Vi står i valet eller kvalet att bygga ut vårt hus med ett rum till eller helt enkelt sälja och köpa nytt.
Vi är överlag ganska nöjda med nuvarande hus, men har några saker som inte är optimalt efter vi bott in oss.
saknar ett sovrum/kontor
inget garage
väldigt öppen planlösning på bottenvåning (en enda stor yta med kök, matbord och vardagsrum)
tvättstugan är väldigt liten, utan egen ingång utifrån
Vi skulle förmodligen kunna få bygglov och bygga ut huset, och därmed få ett till större sovrum/kontor + eventuellt ett större skafferi.
Kostnaden för det skulle hamna någonstans runt 500.000kr
Eller, så ger vi uppdagens hus och köper ett annat. Vi har hittat ett hus i samma område som tickar av alla boxar, garage, sovrum , planlösning. Plus fördelen med en uppvärmd pool (bra med barnen).
Dock innebär det både försäljning & köp vilket medför kostnader i lagfart/pantbrev/mäklare/städ-flyttfirma på ca 200.000kr. Det plus att lånet blir ca 1miljon större. rent ekonomisk känns det inte alls rätt väg att köpa ett annat hus, men just planlösningen på bottenvåning går inte att ändra i nuvarande hus. Vi kommer inte kunna bygga garage, saknar ordentligt förråd och tvättstugan går inte att förändra
jag har för mycket känslor i hur jag lutar i beslutet här, så hur ser ni andra på ovan mer objektivt?
Utan att veta geografiskt läge och prisbild men ser det ni säger inte funkar, så hade jag nog lockats av en flytt. Men då ska ju alla önskemål bockas av, så ni slipper känna samma sak igen om fem till tio år.
Typ exakt samma problematik som ni. Skånska gentrifierade vischan.
Pendlar hela tiden men det rationella är nog att flytta. Annars blir det ett sånt där plockepinnbygge efter ett tag. Muminhus med olika material, stilar osv.
Det är väl upp till en själv att se till att det inte blir så. När vi byggde ut vårt hus i vinkel så var vi väldigt noga med att utbyggnaden inte skulle se påbyggd ut utan att allt skulle liva och smälta in i den befintliga byggnaden. Byggarna löste det galant. Annars håller jag med i sak, Muminhus är fruktansvärt.
500 000:- låter otroligt lågt räknat. Är du säker?
Vi valde mellan bygga ut vårt hus eller köpa nytt då vi behövde ett mycket större kök samtidigt som huset behövde renoveras med nytt tak och nya fönster.
Jag räknade på en 1 miljon och kände mig trygg i det och verifierade dessutom siffrorna med en bekant och vi valde att bygga till. Slutsumman innan allt var klart blev 2 miljoner och det hade varit en mycket bättre affär att köpa nytt PLUS att vi hade sluppit byggkaos i ett år.
Jag skulle bli knäpp utan förråd och garage. Jag byggde till det men då var vårt hus stort redan. Det låter som sälja och flytta är det rimliga för +1,2msek om ekonomin tål det.
Spontant låter det som det är för mycket som ni inte är nöjda med så byta bör vara bäst. Men är det svårt och få tag i någon bättre villa i område ni vill bo så är ju en enklare utbyggnad på 20 kvm inte något jätte projekt. Huset blir lite bättre men ni får framför allt bo kvar i området om det är viktigt
Det kom ut ett BRF radhus i vårt område, har rätt antal sovrum, garage, förråd. Bra planlösning på ovanvåningen.
9kvm mindre än nuvarande huset, men det förklaras med att det är 2 badrum (istället för 3) samt avsaknad av allrum.
Priset är hälften av det huset vi var och kollade på, och skillnaden i kostnader ut är ca 10.000kr/månad mellan de två. Det är också ett enklare liv i BRF föreningen då man har kollektivt ansvar i föreningen för skötsels av fasad/tak osv. (Har bra koll på föreningen och styrelsen)
radhuset är ca 2500kr billigare än nuvarande boende
Skulle kunna utöka sparande och resa mer med den minskade kostnaden varje månad. Plus att vi då också, efter kontantinsatsen, skulle få loss 600.000kr-700.000kr