Min spaning efter ett par årtionden av att renovera och bygga hus är att det är vanligt att underskatta tiden och kostnaden för att renovera. Om du inte kan eller vill göra jobbet själv då är det svårt att få det billigare än att köpa färdigrenoverat. Och även om du tar in hantverkare så tar det mycket tid och energi att ta in offerter och koordinera bygget.
Istället för att bo i byggkaos i tio år kan du ju göra den matematiska övningen att räkna på att ni renoverar så lite som möjligt, sparar på börsen och sen köper ert drömboende om 10 år.
Den fasen ni befinner er nu är fantastisk, man kan drömma och planera fritt och möjligheterna är oändliga. Men att stå där sen i byggkaoset med oförutsedda kostnader, hantverkare som behöver beslut, småbarn som håller en vaken om nätterna och veta att det är år kvar innan man kan andas ut är ganska jobbigt.
Att planera utifrån om/när man får barn… Vanskligt Kan ju funka på första försöket, kan ju ta evigheter, eller inte gå alls. Svårt att ha nån hypotetisk tidsram för.
Att planera 7 år in i framtiden hur man ska bygga om känns lite som bortkastad tid. Visst, planering är viktig men det hinner hända oerhört mycket på dessa år.
Speciellt om ni lägger in två barn i mixen så har du ingen aning om era behov om 7 år. Fokusera på nuet och börja tänk på renoveringen igen om 5 år.
Småbarnsåren tar ju inte ens i närheten så mycket tid som åldern 6-12 när det ska skjutsas till aktiviteter, kalas osv. Betydligt bättre att ta det jobbiga när de är riktigt små. Dessutom är man yngre och orkar mer😄
Har man hus med renoveringsbehov så behövs det ju göras någon gång. Med bra planering (realistisk) så är det möjligt att göra mycket utan att spräcka förhållandet.
Vi köpte hus 2009, skaffade första barnet 2011 sen nästa 2015.
ett badrum var fuktskadat vid köp så det åtgärdades direkt. gjordes av firma, jag köpte möbler själv och monterade. Enligt mig så påverkar ju en renovering som utförs av någon annan minimalt.
2010 byggde jag ett förråd på inkl platta, inga barn fanns och det var första projektet. Hade väl ingen koll men körde på och lärde mig eftersom.
2017 stor renovering invändigt inkl kök, gjordes av hantverkare. Visst vi fick koka mat på en spisplatta men annars var det väl ingen fara. Tog nog 6v
2019 byggde jag dubbelgarage plattan tog mig över sommaren, sen på hösten tog jag ledigt 3v och jobbade tillsammans med en snickare sen var det klart.
2022 bytte vi tak + ny altan och inglasning. 6v semester gick åt, jag jobbade med samma snickare som hjälpte mig med garaget. Det här var det mest slitsamma projektet, mycket pga. värme och långa dagar.
2023 stora badrummet och tvättstugan görs om av hantverkare, jag monterade möblerna i tvättstugan och köpte det mesta materialet, annars lejdes resten bort.
2025 Växthus, knappt rimligt att ta upp kanske men resultatet blev bra. Tog ett par helger och några kvällar. Sambon blev glad.
Har vi försökt göra allt direkt så har det säkert skitit sig, men vi har aldrig tyckt det varit övermäktigt. Sambon behöver iofs aldrig fundera på byggprojekten så det underlättar kanske. Men vi hade aldrig detta i någon långtidsplan utan behovet har styrt, sen visste vi ju att taket behövs bytas nångång men inte mer än så. Sen när det blev aktuellt planerade jag in det till sommaren efter. Men det är ju klart, vi väntade medvetet ut småbarnsåren och rätt tid ekonomiskt.
TS, är uthyrningsrummet inget alt att göra till ert? Ni förlorar lite inkomst men det kanske är plus minus noll i slutändan? Vill ni dela er bostad när/om ni får barn?