För att mäklarens uppdrag är att stressa dig till att köpa. Ta det lugnt. Om du vill ha huset men inte för 2 mille så säg som det är, att om de andra budgivarna dragit sig ur så har du ingen större lust att betala en halv mille över budstart (eller vad det nu var).
Du kan också kräva att få besiktiga med egen besiktningsman, som agerar på ditt uppdrag och inte på säljarens. Det är väldigt stor skillnad.
Å andra sidan såg protokollet rätt jobbigt ut redan.
Okej, tack för informationen. Fått mycket bra info från er här.
Påstår att de andra budgivaren kvarstår och att jag måste svara idag så mäklare kan informera de andra om de får det eller ej. Säljaren valde mig som budgivare trotts lägre bud och mäklare stressa mig med att ge svar inom 1 dygn.
Ja protokollet från besiktningsmannen? Vi ringde honom men han ville inte uttala sig mer än de som stod. Påstod att golvet bör tittas på men taket klarar sig ett tag.
Frågade vad han själv ansåg och värderade de hela men det ville han heller inte säg något om. Är det ett bra objekt? Inget svar
Väldigt neutral.
Jag hade passat på denna. Det är alltid värre än man tror. När man börjar bryta i skiten kommer nya problem i dagen. Om ett hus har såna tydliga oåtgärdade fel tyder det på en lat/obrydd ägare.
Jag tycker det låter som ett dåligt underhållet hus i risigt skick, som säljs av en stressig mäklare, med en ohjälpsam besiktningsman. Det är mycket stor risk för att det är värre än det ser ut.
Om jag var i dina kläder hade jag stoppat här. Som du beskriver din situation har du varken pengar eller kunskap att styra upp en helrenovering av den kalibern i rimlig tid.
@fliesbutter: Alternativt så kan du svara mäklaren att det drog i väg i pris och att du är intresserad men till X pris, så du fortfarande har råd att renovera, om säljarna kan tänka sig det. Annars får de gå med den andra budgivaren.
Det är som på krogen, man kan inte få mer än nej, och du vet inte innan du frågat.
Tror som sagt du behöver mer information kring vad renoveringen kommer gå på. När jag lät renovera taket på mitt lilla torp på 35 kvm 2017 gick det på cirka 250 000kr, då återanvändes takpannorna med.
Den kostnaden fick jag igen sen när stugan såldes, men jag köpte också stugan väldigt billigt och den var ”frisk” trots sin ålder.
I ditt fall tillkommer troligen mycket jobb med fuktskador och större renoveringar.
Jag skulle nog letat vidare om jag varit du, om du inte känner att huset är ditt drömhus som du vill bo i länge efter renoveringen.
Det är väldigt rimligt av mäklaren. De övriga budgivarna kan nämligen försvinna.
(När jag köpte min nuvarande villa (i Stockholm) fick jag en timme på mig att ta mig till mäklarkontoret och skriva på kontrakt. Du har fått ett helt dygn).
Besiktningsmannen gjorde helt rätt. Denne bör bara uttala sig om allvaret i eventuella anmärkningar och eventuellt lämpliga åtgärder. (Och det kan vara värdefull information).
Problemet för dig är nog som förstagångsköpare att du funderar på att köpa ett objekt med renoveringsbehov. Hade du jobbat som snickare hade det varit en annan sak. Nu kanske du måste anlita hantverkare för 700 kr/timme plus servicebil. Av detta skäl skulle jag avråda iom att du har svårt att avgöra kostnaderna för att ta upp huset till acceptabel nivå.
Jag ser direkt att du har rejäl påväxt på både sponten och krypgrunden.
Även under förutsättning att inget är så skadat att det måste bytas kommer det kosta ett par hundra tusen i åtgärder för att förhindra framtida påväxt som på sikt skadar konstruktionen ytterligare så mer omfattande renoveringar behövs.
Och det verkar vara en del renoveringsbehov redan. Inte bara ytskikt utan även sammanrasade bjälklag är ju “vad i helvete” reaktion på.
De åtgärderna drar också upp energiförbrukningen (kraftigare ventilation i huset som drar ut fuktig luft ), krypgrundsavfuktare osv.
Jag hade som förstagångsköpare avstått från att fullfölja.
Speciellt om huset gick upp pga ngn budgivit för högt och dragit upp priset.
Om du väger, och det faktum att du är osäker tyder på det till mäklaren att du behöver fundera över helgen. Mäklaren stressar dig att fatta ett snabbt beslut.
Antingen får du till måndag morgon eller så kommer du inte signera kontraktet är budskapet.
Precis. De har bott där i 40år och har nog inte byggt mycket själva. De jag vet att de har gjort är väldigt taskigt gjort. Utbyggnaden som är gjord är inget bra, skjulen är inte jättebra. Ibland känner jag bara att det är bättre att riva och börja om.
Alt. Fixa så det går att bo i och leva med resten men då kanske det ändå är mer värt att spara ihop pengar och köpa ett hus och inte en stuga
Bara detta faktum skulle få mig överväga att avbryta ett eventuellt köp. Först är det en annan köpare som bjuder upp priset och sedan väljer säljaren ditt bud? Sånt beteende kallas för “shill bidding” på engelska och jag skulle vara orolig för att den andra personen som bjuder på objektet är en bekant till säljaren eller mäklaren.
Om säljaren inte vill acceptera det vinnande budet, då bör säljaren ta bort den vinnande köparen från budgivningen, vilket innebär att ditt bud kommer att ligga över budet från den tredje spekulanten.
Asså hade man vetat detta så hade man ju stannat vid 1.5milj och inte vid 1.9milj för då hade det blivit samma bara att jag hade hoppat av tidigare och fått stugan billigare
Jätte tack. Ja det hade vart skönt att ha helgen på sig så man hinner dra ihop ett gäng duktiga husägare/snickare eller något som kan hänga med och kolla mer nogrannare på vad som måste göras.
Jag är ivrig endast för att det ligger nära allt som jobb och stad och då är ett guldläge eftersom ett normalt hus har jag inte råd med. Dock lär detta springa iväg också i kostnader som motsvarar snart ett hus om det inte går att laga det akuta på egen hand och låta allt annat vara.
Man kan resonera på så jävla många sätt så vandrar fram och tillbaka hela tiden på vad man ska göra.
Ringde en kille i området som byggt hus själv och han tyckte inte det var värt att han skulle åka och kolla på det då han har kollat själv med sin son på liknande objekt i området och de insåg att det är inte värt det om man inte ha pengar nog för att riva och köpa ett nyckel färdigt hus i byggsats.
Skickade filer, bilder och info om huset och han insåg väl att det springer iväg i kostnader fort.