Bostad - bilder (vad tror ni)

Jättemycket tråkigt och äckligt jobb för att få ordning på den kåken. Om du inte letar efter en ny heltidshobby så är min rekommendation att hitta något annat. Om läget är kanon och priset helrätt kanske du kan riva och bygga nytt istället?

Det är väl inte för sent att göra invändningar mot mäklaren/säljaren, om du inte redan har skrivit på ett köpeavtal?

Anledningen till att högstbjudandes bud inte accepterades är irrelevant, principen är att hen bidragit till att priset blev högre och då är det upp till dig att argumentera för att hens bud inte ska vara giltigt.

Ha inte för bråttom när du ska köpa hus. Jag hade dragit öronen åt mig med tanke på hur mycket fel det verkar vara på huset. Det går åt mycket tid och pengar till detta hus.
Gå på flera visningar innnan du bestämmer dig för att köpa hus.
Att köpa hus i all hast kan stå dig dyrt.
Har du sen inte kunskapen, tid och pengar så kan det bli en riktig mardröm tyvärr.

1 gillning

Tjena. Troligtvis är jag sent ute men jag reagerade också på “ojordade/jordade uttag finns blandat”.

Elsäkehetsmässigt får man inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum. Så som minst behöver vissa utag bytas men i värsta fall kan du behöva dra om hela elen.

Jag skulle helt klart passa på detta renoveringsobjekt om jag var du, många varningsklockor ringer…

Lycka till

2 gillningar

Dude, ingen bra känsla i magen på den meningen. Varför skulle en säljare ta någon med ett sämre bud? Gav han någon anledning?

När jag var ute och kollade på hus och budade, priset gick upp rätt mycket på ett objekt, det var tillslut bara jag och en annan kvar. Jag lade mig.
Mäklaren kontaktar mig några timmar senare och undrar om jag vill ta huset om inte min motbudare inte hinner skriva under, snabbt denna veckan.

Men jag sa bara, "jag står och stod för varje bud jag lagt. Men om den andra budgivaren plötsligt försvinner, så vet jag ju inte varför, och budgivningen i sig blir som om jag bjudit över mitt eget pris 4 gånger. Antingen så får ni ju rulla tillbaka budgivningen till att mitt var det högsta före min och den andras duell, eller göra om hela budgivningen.

Och spontan tanke: om att du har 200-300k kvar efter kontantinsats, komihåg att lagfart, ev pantbrev tillkommer.
Taket (snabb googling minst 120k för 150 kvadratmeter tak)

DirektverkandeEluppvärmning, måste bytas typ, kostar way too much. luftvärmepump bättre än elelement iallafall, går ju iofs få energieffektiviserings bidrag för. (Dock ej helt säkert att man får det)

Grunden måste göras.
Badrummet måste göras (beroende på hur det ser ut såklart men låter ju nästan som om stambyte är på sin plats också?

Fönster går ju helt klart renovera själv med en youtube examen på 30 min. Dock så blir det ju mer och mer värt att satsa på moderna 3glas ju längre upp i Sverige man kommer.

2 gillningar

Jag kontaktade mäklaren och sa att jag har kollat upp nästan allt nu med detaljplan, kommunen angående framtidsplaner för kommunalt v/a (inget kommunen hade planering på de närmsta 10åren), internet (fiber finns men ej installerat till huset), osv osv och det mesta såg bra ut MEN jag kan tyvärr inte gå vidare för jag hade behövt mer tid på mig att tänka och mer tid på mig att hinna skaffa en vän/duktig erfaren snickare/hyra in besiktningsman för att göra en noggrann analys och kalkyl om hur skicket på huset egentligen är.

Mäklaren sa då att vi kan skriva en besiktningsklausul där jag som köpare får besikta huset själv och räkna på kostnaderna/kolla skicket av bostaden innan köp. Vill jag inte köpa så kan jag hoppa av men jag kan också då ge ett motbud om jag tycker priset är för högt.
Låter väl ändå rimligt?

(Tillägg: taket är dåligt för att ventilationen från köket en gång i tiden ventilerad upp på vinden, nu har man rättat till det. Taket ska vara tätt och i bra skick i övrigt enligt första besiktningsmannen som besiktade huset innan visning. Inga åtgärder behövdes göras förens plåten behövs bytas vilket är långt framåt. Grunden/golvet han var mer orolig över att man behöver kolla upp)

Jag kontaktade mäklaren och sa att jag har kollat upp nästan allt nu med detaljplan, kommunen angående framtidsplaner för kommunalt v/a (inget kommunen hade planering på de närmsta 10åren), internet (fiber finns men ej installerat till huset), osv osv och det mesta såg bra ut MEN jag kan tyvärr inte gå vidare för jag hade behövt mer tid på mig att tänka och mer tid på mig att hinna skaffa en vän/duktig erfaren snickare/hyra in besiktningsman för att göra en noggrann analys och kalkyl om hur skicket på huset egentligen är.

Mäklaren sa då att vi kan skriva en besiktningsklausul där jag som köpare får besikta huset själv och räkna på kostnaderna/kolla skicket av bostaden innan köp. Vill jag inte köpa så kan jag hoppa av men jag kan också då ge ett motbud om jag tycker priset är för högt.
Låter väl ändå rimligt?

Nej du har rätt. Jag är orolig i magen också. :sweat_smile: Problemet är att huset ligger så nära jobb och allting så det är svårt att släppa. Ett normalt hus runt omkring staden där kostar ju 3-7milj. Och för 3milj är det då inget speciellt.
Hitta hus kan innebära att behöva pendla 30-60min till jobbet varje dag om jag i framtiden skulle vilja ha hus och inte ha råd att betala så många miljoner.
Om denna stuga visar sig vara i ok skick och inga akuta/större angrepp behövs så kanske de då är värt det? Invensterar till mig själv varje gång jag fixar något och priset på stugan lär ju öka om jag skulle vilja sälja det längre fram?

(Tillägg: taket är dåligt för att ventilationen från köket en gång i tiden ventilerad upp på vinden, nu har man rättat till det. Taket ska vara tätt och i bra skick i övrigt enligt första besiktningsmannen som besiktade huset innan visning. Inga åtgärder behövdes göras förens plåten behövs bytas vilket är långt framåt. Grunden/golvet han var mer orolig över att man behöver kolla upp)

1 gillning

Låter väl ändå rimligt?

Men ja jag förstår vad du säger. Det kanske spårar ut iallafall även om jag besiktar huset och eventuellt kan pruta ner ordentligt om det visar sig finnas större skador.
Bor ju bra i en väldigt bra hyresrätt :sweat_smile: så lite svårt att lämna den och ångest laddar just nu.

Men samtidigt stressar det mig att behöva leva i hyresrätt för länge, för vill man ha hus så verkar det ju inte bli billigare direkt att ta sig in i bostadsmarknaden.

Låter väl ändå rimligt?

Ofan! Hur gick det sen då? Fick du ta det för ett lägre pris?
Nja, ingen bra anledning direkt förutom att paret är 86år och hade tyckt att jag som är ensam, ung och kan bo nära jobbet borde få köpa huset. Om det stämmer vet man väl aldrig.
Nej buffert är i lägsta nivå… men mina föräldrar vill hjälpa mig med kontantinsats samt att jag får högre lön snart. Men jag hr funderar på om jag ska bo kvar i hyresrätt i några år till och spara. Men samtidigt stiger kanske priset ännu mer så hitta hus som just nu ligger på 3.5-7milj kan bli svårt att köpa själv

Tack för input angående elen. Får kolla upp detta också då.
Det var så svårt att veta hur man ska göra. Ena stunden så känner man kör på andra nej. De i min närhet såg väl inga konstigheter med stugan så sätt om man får ett bra pris. Är det inget akut utan att man kan bo där billigt utan att behöva göra större dyrare angrep dag 1 så kan man börja pilla och fixa i lugnt takt och börja med det som måste fixas snart och sen ta det därifrån. Men jag vet inte hur jag ska tänka angående min framtid och komma in i bostadsmarknaden, köpa eller hyra. Hus eller lägenhet.

Du känner att det är så? Som tidigare kommentarer så får jag besikta huset nu (skriva på besiktningsklausul) och avgöra själv hur jag vill göra efter en noggrann besiktning/uträkning.
Är det värt att göra detta innan man bestämmer sig kanske? Hyra in någon för att kolla på huset ihop med?
Eller ska man bara skita i det och tänka att man få bo i hyresrätten tills dess att man hittar en lägenhet alt. hus längre ifrån men då pendla långa/längre sträckor? Lite orolig över att köpa finare hus för över 3milj också då man haft många i sin närhet som trotts att de köpt ett hus som ser fint ut, har visats vara mycket fel på. Detta är ju en liten bostad och enkel byggnad så känner att det kan inte vara lika mycket som döljer sig?

Kommer inte ha råd att bygga nytt. Det kostar några miljoner samt så får man inte ta lån för det på samma sätt?
Och då kan jag lika gärna spara pengar och köpa en annan tomt/hus/boende i framtiden känner jag och fundera lite mer.

Fan ni kommer med så bra argument! Jag tackar för det. Vill tillägga bara denna tanken:

Perfekt läge också i de att om jag vill ha hus i framtiden, skaffar familj osv och inte ha råd med ett hus för 4milj/inte vill ha höga lån eller dela hus med någon annan så är detta i min prisnivå. Man har ju hört skräckhistorier där par delar på sig och boendet blir en fajt där man kan förlora mycket. Fått många tips om att köpa själv om jag kan.

Jag vill också gärna ha garage då jag har projektbilar/utställningsbilar som jag nu måste ha i garage 2h bort eftersom hyra garage kostar 3-5k/bil här. Så för min del där det nu redan finns ett garage och finns stor tomt så såg jag framtidsmöjligheter att kunna bygga till garage för andra bilen också och slippa göra som andra i min ålder: Bo i hyresrätt och hyra dyra garage vilket är en kombo där det blir svårt att spara pengar. Vissa har köpt lägenhet men de kostar 2milj minst med avgift på 4k-5k och då behöver man hyra garage på detta också så månadskostnaderna blir höga. Därav så tänker jag att köpa stuga och fixa det mest nödvändiga och försöka fortsätta spara/leva billigt tills dess att man kan göra en större renovering kanske är en bättre investering för framtiden.
Att slippa pendla 45min som vissa kollegor gör är kanske skönt också, de har barn och annat som ska hämtas/lämnas på dagis och annat hela tiden så vill jag själv har familj/barn så är det smidigt att kunna bo så nära.

Har säljaren förklarat varför han valde dig fast du inte hade lagt det högsta budet? Mina tankar kring det är att det låter som att det fanns någon med i bilden för trissa upp priset på huset?

Bara en kommentar, elen är såklart ett fel, men det är inte det dyra i sammanhanget.

Och som jag skrev, i slutändan blir det mycket att renovera. Det är kanske inte billigare.
och en sak till,köp inte ett renoveringsobjekt för ev framtida familj.

Köp huset då du har en familj för då vet du vad du behöver.

Köp huset för att du vill ha huset nu, och göra saker i det.

Och en sak till, när man bildar familj är man vanligen två(eller fler :). Det är dubbla inkomster. Därför har man råd med mer.

Angående budgivnongsprocessen, kan det inte varit så att tokbudaren som egentligen lade högsta budet backade i slutändan när de tänkt över?

På goda grunder…

1 gillning

Ingen förklaring direkt från säljare nej. Mäklaren som började prata om att säljaren kanske väljer mig ändå för att ibland är det så. Och så blev det.

Alla runtomkring mig (pappa, släkting, kollega) tycker det hela verkar lurigt också.
De misstänker att någon trissar upp priser. Mäklaren är lite sisådär ibland, hon nämnde allt detta med besiktningsklausul och hela biten nu. Men ville ändå stressa på mig genom att påstå att många ringer och vill ha visning om huset så vore bra för mig om jag skrev på klausul och gick vidare i processen och kollade huset en gång till.
Hon tog även upp att de kan ge mig en chans att pruta ner priset då säljaren ofta vill bli av med bostaden och ej börja om budgivningen när det har gått så långt.

Ah okej!

Bra inputs. Men det är inte värt att skriva på klausul och göra en egen bedömning med besiktningsman först? Eller ska jag avboka redan nu?

Jag tänker att budgivare kan ha hoppat av. Men däremot ger det mig ett bra tillfälle att kolla huset och ge ett motbud?

Jag resonerade lite kring avståndet till jobb/flygplats/centrum är bara några minuter. Har själv projektbilar som nu står 2h bort hos föräldrar då jag tycker det är för dyrt att hyra lgh samt 2 garage (3-5k/bil kanske) som många gör. Köpa lägenhet blir också dyrt då de kostar 2milj minst med avgift på 4k samt då om jag behöver hyra garage i framtiden för saftiga pengar när mina föräldrar behöver flytta från huset där mina bilar står.
Köpa hus med någon har jag också tänkt på, men man har ju hört många skräckhistorier om varför man inte ska göra det heller. T.ex vid separation där den ena kan förlora mycket.
Tanken hade väl isåfall inte varit att renovera huset för framtida familj utan, fixa huset i lite bättre och fina skick och bo där. Träffar man någon så tänkte jag att då kan man antingen bygga ut eller riva och bygga nytt hus om man då väljer att lägga ihop ekonomin för att kunna göra detta.
Men jag förstår vad du säger, kanske jag är lite naiv och hetsig just nu. Men vet inte annars hur man ska bära sig åt för att bo bra.
Träffar man ingen så kanske man sitter i en hyresrätt (som iofs är jävligt bra) i många många år till och sen inser att ja nu har allt blivit så dyrt så nu hr jag inte råd att köpa något alls längre?

Men jag tänker kanske fel. Kanske inte ska fokusera så mycket på framtiden nu, utan skita i att man betalar en hyra till någon annan och njuta av att man lever väldigt fritt och förhållandevis billigt.

Men du tror inte de kan vara värt att fixa de viktigaste och leva med resten? Alltså att hålla huset i okej skick, laga eventuellt de som fallit i golvet under huset och så men sen kanske inte renovera i högsta standard. Jag hade inte tänkt att byta til modernt kök, toalett eller renovera upp alla rum i högsta standard i första taget. Utan ta det allt eftersom och bara ta det viktiga först.

Jag hade bara fått känslan att det är väldigt bra att kunna köpa ett hus också och inte behöva bo i hyresrätt då invenstering i hus är mer värt pengarna än att betala hyra till någon.

Men börjar tänka om nu… lyxen med hyresrätt är värt mycket bara det. Speciellt för mig som bor bra och billigt redan i hyresrätt.
Men alla runtomkring pratar om hur man borde försöka köpa något istället. Speciellt jag som har mina bilar

Verkar väldigt skumt. Hur mycket gick priset upp med tanke på den personen som hoppade av? Att dom kan tänka sig gå ner i pris är man inte direkt förvånad över. Säg att priset ökade med 500k och säljaren sänker priset med 200k så har säljaren endå tjänat 300k extra.

Jag håller helt med dina släktingar att något är lurt precis som jag själv skrev.
Kanske svårt för dig att ta in det med tanke på hur mycket du vill ha huset och då tänker man förmodligen i andra banor.

1 gillning

Skriv inte på något! Du blir pressad av mäklaren. Ta det i din takt. Kan de inte acceptera det så får de sälja till någon annan.

Mitt råd är att du inte ger dig in i detta överhuvudtaget. Det har blivit något helt annat än vad du först tänkte.

Fundera över vad du vill göra med din tid de
närmaste åren. Är det byggprojekt för hela slanten kvällar, helger, semester? Kommer du att kunna vara ledig och slappna av om du bor i ett byggprojekt?

Oron/osäkerheten du känner nu är bara i sin början om du väljer detta. Både ekonomiskt och byggmässigt.

Säg nej, luta dig tillbaka, pusta ut och låt någon annan köpa sig alla dessa bekymmer.

2 gillningar

Många varningsklockor som du försöker vrida och vända till något positivt.

Håll dig ifrån detta huset och den mäklaren, stressa inte igenom något du kommer ångra.

1 gillning