Svårsålt, hyra ut?

Precis så är det nu, många objekt har knappt spekulanter.
Skambuden är normen.

Jag sålde villa 22 som mitt uthyresobjekt för 400K mer än jag gav 2021, idag hade jag förlorat på affären.

1 gillning

Det är en risk på två sätt. Dels har vi i Sverige besittningsrätt och med fel hyresgäst har du en mardröm framför dig. Läs det här inlägget för ett skräckexempel. Finns även en del exempel som kommentarer till det inlägget.

Den andra risken är att vi får ett större fall på bostadsmarknaden där hyresinkomsterna inte täcker förlusten när objektet väl blir sålt.

Jag hade satsat på att sänka priset mer. Det finns köpare men de är försiktiga i den här marknaden.

5 gillningar

Det här är inte riktigt sant. Med privatuthyrningslagen har hyresgästerna ingen besittningsrätt.

Jag uppfattar heller inte att syftet med uthyrningen skulle vara att “tjäna pengar” och täcka någon förlust, snarare att vänta in en stabilare marknad. Att det kan vara en variant att sänka priset är sant men det är svårt att ge generella råd. Marknaden är i praktiken väldigt lokal.

1 gillning

Ok, det har du rätt i men en avhysning inte alltid är så enkel om man skulle ha otur med hyresgästen. Det finns för övrigt en uppdatering till skräckexemplet för den som är intresserad.

En “stabilare” marknad behöver nödvändigtvis inte innebära en “bättre” marknad. Kanske har flera år av nollräntor satt sin prägel där marknaden gradvis måste anpassa sig till sjunkande fastighetspriser för en period? Vem vet? Men visst, så länge man är beredd att vara långsiktig och inte känner en ekonomisk press under tiden man hyr ut.

1 gillning

Det är en helt korrekt bild att en stabilare marknad inte behöver innebära bättre slutpris jämfört med att sälja nu. Det “smarta” med att hyra ut som strategi kan därför ifrågasättas. Återigen är det den lokala marknaden som måste styra vad som är rätt att göra. En möjlig riskfaktor kan vara BRF:ens ekonomi. Det heter att avgifterna kommer att öka mycket generellt kommande år och här är tydligen avgiften hög från början. Om det stämmer kan det leda till att utvecklingen inte alls blir positiv. Jag menar då att ökad månadsavgift direkt slår igenom i värdet på bostaden som då också kan bli mer svårsåld på grund av det. Samtidigt gör den ökade kostnaden att den potentiella vinsten av att hyra ut försvinner. I min värld är det här saker som det går att räkna på så det finns ingen anledning att gissa.

2 gillningar