Har hyrt ut en del av mitt hus till en familj (om 2 vuxna och ett barn) under de senaste månaderna.
De frågar mig nu om deras faster (från icke-europeiskt land, tror hon turistar och inte är svensk medborgare eller så) får komma på besök (för att bo i lägenheten) “i en månad plus minus”.
Jag är väl överlag okej med det, då jag värderar att ha kvar dem som hyresgäster.
Min tanke var att säga “Ja, det är ok att fastern bor hos er, men bara i upp till 35 dagar från första övernattningen”.
Men finns det något speciellt jag borde tänka på/säga till om? Jag vill ju inte att fastern stannar för evigt liksom…
Vill ju inte låta för hotfull heller, men ändå vara rätt tydlig med att långvarigt boende utan mitt tillstånd
skulle kunna leda till en förverkning av avtalet, så det inte blir någon glidning på det.
Den tillämpbara lagen jag hittat verkar vara jordabalken, kap 12, 41 §, som säger:
41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694).
KOMMENTAR:
Det som avses är partiell sublokation, då endast en del av lägenheten hyrs ut medan den ursprunglige hyresgästen bor kvar.Det är tillåtet att ha någon inneboende utan tillstånd från hyresvärden under förutsättning att det inte medför men för denne. Om det medför men för hyresvärden och hyresgästen inte vidtar rättelse kan hyresrätten bli förverkad enligt 42 § 1 st. 4 p.
Bestämmelsen är tillämplig för både bostäder och lokaler.
Jag tänker att några dagars övernattande inte ger något men för mig som hyresvärd,
men långvarigt boende ökar ju slitaget på lägenheten högre elkostnad m.m.
Är det förresten någon som känner till andra forum för sådana här frågor? Finns ju intresseorganisationer för företag som agerar hyresvärdar men jag har inte hittat något för privata hyresvärdar. Det känns rätt svårt att behöva tolka lagen korrekt och veta sina rättigheter och skyldigheter - det är lätt hänt att det blir fel (åt båda håll!).