Hyresgästernas faster kommer på långvarigt besök

Har hyrt ut en del av mitt hus till en familj (om 2 vuxna och ett barn) under de senaste månaderna.

De frågar mig nu om deras faster (från icke-europeiskt land, tror hon turistar och inte är svensk medborgare eller så) får komma på besök (för att bo i lägenheten) “i en månad plus minus”.

Jag är väl överlag okej med det, då jag värderar att ha kvar dem som hyresgäster.

Min tanke var att säga “Ja, det är ok att fastern bor hos er, men bara i upp till 35 dagar från första övernattningen”.

Men finns det något speciellt jag borde tänka på/säga till om? Jag vill ju inte att fastern stannar för evigt liksom…
Vill ju inte låta för hotfull heller, men ändå vara rätt tydlig med att långvarigt boende utan mitt tillstånd
skulle kunna leda till en förverkning av avtalet, så det inte blir någon glidning på det.

Den tillämpbara lagen jag hittat verkar vara jordabalken, kap 12, 41 §, som säger:

41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694).

KOMMENTAR:
Det som avses är partiell sublokation, då endast en del av lägenheten hyrs ut medan den ursprunglige hyresgästen bor kvar.

Det är tillåtet att ha någon inneboende utan tillstånd från hyresvärden under förutsättning att det inte medför men för denne. Om det medför men för hyresvärden och hyresgästen inte vidtar rättelse kan hyresrätten bli förverkad enligt 42 § 1 st. 4 p.

Bestämmelsen är tillämplig för både bostäder och lokaler.

Jag tänker att några dagars övernattande inte ger något men för mig som hyresvärd,
men långvarigt boende ökar ju slitaget på lägenheten högre elkostnad m.m.

Är det förresten någon som känner till andra forum för sådana här frågor? Finns ju intresseorganisationer för företag som agerar hyresvärdar men jag har inte hittat något för privata hyresvärdar. Det känns rätt svårt att behöva tolka lagen korrekt och veta sina rättigheter och skyldigheter - det är lätt hänt att det blir fel (åt båda håll!).

Jag hade inte ens tänkt tanken att fråga min hyresvärd om jag skulle ha en släkting som hälsade på i ungefär en månad, förutom av artighetsskäl.

Ökat slitage och ökade elkostnader?

Ska fastern ta med slagborren och börja sätta upp hyllsystem, eller kanske sina värstingdatorer och gräva kryptovaluta? Då hade jag kanske börjat reagera.

För mig som vanlig dödlig livegen känns detta som ett icke-problem, men så är även jag partisk i frågan.

9 gillningar

Håller helt med @LinusKP här.
Jag hade inte heller frågat en hyresvärd.
Nu verkar ju dock fallet vara lite annorlunda då de bor i ditt hus och inte en helt separat lägenhet?

Oavsett, det är bara att acceptera att fastern kommer bo där. Att det kostar mer för dig pga att dom använder mer el är ju isåfall ditt fel som har sagt att el ingår. Slitaget på lägenheten kan du ju bortse från, tror inte en faster går runt och bankar i väggar och försöker riva stället som ungarna gör.
Jag har sjukt svårt att tänka mig att du har några rättigheter överhuvudtaget gällande detta, det är bara att acceptera. Om ni inte specifikt avtalat något annat.

Det ligger ju på hyresgästens ansvar att lägenheten inte är förstörd etc vid utflytt.
Jag själv hyr ut min bostadsrätt just nu och skiter fullständigt i om de som bor där skulle ha någon vän över i flera månader, jag litar på mina hyresgäster och de får ta ansvar för eventuella konsekvenser om gästen slår sönder en vägg eller dyl.

Självfallet innebär det högre omkostnader och förändring när fler personer bor där… Tror inte ni tänkt efter riktigt. Fler enheter som är igång, fler körningar av diskmaskiner och tvättmaskiner/torktumlare, större risk för vattenskador då dusch m.m används mer, allmänt mer slitage på golv osv., behöver nog beställa större sopkärl m.m - skulle det verkligen inte anses som “men” i lagens mening?

Dessutom är det ju mer eller mindre standard att ha ett kontrakt beskriver hur många som får bo i lägenheten, och att ta mer betalt om man hyr ut till många på en gång. Åas kanske det inte är förenligt med lagen.

Det jag är rädd för är inte några veckors besök, utan vad som händer om släktingens övernattande blir permanent. Åas har jag rätten att säga upp avtalet med 3 månaders varsel så något jätteproblem borde det ju inte vara.

Jag tror inte det skulle göra det iallafall.
Hyr man av ett större bolag så tror jag dom varken bryr sig eller kollar. Har själv haft inneboende när jag va yngre, och självklart kostade det mer för hyresbolaget som ägde lägenheten jag bodde i, i form av slitage och vatten.

Skulle det bli problem med att grannar etc blir störda är det ju en annan sak.

Har du detta i erat kontrakt?

Om du märker betydligt höjda avgifter får du väl säga ifrån :slight_smile: Blir det ett problem får du väl säga upp avtalet.

Är det en lägenhet med eget kök och badrum eller hyr de ett rum och ni har gemensamt kök och badrum?

Om det är en lägenhet som du själv skriver, så är det förmodligen inte tillåtet att styra om hyresgästerna får ta emot besök. I alla fall om jag tolkar denna artikel korrekt. De kan gå till hyresnämnden om du säger upp på olagliga grunder.

Tack för länken!

Det kanske är jag som tänker fel när det gäller gäster, jag tänker att besök och några dagars övernattningar (som jag vet många andra hyresvärdar inte tillåter (vad lagen säger är de-facto inte särskilt relevant när uppsägningstiden vid privatuthyrning är på 3 månader…) - vilket jag tycker är helt fel) är rätt annorlunda från att ha en extra person boende hos sig i månader utan högre hyra. Men så kanske det inte fungerar i lagens mening.

Antar att jag ska vara glad om mina hyresgäster inte bjuder in sina 10 närmaste vänner för att bo där i månader :slight_smile:

Jag skulle säga nej rakt av.

Om dom t.ex. får barn igen, då vill du vräka dom p.g.a. ökat slitage?

2 gillningar

Man behöver inget tillstånd för att ha gäster eller inneboende - däremot måste man själv bo där så att det inte blir andrahandsuthyrning.
De men som ska föreligga för att man ska förbjuda/slänga ut inneboende ska vara allvarliga saker, det räcker inte med slitage eller högre förbrukning
Här finns lite om detta

2 gillningar

Tack! PRECIS vad jag sökte efter!

Att lära sig till nästa gång jag hyr ut är nog att jag inte borde inkludera el och liknande i hyran.

2 gillningar

Från mitt perspektiv som hyresgäst, så hade jag inte nämnt mitt besök till min hyresvärd.

Har själv haft anhöriga boende hos mig i flera veckor efter en av mina olyckor. Lite annan sits, men liknande tidsperiod. Jag nämnde aldrig det till min hyresvärd.

Sen så kan det vara fördelaktigt för vänner och släktingar att spendera längre perioder hos vänner nu i vinter om vännen har ”gratis” el. Har man en villa och har små marginaler, så kan vistelsen hos vännen vara det som krävs för att klara vintern ekonomiskt.

Är det juste, nja, men sitter man i en omöjlig sits, så kanske man tar de möjligheter man hittar.

Men om jag varit i samma sits som dig, så skulle jag se till att ändra avtalet för nästa hyresgäst. Men risken är att det faktum att elen ingår i hyran blir så fördelaktigt för hyresgästen, att de kommer bo kvar under hela energikrisen.

Men förhoppningsvis så är det en vanlig faster, som troligen din hyresgäst kanske inte står ut med längre än ett par veckor! :wink::crossed_fingers:

I lägenheten vi hyr ut har vi inga synpunkter på om den boende har några inneboende och så har även skett under längre perioder. Nu råkar den som hyr och även den inneboende vara närstående, men vi skulle inte göra skillnad om så inte var fallet.

Eftersom som du hyr ut en del av ditt hus så kan det inte finnas någon besittningsrätt? Då kan du säga upp utan orsak (uppsägningstid beaktat) och då har du ett bra förhandlingsläge.