Säga ifrån är viktigt för det är inte bra att göra såhär givetvis men var lite rakryggad och ta det direkt med uthyraren. Skulle du bli besviken på den dialogen så gå vidare till Brf eller airbnb.
Kan stämma, men tycker det är naivt att tro det. Det är väldigt känt bland folk som hyr ut via AirBnB att ägarlägenheter till skillnad ifrån bostadsrätter ger möjlighet att hyra ut fritt. Att skriva det på annonsen är då ett enkelt sätt att slippa få frågor som “Tillåter föreningen denna uthyrningen?”.
Det som triggas kanske är en vilja att leva i ett samhälle där folk följer regler som är skapade för att öka trivseln för alla de som lever i samhället?
Om någon tar skada (ekonomiskt, boendemiljömässigt) av att någon annan bryter en regel så tycker jag definitivt man ska “tjalla”.
Eller för att blanda in Jesus - behandla andra som du själv vill bli behandlad. Om jag bodde i föreningen så skulle jag uppskatta om grannens gäster i hans otillåtna AirBnB-uthyrning rapporterade detta till föreningen.
Jag hyrde en lägenhet via AirBNB som var undermålig, äckligt, dålig hygien och inte alls någon ansträning till att göra det bekvämt för de som hyr. Recensionerna var inte toppen men var värre än väntat.
Det kom ett brev från Arbetsförmedlingens A-Kassa, så förmodligen var lägenheten ett sätt för killen att dryga ut (det stod på kuvertet, öppnade alltså inte hans post
). Detta var en hyresrätt i ett stort hyresbolag, förutsätter att han inte hade tillstånd.
Vi blev irriterade men valde att inte anmäla eftersom han hade våra namn och inte vill dras in i något, om han skulle lista ut att det var vi. Han verkade inte farlig men allmänt skum. Dock fick han en riktigt dålig recension.
Hade inte gjort nåt. Fortsätter hen hyra ut tänker jag att det kommer fram förr eller senare. Och då har hen antagligen fler hyresgäster->svårare att tala sig ur.
För övrigt skickas det från 2023 kontrolluppgifter till SKV från airbnb och liknande plattformar.
Varför skulle man lyssna på en gäst om man sysslar med uthyrning mot föreningens regler? Personen lär ju vara väl medveten om detta.