När du och @LinusKP skriver att det är så billigt att flytta så måste ni räkna med att tiden är gratis. Om man gillar att flytta så bör man bör det, men jag håller på att flytta denna helgen och hade mycket hellre tagit en öl och hängt på stranden nu när värmen kommit.
Om man som mig lika gärna kan jobba som flytta/flyttstäda, när jag tänker efter så jobbar jag nog hellre. Då måste man nog räkna antalet timmar gånger sin lön. Och tar man med sitt från köpa kartonger, packa ner och upp, städning, hjälpa folk en annan gång som hjälpt en själv, osv. Då blir det mycket jobb, och väldigt mycket pengar.
Vi har olika forutsättningar. Jag har fasta arbetstider och möjlighet till övertid beror på läget på företaget. Och jag bor som sagt i ett mindre samhälle. Att köra från min sida till andra sidan samhället tar cirka 5 min. Det skulle nog gå flytta på en dag och finnas tid över till en god middag. Så själva flytten är inte vad jag oroar mig för.
Tror du missförstått storleken av samhället. Det finns inga pubar eller något uteliv alls, antalet tjejer i min ålder går bokstavligen att räkna på fingrarna. Jag har bara en vän jag träffar fysiskt och han samt hela min familj bor 1,5 timmar bort och han ska snart flytta till Stockholm. Vi har alltid haft månader av uppehåll mellan att vi träffas men trivs alltid bra då vi gör det. Jag har inga som helst sociala behov utöver att träffa min familj då och då vilket jag gör, brukar besöka dem typ en gång i månaden och såklart i högtider, utöver att snacka på telefon. Har en nära relation med min syster.
Jag har alltid trivits själv, nördar in mig i dataspel, anime, serier och kreativa saker och trivs bra. På längre sikt kan jag tänka mig bilda familj, men vill inte ha några halvseriösa relationer med kvinnor man möter på en fyllefest. Utan båda skulle i såfall vara på sama bana, att man söker ett “traditionellt” långsiktigt förhållande. Letar dock inte efter det än, trivs bra själv och de allra flesta i min ålder har inte samma mål vilket jag respektetar.
Sannolikheten att jag skulle hitta en kvinna där jag bor de kommande 10 åren är nära noll, men med internetet går det ju faktiskt träffa de som bor en timme eller mer bort, när tiden är inne.
Det är skillnad mellan att hyra ut ett rum när man själv bor där och att hyra ut hela boendet när man är bortrest. Hyra ut rum när när man hemma har man rätt att göra. Hyresvärden har som regel inget att säga till om där. Sedan finns det förstås gränsfall som någon som bor i en trea i Stockholms innerstad och har två av rummen mer eller mindre permanent uthyrda. Det kan då lätt leda till klagomål och är ju definitivt en fråga om uthyrning under hotelliknande former.
Om man hyr ut ett rum på en ort med lägre efterfrågan och har någon hyresgäst då och då är det osannolikt att det ska leda till problem.
Jag har själv hyrt ut rum under flera år och det har i huvudsak fungerat bra.
Det stämmer inte Jesse, det är ofta fall där kontraktsinnehavaren blir av med sitt kontrakt där de i god tro hyrt ut ett rum på detta sätt.
Ska man hyra ut till en inneboende så ska det vara för att personen ska bo där. Det ska finnas ett inneboendekontrakt. Hyran får max vara hälften av hyran + påslag för faktisk el intenet m m samt max påslag om 15 % vid möblerat. (Detta skulle innebära för t ex TS att han skulle kunna ta ut en hyra på max 100 kr per natt. )
Det har skrivits artiklar om detta. Att hyra ut ett rum när man själv bor där är generellt ok. Sedan kan det absolut finnas hinder när det gäller höga hyresnivåer.
De fall som lett till problem har handlat om låginkomsttagare som bott i större centralt belägna hyresrätter i storstäder. De har haft en uthyrning med priser på kanske 1000 kr natten och haft närmast industriell skala på uthyrningen. På sådana platser är efterfrågan enorm och personerna har med lätthet kunnat dra in mer pengar på uthyrningen är på sitt ordinarie arbete. Det som har gjort att det inte fungerat har varit att det hela uppmärksammats av grannar som klagat. Uthyrningen har handlat om ”semesterboende” till utländska turister.
Att på en mindre ort hyra ut sovplats till en person skulle efterfrågas av enstaka personer på genomresa som kommer med bil. Det går rent krasst att styra efterfrågan på det sättet. Någon risk att det skulle leda till ”spring” som stör grannar finns i princip inte.
Jag tycker att det är vikigt för andra som läser rekommendation om airbnb för hyresrätt att någon motsätter sig den rekommendationen.
(Vi kan väl var överens om att man inte får hyra ut till överpris? I TS fall max 100 kr per natt oavsett hur många personer som hyr. Blir inte värt besväret för enstaka nätter.)
Problemen är kopplade till klagomål. Ingen kommer ha synpunkter på att någon lägger in en annons. Annonsen är nämligen inte kopplad till någon person, något lägenhetsnummer eller någon adress.
Jag har själv provat att anmäla personer som hyr ut hela hyresrätter i närheten av där jag bor. Det har lett till noll och ingenting. Det har inte gått för hyresvärden att koppla annonserna till specifika lägenheter eller ens (med säkerhet) till det egna beståndet. På kartan har hyresrätterna varit placerade ute i något närbeläget skogsområde.