Jag har hittat en stuga hundra mil hemifrån via en annons på nätet som jag vill hyra. Annonsen är utlagd direkt av en vuxen dotter till den som äger stugan. Min undran gäller hur jag ska hyra utan att bli blåst, jag vill absolut inte stå där om nio månader, ha betalt stugan och så visar det sig att jag har blivit lurad.
Stugan har en egen hemsida som verkar rimlig. På hemsidan står ett namn, en mailadress och ett telefonnummer. Jag har pratat med dottern i telefon och hon vill att vi skriver avtal via bank-ID. Dottern äger inte fastigheten men uppger sig ha samma efternamn som ägaren, som hon refererar till som hennes mamma.
Hyra av en privatperson som du inte vet något om i andra ändan av landet?
Kreditupplysning eller kolla på lexbase? Du får väl bara chansa annars. Nöjer de sig med att skriva kontrakt nu och du betalar sedan?
Förklara situationen för den du hyr av annars. Utan att låta som en paranoid galning så de helst vill slippa dig. De förstår säkert din situation. Antar att de vill ha en krångelfri person som hyr stugan, men det är inget konstig att inte vilja betala pengar till någon man aldrig har träffat.
Synka numret mot fastighetsägarregistret osv. Jag tror nog det finns bra med vägar att kolla upp och var öppen med det så tycker ingen normal uthyrare att det är konstiga frågor.
Skriva avtal är ju för bådas bästa, så det är ju en no-brainer.
Den stora frågan är vilka betalningsvillkor som gäller? Det är inte rimligt att betala långt i förväg, för även om kunden inte betalar så kan de sannolikt hitta någon ny inom en månad från uthyrningens startdatum. Nu har jag inte gjort så många stugor så vet inte vad vi branschstandard är. Som jämförelse kan jag ofta avboka hotellrum i storstäder utan avgift upp till 24-48h innan.
En rimlig kompromiss är att betala en 20% en månad i förskott och resterande 24h innan startdatum.
Måste du betala hela summan direkt? Ofta betalar man väl en handpenning och sen resten när det närmar sig.
Men om du oroar dig för att bli blåst så hyr en stuga via Airbnb istället. Själv hade jag nog bara förutsatt att det var riktigt. Lite komplicerat sätt att scamma på annars, kan inte komma på att jag hört någon råka ut för detta just gällande stugor.
Lite av ett stickspår men det kan inte funka så med semesterstugor. Det är rimligt att ha en bokningsavgift och sedan bör man betala in hela summan ett par veckor i förväg.
Det beror på att man som värd inte kan hitta en ny hyresgäst med kort varsel (om man jämför med hotell), särskilt inte om det gäller en vecka eller mer. Hade en sån situation härom året då gästen bokade av veckan kvällen innan en av de fyra bästa veckorna på året (28,29,30, 31). Efter det ändrade jag avbokningspolicyn. Finns ju ingen som vill hoppa in och ta en hel vecka med dagars varsel, möjligen om man sänker priset rejält.
Ja, men man får skilja på avbokningsregler och betalningsvillkor. Jag menar att man är skyldig att betala beloppet man avtalat, oavsett om man betalar i tid eller ej. Dock har man inte rätt till nyttja stugan om man inte betalar i tid. Rimligen kan man bli kompenserad lite om värden hittar en annan gäst för perioden. Men visst, är kanske för knapp tid.
Skriver ni avtal och signerar med bank id så är det så säkert det kan bli för din del. Då har du någon att processa mot om något inte stämmer.
Att betala i förskott får du räkna med, jag hyr själv ut stuga på sommaren och brukar ta 50% vid bokning och resten 1-2 månader innan. Det är jättemånga under vintern som är intresserade av att boka en julivecka men står man där med en avbokning en månad innan så är det kört. Då har alla bestämt o bokat annat.
Först och främst; vad svarade personen när du frågade varför det var hon och inte ägaren som hyrde ut?
Kolla upp personen och ägaren, kolla lexbase, hitta själv numret till ägaren och ring. Ha ett live video samtal som du spelar in.
Rör det sig om 1-2 veckor? Är det betydligt mer hade jag varit mer försiktig.
Som du säger, det handlar inte bara om pengarna och huruvida du får tillbaka dem, det handlar också om att du inte vill ha en sen avbokning för att någon hyrde ut något som inte var deras, och sen stå där tomhänt alternativt mitt i en konflikt mellan uthyraren och ägaren.
Beroende på magkänsla, hitta istället ett annat objekt där ägaren hyr ut.
Du jämförde ju med hotell. Och det ligger nära till hands att ju senare man kan avboka, tex på ett hotell, ju senare kan man också betala, ofta samma dag man checkar in. Men vill man ha den flexibiliteten så ska man inte hyra stuga av en privatperson, det är helt andra förutsättningar.
Hej alla, tack för era svar! Ursäkta min frånvaro från tråden.
Det är ju inte mest pengarna utan att jag inte vill stå där utan stuga när jag har semester. Man har ju läst om alla blocketblåsningar när det gäller lägenheter., förskottsbetalningar och sen finns ingen lägenhet öht.
Ja det blir avtal med bank-ID och så kollar jag med fastighetsägarregistret och ringer den som äger stugan. Betalning med 20 % idag och resten en månad innan.