Hyra ut med airbnb

Städning är något jag förstått att man inte ska göra själv. I städbranschen finns olika standarder och om saker görs rätt blir det ”rent”. Gör man det själv är det svårt att få till rätt nivå. Jag utgår nu från att man inte är överpedant och normalt lägger timtal på att putsa olika detaljer hemma.

De värdar som är så kallade superhosts på Airbnb har det gemensamt att allt kring uthyrningen är väldigt systematiserat och uttänkt. Hemmet får vi så att säga lite karaktären av hotellrum. Att gå från ett hem med personlig prägel och sedan skala av allting personligt till att både bli minutiöst rengjort och dessutom ”hotellrumsaktigt” är en omfattande process.

I praktiken är det så att de flesta superhosts hyr ut rena turistlägenheter. Där kan standarden sättas rätt från början utan så stor insats. Att få ett ”riktigt hem” upp till rätt standard är jobbigt. Möjligen kan någon extrem minimalist få till det på mer rimligt sätt.

Jag har hyrt ut i över 15 år och de sista 7 åren mycket genom airbnb. Jag bor primärt i en stad med enormt tryck sommarhalvåret. Vi tar bra betalt och drar in ca 300k+ på uthyrningen och har väl i mångt och mkt systematiserat det. Tömmer nästan huset helt på personliga saker (vi har en annan fastighet/bostad till där grejerna får vara över sommaren) och kör hotellstandard med kliniskt rent, bäddat, handdukar, tvål etc. Vi har nästintill enbart 5 stjärniga reviews. Vill man ha det är det viktigt att vara tydlig i annonsen, inte överdriva etc, boendet skall motsvara förväntningarna och priset. I mångt och mkt bestämmer man själv hur mkt man skall tjäna, men det kommer med mkt jobb. Tvättande, byten, städande… Och en del kostnader, en fräsch grill, fina utemöbler, väl underhållen trädgård etc.
Mkt när det gäller städningen, byten mm kan man lägga ut, men även där handlar det hur mkt vinst man vill göra i slutändan, 3 tim städ för närmare 2000 är inte dåligt betalt heller, särskilt med tanke på den låga beskattningen.
Så jag räknar normalt detta inte som en intäkt i huskalkylen utan som ett mkt välbetalt extrajobb under sommaren.

4 gillningar

En viktig sak att förstå när det gäller Airbnb är att det inte är EN marknad utan flera olika. De ”regler” och ”goda råd” som är relevanta på en marknad är inte relevanta på en annan marknad. I teorin kan samma objekt ingå i flera olika segment på Airbnb. På den ena marknaden passar objektet in perfekt och på den andra lite sådär. Omdömena blir därefter.

Jag har önskat att Airbnb skulle differentiera tydligare mellan olika objekttyper, och därmed förtydliga de olika segmenten. Det skulle minska risken att någon som söker (eller borde söka) efter en viss typ av boende hamnar i ett annat. Den här risken är särskilt uppenbar i boenden i lägre prisklass i större städer. Det är ju lätt att byta till ett billigare boende och tänka att ”man gör ett klipp” utan att nödvändigtvis förstå att det boende man bokar vänder sig till en helt annan målgrupp.

Åtminstone tidigare var majoriteten av alla användare av Airbnb förstagångsanvändare. Det gjorde att misstag förekom rätt ofta.

2 gillningar

Har också använt dessa lådor med kod för att hämta nyckeln. Smidigt.

Hyr själv ut ett rum ibland. Mest för att slippa fråga föreningen om lov. Dock har det ibland varit så att någon bokat, men att jag sedan velat åka bort, till exempel till landet, utflykt, gå på evenemang eller annat vid tidpunkten för att möta upp, och då tvingats vänta in personen eller be en vän möta upp med en extranyckel, som jag dessutom måste ge nyckeln till och som kanske inte bor nära.

Detta med låda med nyckel är ju smart då. Någon som har tips på hur man kan sätta upp en temporär låda med kod för de gånger jag vill åka bort innan personen som ska hyra kommer?

Airbnb har som tjänst betraktat blivit för komplicerat, särskilt när man hyr ut. Inte alla förstår airbnbkulturen. Så vete 17 om alla som hyr ut själva ens skulle kunna kategorisera sina egna boenden på ett vettigt sätt.

Tanken är väl att betygssystemet ska ringa in boendet och vara till hjälp för att man ska hitta rätt segment. Men det funkar ju inte alls, särskilt inte det stora hoppet mellan betygen ok och väldigt bra. För att sätta ok bör det vara dåligt på något sätt för att passa in i kategorierna (smutsigt tex) medan väldigt bra är för högt betyg i vissa fall. Hamnade precis i detta dilemma förra veckan. Svårt att ge andra gäster rätt vägledning då.

Någonstans kan det också blir en klassfråga, vad man förväntar sig för kvalitet tex. En del begriper att man hyr ut en semesterupplevelse som hänger ihop, andra tänker bara att man upplåter utrymme, för att hårdra det. Då har man tex billigast möjliga köksutrustning, slöa knivar, dålig stekpanna och sånt som bara är irriterande men svårt att återspegla i nuvarande betygssystem.

1 gillning

Så kan det vara, men inte nödvändigtvis.

EDIT: fast det jag skrivit är ju väldigt uttänkt och medvetet :slight_smile:

Testade att hyra ut ett rum i lägenheten under ett år och blev själv snabbt superhost, men har en personlig touch på lägenheten och rummet. Dock är det extremt viktigt att det är rent, ordning och att alla dessa små praktiska detaljer man uppskattar finns. I rummet plockar jag bort personliga småsaker, men inte i resten av lägenheten som gästen har tillgång till. Ingen har klagat, men väl skrivit uppskattande.

Allt ifrån flera olika sätt att göra kaffe (el-brygg, press, moka), fräscha/nyare sängkläder till tydlighet i annonsen med bra bilder. Det kan även handla om att det finns galgar, krokar och något plant att lägga och hänga kläder och saker på. Så ofta jag har saknat krokar, stol etc. när jag hyrt utomlands. En bra och tydlig manual. Bjuda på lokala tips. Folk hyr rum eller lägenhet och inte hotell av en anledning, ekonomiskt många gånger, men även just för att kunna göra saker som hemma. Och folk är olika.

Sedan naturligtvis alltid finnas till hands, inte nödvändigtvis på plats, men att svara snabbt via olika medier utifrån vad personen föredrar. Det kostar även så lite att bjuda på det lilla extra, som schampo, matolja, kaffe/te, en extra handduk om någon vill, förklara hur kollektivtrafiken fungerar etc.

Vissa vill inte ha kontakt, andra uppskattar att man bryr sig. Detta får man försöka känna in vad som gäller. Men ett hej och hur har dagen varit uppskattas alltid. Men även sätta gränser artigt om någon vill ha för mycket hjälp. Dock är man ju beroende av bra recensioner.

3 gillningar

Men där kommer det ju tillbaka till att vara supertydlig med att beskriva vad det är man erbjuder, så förväntningarna motsvaras.
Men ja, i vissa fall kan det bli en klassfråga, där vissa kan tycka att ett förmånligt pris är väldigt mycket pengar (för det är det för dem). Då kan förväntningarna bli för stora.

Du har rätt i att man vid uthyrning av rum kan vara hemma och tillhandahålla service i olika former. Det är rimligen en alternativ väg för att bli superhost. Det jag skrev avsåg formatet när man själv är bortrest under uthyrningen.

1 gillning

Det vore absolut möjligt att kategorisera boenden. Den viktigaste skillnaden i storstäder är att skilja mellan förort och centrum. Det är inte alls självklart att den som bokar ett objekt begriper att det är i en förort.

En annan viktig aspekt är restiden med kollektivtrafik till centrum. Det vore fullt möjligt att ange det enligt en viss formel. Jag har själv ett objekt i förortsläge men med anmärkningsvärt kort restid till stan. Dock har jag ändå fått negativa omdömen för att det var ”långt”.

Jag uppfattar bilden av att Airbnb skulle vara kopplat specifikt till ”semester” som lite konstig. När jag hyrde ut rum hade jag ganska ofta gäster som var t.ex. studenter som skulle skriva tentor eller forskare som skulle besöka någon konferens.

De här gästerna som hade väldigt tydliga syften med sina vistelser och som inte hade med turism att göra var generellt de smidigaste och bästa. De hade inga konstiga förväntningar på en massa service. När dygnspriset är typ 350 kr borde det vara rätt självklart att någon ”service” inte ingår.

1 gillning

Det ger sig väl lite av sammanhanget? Hyr man ut i juli med möjlighet för 5 personer att bo i minst 5 dagar verkar det mer osannolikt att det är för jobb.

Jag tänker mest på vad man tycker är acceptabel nivå på sängar, köksutrustning, mm. Där varierar det en del i nivå. En del förstår inte vad omsorg om detaljer betyder när man är ett sällskap eller familj som hyr.

(Själv både hyr jag och hyr ut via airbnb denna vecka så det är en väldigt aktuell fråga för min del.)

Jo, jag förstår vad du menade. Jag har också både hyrt och hyr ut via AirBnb (inte mitt eget boende dock).
Men, det är ju lite att man får vad man betalar för. Samma sak som om man bor på vandrarhem kan man inte förvänta sig samma nivå som på ett hotell, men det reflekteras ju i priset med.

Sen finns det såklart felprissättningar där standarden inte motsvarar priset, men jag tror det bara hänt en gång de gånger jag hyrt där det var sämre än det utgav sig för att vara.

1 gillning

Det är inte så svartvitt. Det finns många fler syften än ”jobb” eller ”turism” som enkelt kan kännas igen.

Vid ett tillfälle var jag värd för en grupp tyska anläggningsarbetare. De skulle utföra något projekt på en av Stockholms förnämare adresser. Syftet var uppenbart iom att bokningen gjordes av en administratör på företaget. De var exemplariska.

En annan gång gjorde en svensk kille en bokning för en grupp bröllopsgäster från Rumänien.

Min ”profil” var att ha ett ovanligt stort antal sängplatser i ett hus i en förort till Stockholm. Priset ”per skalle” blev mycket lågt om man var många. Huset ligger också bra till i förhållande till Arlanda. Detta bidrog till en stor mångfald av syften.

De flesta platser i Sverige skulle sannolikt ha gäster relaterade till ”jobb” eller ”turism” baserade på själva platsen medan det hos mig blev en ”mix av allt”.

Skulle jag hyr ut igen, idag eller framöver, skulle det kunna bli något annorlunda. Vi har lagt ner omfattande pengar på renovering och det gör att vi skulle kunna höja pris- och ambitionsnivån. Det skulle fortfarande vara billigt men inte längre vara så ”totalbilligt”. Med högre pris skulle sannolikt syftet turism bli tydligare.

2 gillningar

Det hänger ju ihop en del, ju mer fixat man har desto mer kan man vilja söka enbart ordentliga gäster. Ligger man något högre i pris kan man kosta på sig att undvika vissa gäster, tex ungdomar.

1 gillning

Jag tycker inte riktigt att det är så enkelt. Om man ser det grovt räknat så funkar det. Betalar man tex 500/natt på populär semesterort under högsäsong så kan man ju dra sina slutsatser. Men hur ska man värdera tex 1500 mot 2000? Vad är det man kompromissar med då? Det framgår inte alltid solklart av annonserna. Så svårt att bedöma.

Jag skulle inte säga att det varit något specifikt fel med de gäster vi haft. Problemet med ”ungdomar” är främst ett turistortsfenomen. Däremot har boendet inte varit tillräckligt fint för att betinga ett högre dygnspris. Mycket av anledningen till att jag från början började med Airbnb var just att få pengar till att finansiera olika former av renovering.

Problemen med vissa gäster har varit kopplat till avsaknaden av kategorisering. Det bästa skulle vara om man hade en användarprofil, ungefär liknande bankernas kundkännedom. Då skulle systemet rekommendera boenden som passar bra för det egna ändamålet. För någon är centralt läge prio, för någon annan är det närhet till flygplatsen eller lågt pris.

Den här ”bristande logiken” finns inte bara på Airbnb utan lika mycket gällande ”vanlig” uthyrning på t.ex. Stugknuten.

De objekt som både är bra och har rimlig prissättning går åt snabbt. Är man sen på bollen kan man kanske hitta något men då talar vi om enstaka restveckor.

Sedan finns det en hel del objekt som antingen är kvalitetsmässigt sämre (typ inredd gäststuga) eller som har avvikande pris. De kan vara normalbra men kosta 2000 kr per dygn istället för 1500 kr.

I Stockholm har logiken i någon mening varit att de där dyrare eller sämre objekten sannolikt efterfrågas när det är konsert med Bruce Springsteen eller VM-match. På en turistort handlar det snarare om att dessa objekt kanske bokas av de som inte känner till sin semester i januari eller liknande.

1 gillning

Då har jag så haft min första uthyrning, så kul!
Jag som gått och funderat på detta i flera år men utan att våga.
Men nu är jag helt på, kul att tjäna pengar när jag ändå inte är hemma . kändes även säkrare i inbrott synpunkt, under veckan jag hyrde ut hade mina grannar som va borta inbrott.

Mitt favoritprogram på Netflix är Stay here, ( tipps till inredningsnörd som vill hyra ut) någon annan en jag som älskar det? Så ja jag hade säkert piffat alldeles för mycket med hotellakarn, fint vikta handdukar, vaser med snittblommor från trädgården och städat som en tok ett redan välstädat hem🤪 japp inredning och att göra fint är de bästa jag vet.

Tack snälla ni för alla tipps som gjorde att jag vågade❤️

Nina

5 gillningar

Roligt!

Jag passade på att prova AirBnb som inneboende med en polare när vi var i Oslo för ett par veckor sedan. Hälften så dyrt som det billigaste hotellet på kort varsel, och helt underbara värdar som vi drack öl och bollade Norge/Sverige-skämt med sent inpå kvällen :wink:

Tycker det är en klockren win-win för alla inblandade om man är rätt typ av person. Skattefritt är det ju som sagt också upp till en rätt ansenlig summa! Ska själv fundera på det i min bostadsrätt när man är hemma nästa sommar eller så.

Annars får det vänta tills när/om man köper hus och har full självständighet över andrahandsuthyrningar!

3 gillningar