Exemplet jag tog var en 34 kvm i Falkenberg byggd 2020, givetvis finns det/kommer det komma ut billigare men det var som sagt ett exempel. Såg det som att underhållet blir minimalt så nytt jämfört med något från säg 1930.
Första gången blir ändå samma vare sig det är en hyrd stuga eller en köpt stuga. Fungerar det inte på ett sätt som inte är lätt att lösa till nästa gång så är det enklare att åka hem än att börja sälja stugan…
Måste vara en väldigt fin stuga eller med ett väldigt bra läge. För knappt två år sedan köpte jag en lägenhet byggd 2009 på 100 kvadratmeter på gångavstånd till strand i Spanien. Den ingår i en samfällighet med stor fin trädgård och stor pool. Den kostade 2024 strax under vad du är beredd att betala.
Det är inte alls helt jämförbart med en stuga i Sverige. Det tillkommer reskostnader dit. Min poäng är mer att 2,5 MSEK för en stuga är väldigt mycket. Du borde kunna hitta en stuga för hälften av beloppet.
Jag gjorde ett avsnitt om sommarstugor häromveckan och kontentan av kommentarerna kokade nästan ner i två läger:
- Lägenhet + stuga = toppen
- Hus + stuga = botten
Sedan kan man lösa det på olika sätt. Flera förespråkade att istället flytta till stugan/huset på landet och att enbart ha ett boende. Min bild av Småland är att det skulle vara görbart. På så sätt kan ni orka med det som krävs av familjesituationen i vardagen och få det där huset på landet med allt positivt det innebär.
Vore det en möjlighet?
På originalfrågan skulle jag säga: Nej. Jag tror inte kalkylen håller särskilt bra.
Underhåll för en liten stuga är inte alls lika betungande som för en villa eftersom allt är mindre och man inte riktigt har samma krav. Badrum och kök slits inte lika mycket när det inte används dagligen.
Relativt nybyggt på västkusten på 34 kvm.
Så resonerar frugan när de gäller just exemplet vi kollade på, att det är byggt 2020 och att det kommer ta väldigt många år innan kök badrum fasad tak och fönster behöver ses över.
Nej, jag tycker inte alls det låter vettigt. Vare sig ekonomiskt, avslappningsmässigt för er eller NPF-mässigt för barnet.
Det är ju massa osäkra utgifter, saker som behöver göras eller åtminstone packas ner och upp och ett enormt miljöombyte + resa.
Och om det fungerar, vad har man vunnit då?
Då vet man att stuga fungerar och är ett bra koncept för familjen. Sannolikheten att ett köp av stuga kommer att fungera är då större.
Har ni räknat på detta?
Har ni 10% kontantinsats?
Har ni råd med 4M+ i lån?
Hitta en modern stugby / camping med stugor. Hyr samma stuga under några säsonger. Känn efter om stuglivet är för er.
Och då är det en annan stuga som därmed inte alls behöver stämma.
Du beskriver er son på precis samma sätt som jag skulle beskriva vårt ena barn (autism med ytterligare intellektuell funktionsnedsättning). Det som är viktigt att komma ihåg är att det kan vara bra med ”exponeringsterapi”. Dvs om barnet har svårt att anpassa sig till att vara på annan plats 2v på sommaren så är det ännu viktigare att just vara på annan plats 2v då och då. Efter 2-3 år så blir det ju det nya normala, och barnet har då vant sig vid att man byter miljö en tid på semestern.
Min rekommendation är därför att precis som andra föreslagit hyra en stuga i 2v (1v är kanske lite kort) varje sommar och ta fighten. Förvånansvärt fort kan det bli NPF-barnet som mest av alla vill iväg på sommaren ”som man alltid gör”. Kan man hyra samma stuga ett par år i rad så är ju det extra bra, men om inte så blir det ju ännu bättre ”exponeringsträning” som hjälper barnet att lära sig att anpassa sig till variationer i boendemiljö. Varje resa/semester gör nästa resa/semester lättare! Hang in there, det blir bättre när barnet växer upp, särskilt om man jobbar aktivt med den huvudsakliga problematiken som påverkar barnet!
Med vänlig hälsning,
F
Absolut. Men några frågetecken har nog rätats ut och nya kanske har uppstått. Man vet mer. Jag hyrde på rätt många ställen i Spanien innan jag köpte lägenhet. Det gjorde att jag visste mer om vad jag ville ha.
Men visst, det kan vara rätt stuga som TS har hittat nu första gången.
Bäst av alla för barnet med autism borde rimligtvis vara att vara hemma och åka till badplatser och liknande i närheten av hemmet. Dvs att skillnaden mellan lov och skola är så liten som möjligt.
I övrigt så tycker jag att en stuga på 2,5 miljoner kommer att bli väldigt ekonomiskt ansträngande i er situation. Jag skulle gissa att en sådan stuga kommer att kosta minst 4000 kr/mån i drift och underhåll och då behöver ni lägga till lånet på det.
Mitt förslag är alltså ett solitt NEJ.
En stuga i den prisklassen är alldedes för dyr för er! Det vore en annan sak om ni bodde i billig hyresrätt eller obelånat hus.
Gällande semester så kan ena föräldern åka på semester med neurotypiska barnet och den andra vara hemma med npf-barnet. Sen går det att “bara vara hemma” på semestern också.
Vill ni trots allt ha struktur så fundera på ställen där ni kan hyra stugor eller lägenheter som är identiska. Att besöka samma skidort och bo i liknande stuga uppnår samma effekt som att köpa sommarstuga.