Äger eget AB, fråga om betala till ägaren för resurser utöver arbetet

Skatteverkets regler kan man se som en ”bedömningssport” tills det finns exakta skrivningar och prejudikat. Finns det inget skrivet kommer de vid en revision se om/hur du gynnats privat av upplägget.

Visst kan man argumentera för el, internet, larm, toalett, parkering, värdeskåp, kök mm. Problemet i det här fallet är att det är just DITT PRIVATA som du vill hyra ut till ditt EGET AB.

Eftersom du ska skatta 30% på hyresintäkterna från första kronan från ditt eget AB är det inte så stor skillnad mot att skatta 36,5% på utdelning på det överskott som blir utan hyra i stället.

Skulle du hyra ut till någon ANNAN så är du så klart fri att ta vilken hyra du vill och inga konstigheter att värdera olika tjänster som hyreshöjande.

Vi är inte bara en massa missgynsamma sura gubbor/gummor. Vi försöker bara hjälpa dig utifrån vår erfarenhet och research i frågan. Tro mig vi är måååånga som genom åren funderat på vad man kan ”ta på firman” :wink:

3 gillningar

Skatteverket och/eller lagstiftaren tycker det är viktigare att man inte kan tillskansa sig saker privat via företaget, än att företaget betalar för precis allt det nyttjar i händelse av att företagets lokaler med tillhörande tjänster skulle vara hemma hos ägaren. Vill du undvika att företaget snyltar på dina privata tillgångar kan du låta företaget hyra in sig på ett kontorshotell någon annanstans.

2 gillningar

Håller för det första med alla andra. Vi tar det du skriver del för del.

El - ingår privat och du har med all sannolikhet inte egen elmätare för bolaget = privat. Så fort du har personlig depositionsrätt så är du körd i skatteverkets ögon.

Så samma sätt faller vatten, internet, försäkring (då den inte är bolagets), avlett, sopor, förvaring (om du inte köper till bolaget) och allt annat.

Äger du det privat har du dispositionsrätt. Det är ALLT Skatteverket kommer titta på och de KOMMER att skjuta ner det.

Men som andra sagt. Du gör som du vill. Så ser reglerna ut. Vill du dra av saker i ett AB. Köp det i ABts namn…

Vill du betala med oskattade pengar så teckna en företagshyra så blir allt avdragsgillt. Det blir även mycket dyrare. Din vinst i bolaget är att du slipper alla dessa kostnader som dessutom blir ytterst marginella privat. Njut av att du kan jobba hemifrån istället och att du slipper dessa kostnader i bolaget så din utdelning kan bli större :blush:

4 gillningar

Ingen tvingar dig att driva företaget hemma, externt så blir hyra, lokaltjänster mm avdragsgilla. Som andra skrivit men du inte verkar reflektera över är vad som händer med summan som AB betalar, den skulle ju då bli skattepliktig för dig som privatperson

Vi som svarat kan inte göra något åt svensk skattelagstiftning! Du får inte rikta din ilska mot oss.

Vi måste ju ge dig de rätta svaren, och inte några felaktiga uppgifter bara för att du skall bli nöjd.

9 gillningar

Det kan vi och det gör vi var fjärde år när vi väljer vilka som ska företräda oss i rikdsdagen, så tydligen vill vi att det fungerar som det gör just nu. :wink:

Och vem skulle man ha röstat på som driver frågan om annorlunda lagstiftning kring hur hemmakontor beskattas???

Inte sett någon alls driva detta specifikt.

1 gillning

Haha, den som tycker det är viktigt såsom TS. Vände mig mest på skoj mest mot att vi inte kan påverka skattelagstiftningen när det i realiteten är vi som bestämmer exakt vilka lagar vi ska ha genom att utse vem som ska företräda oss i riksdagen och de därefter skapar och uppdaterar lagstiftningen.

Gör det inte, av flera skäl:

• alla kloka råd här
  • minimal skattevinst, pratar vi några tusenlappar till lägre skatt per kvartal?
  • Även om “blomstervattnings”-upplägget godtas, så ska väl tjänster som du utför åt ditt företag kompenseras som lön?
1 gillning

Jag tror inte du kommer få mer hjälp på detta forum :blush: Bokför som du vill, hur du vill och stå för risken vid en granskning.

Lycka till med ditt bolag! :blush:

2 gillningar

Vad är frågan egentligen?

1 gillning

Ingen kan till 100 säga vad som går eller ej, det avgörs ytterst av domstol. Ställer man en fråga så försöker de flesta besvara efter erfarenhet och kunskap och då efter vad man ser som sannolikt.

Det kanske inte är svaren man vill ha och då får man välja att tro på dem eller ej.

Bevis för att något är tillåtet finns sällan i lagen, den anger vad som inte är tillåtet. Det kan dessutom finnas tolkningar och anvisningar i vissa frågor från olika myndigheter, de har inte lagstatus men är ändå en fingervisning om hur man ser på det. Står i en sådan anvisning att blå, röd och gul samt andra färger är förbjudet så kan man anta men inte veta helt säkert att lila också är det.

1 gillning

Jan Guillou hade ett fall hos rätten, där han hävdar att hans skrivarlya inte är en privat bostad som han förfogar över.

Guillou förlorade i Förvaltningsrätten. Har den kände författaren överklagat domen? Någon som vet?

I det har fallet är han faktiskt en…, följde hans krönikor när det startade där han skrev om det där, han tyckte att han betalat för mycket skatt under många år (tog ut allt som lön och använde inte 3:12 reglerna) men han byggde samtidigt en åretrunt bonad sommarstuga för företagets pengar. Är det verkligen vad en kommunist som han vill skapa prejudikat runt? Att alla egenföretagare ska få bygga sommarstugor för firmans pengar? Kan ur privat perspektiv önska att han vinner, jag vill också bygga en sommarstuga med oskattade pengar, men han kommer förstås förlora i alla instanser.

Vi har E-type också och hans båt. Han köpte en båt på firman, trots att han kunde visa behov av båten för sin verksamhet och att han privat hade flera och bättre båtar som han hellre använde privat så beslutade skatteverket att han skulle förmånsbeskattas för båten. E-type hade mer fog för sina argument än gillou har och förlorade ändå.

1 gillning

Sen om det är rättegång ifråga om skatteeffekten för en Toblerone eller rättegång om hur man bokför tillgång till blyertspenna så kan ju domstolen och skatteverket ha olika uppfattningar. då måste vi svenskar fråga högre instans hur man klassificerar

På den lite mer kreativa sidan skulle man väl kunna tänka sig att två egenföretagare med liknande verksamhet hyr in sig hos varandra, vem som sen faktiskt arbetar var lär bli svårt att veta för SKV. Om det sen är värt besväret är väl mer tveksamt samt att det förmodligen finns risk att träffas av någon gummiparagraf istället :slight_smile:

3 gillningar

Enklast är väl om du kollar upp vad ett par kontor på byn skulle kosta och utifrån det beräknar marknadshyra för det rum du använder i bolaget.

Skriv sen ett riktigt hyreskontrakt mellan dig och ditt bolag. Låt bolaget rapportera att det hyrt av dig privat till SKV. Ta upp det i din privata deklaration och betala de 30 procent i skatt.

Fick själv en fråga på detta vid deklaration, SKV skickade ett antal frågor där jag fick visa hur hyran beräknats samt behovet och även beskriva rummet.

Följer du bara reglerna går det bra. Prata med din redovisningbyrå och be dem sätta samman hyresavtalet. Har de många andra bolag i samma område så kan de också hjälpa till att se vad hyran bör vara.

1 gillning

Han förlorade även rond två:

Självklart ska företag betala bra för att utnyttja andra personers tillgångar. Jag blev censurerad i mitt eget samtal men försöker igen säga att det är självklart att företag ska betala för att utnyttja andra personers tillgångar. T.ex. är mina resultat från mina studier mina egna som privatperson. Om mitt företag behöver tillgång till resultat och miljö för att utföra systemutveckling så är det verkligen inte min privata hobby. Detta försökte dock personalen hos Skatteverket påstå så sent som 2007, att “Programmering är bara en hobbyverksamhet” men i så fall är ju hela skatteverkets systemutvecklingsprojekt också bara deras privata hobby här i Absurdistan

Men man har i flera år haft sitt kontor i vår bostad. Han håller med dig om att det BORDE gå att få betalt för det privat eftersom han nyttjar el, vatten, förvaringsyta mm. Däremot så har han aldrig försökt få igenom det eftersom reglerna är som de är och han anser att risken att åka dit är för stor. Då är det dessutom risk att andra saker granskas också. Det finns ju oftast andra saker som företaget kan betala som man kan ha nytta av privat.

Någon typ av schablon hade ju varit bra så att det var tydligt för alla vad som var tillåtet. Du får helt enkelt försöka driva det politiskt. Tills dess att förändring sker är även min mans råd att låta det vara.

Men tänk på din ton i forumet! Ingen trackar ner på dig, alla försöker hjälpa.

3 gillningar