Vi går i hustankar och funderar på hur vi ska hantera den nuvarande bostadssituationen. Vi funderar på om ett alternativ är att köpa en flerfamiljshus och hyra ut en eller två lägenheter av huset vi själva bor i.
Har någon här gjort detta och hur har det funkat för er? Kan man räkna hyresintäkterna som inkomst vid lån eller är det bara det bara ”vanligt” bolån vi har möjlighet att få? Vi har tittat på några hus där intäkterna skulle kunna uppgå till 20-30k i månaden utan problem.
Är det ett hyreshus beskattas detta som inkomst av näringsverksamhet. Privatrådgivare har oftast ganska dimmiga begrepp om detta, så försök att få tag på en företagsrådgivare på din bank.
Sitter i samma sits som er, vi får lov att köpa fastigheten vi hyr i just nu, 5 lägenheter med våran.
Just nu ska vi kolla med en annan bank för Länsförsäkringar sa att de räknas som uthyrningsfastighet och då kunde dom bara ge max 60% av lånet, 40% i handpenning lixom… Så de är lite pyssel, hoppas att vi kan hitta någon lösning
Swedbank ringde idag, max 60% där med (vilket i vårt fall blir 40% i handpenning = 1,2m)
Så ja, nästa bank. Vill inte ge upp då detta, är en sådan bra chans till ett bra pris under marknadsvärdet
Tänk på att det är ganska stor skillnad skattemässigt på att äga ett hus med två lägenheter och ett med tre.
Ett hus med två lägenheter faller under privatbostad med privatuthyrning där det finns en hel del förmånliga regler, medan ett hus med tre måste registreras som en näringsfastigheter och ni får förmånsbeskattas för att ni själva bor i en av lägenheterna.
Har ni lyssnat på: https://rikatillsammans.se/bo-gratis/ ?
Precis, men på en privatfastghet får du göra avdrag med en fast avgift på 40000 per fastighet samt 20% av årshyran. Dessutom kan man ta ut kallhyra så att hyresgästen själv står för el och va. Men där får man räkna på vad som blir mest förmånligt
En fundering. Jag har läst att för fastigheter som räknas som näringsverksamhet så kan man dra av 2% av kostnaden för byggnaden per år.
Exempel:
Köp av fastighet: 4M - varav marken är värd 1M → Själva huset är värt 3M och man får då dra av denna del → 2% av 3M = 60k.
Säg att man då har hyresintäkter på 150k, ränta 60k, skatt 8k, underhåll 12k.
Kvar att skatta blir då: 150k-60k-60k-8k-12k = 10k.
Har jag tolkat det hela rätt? Då känns det ju inte alls som om det är så stor nackdel att fastigheten registreras som näringsfastighet?
Hur beskattas de då? Säg att jag har en villa som klassats som näringsfastighet. Sedan säljer jag den. Kommer då värderingen av bostaden ha minskat med avdraget? Dvs. jag får då betala vanlig vinstskatt för den del jag dragit av?