Bo i egen hyresfastighet

Hej!
Jag har en fundering när det kommer till att bo i sin egen hyresfastighet.
Jag har som plan att förvärva en mindre hyresfastighet med 3-4 lägenheter. Jag har för avsikt att tillsammans med min sambo bo i en av lägenheterna. Kan jag bo i en sådan lägenhet utan att betala hyra till mig själv, eller kommer jag bli beskattad för detta på någotvis? Isåfall, finns det något sätt som jag kan undvika en sådan skatt/kostnad?
Planerar att äga fastigheten privat.

Tacksam för svar!
//Alexander

Du får upp ett förmånsvärde i din deklaration och blir därmed beskattad. Det hade ju varit extremt konstigt om det hade varit på annat sätt.

1 gillning

Som komplement till svaret från @Nestor.

Jag tror att det bästa är att fundera på att försöka få till det som privatuthyrning. Det är extremt skattemässigt förmånligt. Det är något som vi tog upp i det här avsnittet:

1 gillning

Hej!
Tack för svaret. Jag tittar på detta!

@Alhe
Precis som @janbolmeson skriver ovan förordar jag att du ex skapar ett 2 familjshus med ett extra småhus på tomten, där du hyr ut lägenheten i huset 12 månader om året och det extra småhuset 10 månader om året. På det viset kan du få det i privatuthyrning och därmed i Sveriges lägsta kapitalbeskattning. Istället för att det beskattas som en enskild firma med förmån på dig. På det sätt som du beskriver ovan.

I Detta inlägg beskrev jag härom året skillnaden i kostnad / avkastning på ett privat hyreshus och ovan lösning. Vilket blev ca 90 kkr / år.

Till Main Homes blogginlägg

1 gillning