Hej!
Jag har en fundering när det kommer till att bo i sin egen hyresfastighet.
Jag har som plan att förvärva en mindre hyresfastighet med 3-4 lägenheter. Jag har för avsikt att tillsammans med min sambo bo i en av lägenheterna. Kan jag bo i en sådan lägenhet utan att betala hyra till mig själv, eller kommer jag bli beskattad för detta på någotvis? Isåfall, finns det något sätt som jag kan undvika en sådan skatt/kostnad?
Planerar att äga fastigheten privat.
Jag tror att det bästa är att fundera på att försöka få till det som privatuthyrning. Det är extremt skattemässigt förmånligt. Det är något som vi tog upp i det här avsnittet:
@Alhe
Precis som @janbolmeson skriver ovan förordar jag att du ex skapar ett 2 familjshus med ett extra småhus på tomten, där du hyr ut lägenheten i huset 12 månader om året och det extra småhuset 10 månader om året. På det viset kan du få det i privatuthyrning och därmed i Sveriges lägsta kapitalbeskattning. Istället för att det beskattas som en enskild firma med förmån på dig. På det sätt som du beskriver ovan.
I Detta inlägg beskrev jag härom året skillnaden i kostnad / avkastning på ett privat hyreshus och ovan lösning. Vilket blev ca 90 kkr / år.