Hej!
Vilken fantastisk sida vi har hittat, här hoppas vi kunna hitta mycket inspiration och svar.
Jag och min make har köpt ett hus som vi ska hyra ut till ett företag. Vi äger 50% var.
Företaget kommer betala ca 40 000 kr i månaden och i hyran ingår driftkostnader. Vi uppskattar utgifterna (amortering, ränta, el, värme, vatten, internet, tv, sophämtning och tomteskatt) kommer kosta ca 20 000 i månaden.
Är det mer fördelaktigt att hyra ut som privatperson eller som enskild firma?
Tänker utifrån avdrag och skatt?
Bör vi börja med att hyra ut som privat person?
Fördelar vs nackdelar?
Ge oss gärna tips på hur vi ska tänka, vi är helt nya på detta.
Har ni inte gjort en kalkyl innan köpet? Kul med spontana människor:-)
Vid näring får du göra avskrivningar (ej på tomtvärdet) och dra samtliga kostnader. Observera att amortering inte är en kostnad.
Vid privat är det irrelevant vad du har för kostnader eftersom du skattar för allt över 40 tkr +20%. Kolla skatteverkets hemsida. Efter några år blir det näring per automatik eftersom du inte bor där själv.
Jag hade gjort en kalkyl över alternativen. Vill jag inte göra en kalkyl hade jag kört det ‘privat’ och sedan bytt till näring när det blir det per automatik, googla tröghetsregeln.
Hej!
Tack för svar. Vi har en kalkyl, men vi börjar förstå att vi kan ha tänkt fel och vill få vägledning.
Först hade vi tänkt hyra ut privat i 2 år innan den går över till näring, men vi har vänner och bekanta som hyr ut och vissa anser att vi bör skapa enskild firma på en gång pga momsfördelar samt vissa skatteavdrag.
Med kontakt med olika sakkunniga har vi fått olika svar på vad som är mest fördelaktigt samt även när det kommer till generell info.
Vissa har sagt att vi måste söka F-skatt, vissa FA-skatt och senaste budet var nu att vi inte måste ha något av det? Vi har förstått att beroende på vilket sätt vi väljer att hyra ut på så kan det påverka vår skatt?
Är det en villa (eller hyreshus) utgår ingen moms på hyran och därmed kan ni inte dra någon moms.
Skall ni skicka fakturor måste ni vara registrerade för F-skatt. Har ni inkomst av tjänst heter det FA-skatt. Annars lär företaget som skall betala fakturan reagera.
Har ni köpt huset men inte avser att bo där, helt eller delvis blir det väl med automatik näringsverksamhet?!
Är det ett helt externt företag ni ska hyra ut till? Annars kan andra problem uppstå.
Avdragsrätt för ingående moms kräver momspliktig omsättning vilket hyror normalt inte är. Bedriver hyresgästen momspliktig verksamhet med avdragsrätt kan det gå att ni registrerar er för frivillig moms vid uthyrning.
Ni behöver ta hjälp av någon som har totalbild en och inte gå på magkänslan eller råd från forum.