Jag och min man bor I en villa som är uppdelad I två lägenheter. Vi hyr Idag ut kontor+garage till eget företag och funderar på att hyra ut den ena lägenheten till ytterligare ett företag (inte eget). Vår fundering är om vi kan göra det som privatpersoner eller om det kommer att ses som en näringsverksamhet. Finns det någon som har erfarenhet?
Jag tolkar det som att ni för närvarande hyr ut ett rum och garage från er lägenhet. Och nu avser att hyra ut en separat lägenhet. Huset har fortfarande enbart två lägenheter.
Jag hade deklarerat detta som privat uthyrning alla gånger.
Vill minnas att det finns ett tak för skattefri uthyrning, 50-60k per år kanske? Därefter ska all uthyrning beskattas. När det blir en fråga om näringsverksamhet tror jag handlar om större belopp och volymer än uthyrning av två rum.
Bäst är bara att lyfta luren och ringa Skatteverket, de är hjälpsamma.
Grundprincipen är att privat uthyrning upp till 40 000 kr är skattefri. På överskjutande belopp betalar man 30 procent i skatt.
Är hyran näringsverksamhet finns inget skattfritt belopp utan beskattas som en normal intäkt i rörelsen. Även om det bara är två rum!
Tack för förtydligandet! Av nyfiken, när definierar man det som näringsverksamhet? (Dvs man vill inte starta ett bolag men kanske tvingas om omsättningen är tillräckligt stor?)
Starta och starta. Man behöver inte registrera sig som enskild firma om man inte vill skydda namnet. En lantbrukare blir exempelvis enskild näringsidkare med automatik när hen köper sin jordbruksfastighet. Däremot bör man anmäla sin näringsverksamhet till Skattemyndigheten så att man får en F-skattsedel och blir momsregistrerad.
Är det fråga om en mindre skala kan man köra detta som hobbyverksamhet. Notera dock att eventuell vinst skall beskattas. Jag har under årens lopp aldrig sysslat med hobbyverksamhet, varför min kompetens på området är näst intill obefintlig.
Hur du ut din privatbostad är det inte näringsverksamhet. Vad som är privatbostad är väl definierat.
Man hyr ut som privatbostad, enligt privatbostadslagen (hyresgästen har inte besittningsrätt). När man deklarerar, drar man av 40.000 + 20% av årets intäkt. Resten, beskattas med 30%.