Amortera blancolån eller investera

Tackar så mycket, det underlättade sökningen en hel del :slight_smile: att priserna kan sticka iväg är dock förståeligt. Detta gjorde mig ännu mer intresserad och tusen frågor dyker upp :slight_smile: Om man nu köper mer än en lägenhet, är där några extra skatter, lagar eller liknande att tänka på? Eller bra tips och råd du har från tidigare köp?

Hur får du det till 30% avkastning?

Jag får det mer till 4.3%.
60 kkr/år avkastning på 1400 kkr investering.

Sannolikt har man den inte uthyrd hela tiden pga 18 mån regeln och att det tenderar att bli glapp mellan hyresgästerna så kanske 3-4% beroende på tur.

Eller @Munequita bygger caset på värdeökning på bostaden ?

Personligen hade jag mer gillat caset att lägga in 1300 kkr (exkl blancolånet) + 7500 kr/mån i index-aktiefonder i 25 års åldern med förväntad real avkastning på 7% om året, kanske mer eftersom börsen ändå gått ner en del. Med så lång sparhorisont som man kan ha i 25 årsåldern så känns det mer aptitligt med 100% aktiefonder, för mig :slight_smile:

1 gillning

Vad härligt! Hade jättegärna velat ha en lägenhet i kungsholmen också, eller innanför tullarna för den delen, men herregud vad priset springer iväg när det gäller sådana lägenheter. Men i framtiden kanske när jag tjänat ihop tillräckligt mycket pengar på min nuvarande investering då kanske det blir ett köp innanför tullarna. Man måste börja nånstans :wink:

1 gillning

Långtidsuthyrning som gäller. Den enda begränsningen som finns i denna förening är att Airbnb inte är tillåtet, vilket är helt förståeligt.

Såhär har jag räknat: Avkastning 60 000kr / 210 000kr = 28%. 210 000kr är investerat kapital. UTAN värdeökning inräknat blir det nästan 30% i ren avkastning. Lägger vi även till värdeökning på detta blir avkastningen helt sjukt. Tänk att få nästan 30% i avkastning varje år. Alla borde ha en uthyrningslägenhet som en del av sin investeringsportfölj. :heart_eyes:

Jag gillar din uträkning men jag får inte ihop det när det kommer till att investera 1300 kkr i index-aktiefonder. Vart ska jag få 1300 kkr att investera för? jag har endast ett kapital på 110 000kr ex blancolånet.

1 gillning

För att få 8% avkastning i snitt på börsen så bör man investera under lång tid, gärna 10+ år.

Genom att amortera får du garanterad minst 5% avkastning. Dessutom blir väl din kreditrating bättre om du blir av med blancolånet.

Det är en No-brainer, mula bort lånet! :muscle:

Jaha, du har

• 1.2 miljoner i bolån
  • 100 kkr i blancolån
  • 110 kkr i eget kapital

Jag såg inget om bolånet i ditt inlägg men inser att det såklart måste vara så. Varför annars blanco. Lite småkorkat av mig :slight_smile:

Det är ju en rätt häftig hävstång på nästan 13 X som kan gå bra så länge du klarar räntorna, amorteringar och har lägenheten uthyrd.

Ingenting jag själv gett mig in på i nuläget men önskar dig uppriktigt att du lyckas med det :slight_smile:

2 gillningar

Utöver detta får jag inte ihop hur man kan få 5000kr/netto (efter alla avgifter, skatt för näringsverksamhet etc) per månad på en så pass billig lägenhet.

Du får bara hyra ut en bostad enligt privatuthyrningslagen. Jag och min man kommer köpa ytterligare bostad men då kommer vi ändra på ägandet och skriva en bostad var. Det innebär att vi kan hyra ut båda :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Tänk på att du kan bara hyra ut ca 18 månader och därefter behöver du ”använda” lägenheten själv i 1-2 månader, men du måste ju inte bo där. Du kan ju lämna den tom mellan uthyrning.

Jag rekommenderar i för tullarna som ökar i pris samt ALLA vill bo inför tullarna och man kan hyra ut dyrare :slight_smile:

Var rätt svårt att hitta sådana lägenheter generellt upplevde jag då det blandades ihop men annan uthyrning (som att föreningen hyr ut rum mm). Onekligen intressant om man kan få till men ja, förefaller vara lite knepigt att hitta dem bara. ^^

Kan inte hyresmarknaden i Sthlm men visst det måste vara en rätt bra hyra.

Om jag antar

• 1a med brf avgift 2500 kr
  • 1.5% ränta på bolånet, kanske lite optimistiskt

Så får jag det till att hyran bör vara runt 10 000 kr för att ge cirka 5000 netto … om jag inte fått något om bakfoten? (räknade tidigare på att hyra ut vår bostad i Sverige men blev inte av)

• Hyresintäkt = 10 000 kr/m
  • Ränta bolån = 1200 000 * 1.5% * 70% (efter ränteavdrag) /12 = 1050 kr/m
  • Ränta blancolån = 100 000 * 5.1% * 70% (efter ränteavdrag) /12 = 300 kr/m
  • Brf avgift = 2500 kr/m
  • Skatt = (10 000 - 40000 /12 schablonavdrag - 2500 brf avgift)/ * 30% skatt = 1250 kr/m
  • Netto = 10 000 - 1050 - 300 - 2500 -1250 = 4900 kr/m

Tror inte det finns en ort i hela västeuropa där man kan ta ut 10k i hyra för en bostadsrätt man köpt för 1410k, det är liksom för optimistiskt.

Tänker du att man hyr ut det enligt de där förmånliga reglerna gällande privatbostäder? Tror det är säkrast att anta att det kommer räknas och skattas som en passiv näringsverksamhet, kommer man undan med de förmånligare reglerna får man se det som en ren bonus eftersom TS inte uppfyller reglerna.

Ja, det är räknat enl privatuthyrningslagen.

Vi räknade själva på det för ett tag sedan, som sagt.

Ingen aning när SKV slår om det till att gälla näringsverksamhet eller hur de skatterna ser ut

Köper du bostaden med den specifika avsikten att hyra ut den torskar du iaf. Visst kan man bo i den ett tag och sedan hyra ut, men det kan du inte heller göra på heltid sen. Verkar ganska bökigt. Jan gjorde ett helt avsnitt om det där med några gäster.

Hittade avsnittet:

1 gillning

I vårt fall handlade det om vårt “verkliga” boende eftersom vi flyttade utomlands ifjor, och lekte med tanken att hyra ut ett tag. La dock ner det av olika skäl.

Ok, så SKV är på hugget. Kan ju vara knepigt att bevisa att man köpt det som bostad när man har en annan bostad, åtminstone om det är på samma ort.

Men vänta nu :sweat_smile:

Kan du ta ut 10,000kr/mån för en 2:a utanför tullarna? Har du räknat att det är rimligt, dvs med hjälp av formeln nedan

1500000 * 0,04)/12) + 2500+ = 7500kr

Alltså kan du ta ut skälig hyra på 7500kr/mån

Det är ju precis sån typ av uthyrning de vill uppmuntra med reglerna, eller att man hyr ut ett attefallshus på tomten till en student under terminerna etc. Inte att någon ska göra grova pengar med hjälp av hävstång, då hade bostadspriserna slutat i stratosfären. De i videon hade löst det så att något barn bodde i attefallshuset under två månader per år, fast fyra månader i sträck, för att hålla sig till reglerna har jag för mig.

1 gillning

Nu är det ju inte jag som skulle ta ut det :joy:

Det var ett räkneexempel i samtal med @Guldfeber på vilket hyra som krävdes för att få loss 5000 netto som TS skrev hen skulle netta baserat på vissa antaganden.

Själv skulle jag aldrig betala den hyran

1 gillning

Sorry :sweat_smile:

Du har helt rätt! 10,000kr/mån är inte rimligt för en lägenhet värd 1,4 milj

1 gillning