Amortera blancolån eller investera

Vi tar ut 900€ hyra för en “bostadsrätt” som vi köpte för drygt 100 000€.
(Köpet skedde dock för 3 år sen, ingen aning om vad den är värd i nuläget)

Det är ju helt sjukt billigt om det gick att ta ut ungefär den hyran vid köpet. Hur ser skatterna för uthyrningen ut?

Skatt på kapitalinkomst är 30% under 30 000€, 34% på delen över.
Avgiften är dock relativt hög, runt 500€/mån.

Ah ok, och utöver en lägenhet per person så går det över till näringsverksamhet om jag förstår det rätt. Vilket fall som, att köpa och hyra ut en lägenhet känns som en väldigt bra investering hur man än ser på det (finns dock alltid risker med investeringar oavsett form). Dessutom ännu bättre om man gör som ni har tänkt genom att ni köper en lägenhet var då pengarna ändå går till samma hushåll.

Uthyrningen på 18 månader kan man dock se både som en positiv och negativ begränsning, negativt då det saknas “inkomst” under den perioden (finns säkert alternativa lösningar att minska “förlusten” under den tiden, t.ex. Airbnb eller liknande) men samtidigt får man “tillgång” till lägenheten och kan se vilket skick den befinner sig i samt om det inte klickar med den tidigare hyresgästen (sena betalningar, ovanligt mycket slitage på lägenheten, stör grannarna ovanligt mycket osv) så får man möjlighet att hitta en ny hyresgäst.

1 gillning

Då räknas det som hotellverksamhet, och utöver skatten för passiv näringsverksamhet blir det dessutom moms.

Jag tycker det är bra att man har uppehåll 2 månader. För att fixa och göra iordning inför nästa hyresgäst.

Det är bra investering och hävstång dessutom då man lånar pengar för att investera. Men jag rekommenderar först och främst att man har en egen bostad och bra stabilt ekonomi. Vi har ju inga lån på vår lägenhet vi bor i och därför är inte i behov av att låna mer pengar för oss själva.

Ok, ja då får man helt enkelt ha ett litet uppehåll, men ser det dock mest som en positiv fördel.

Jo precis håller med där, ett uppehåll vid 18 månader är en bra break för att “underhålla” lägenheten som du säger.

Har i dagsläget en bostadsrätt som jag bor i, så jag kommer inte ge mig in i en ny lägenhet förrän det verkligen känns rätt och det dessutom finns buffert över efter ett nytt lägenhetsköp. Så jag kommer ha gott om tid på mig att leta efter en bra lägenhet och läsa på mer allmänt gällande andrahandsuthyrning.

1 gillning