Sälja bostadsrätten med förlust?

Tack Erik, det visste vi om men det kunde inte lösas just då.

Som det brukar sägas om andra investeringar här på forumet: Om du inte redan ägde bostadsrätten, skulle du köpa den för nuvarande marknadspris? Att fortsätta äga den är i princip samma beslut som att köpa den.

3 gillningar

Detta med uthyrning är en intressant debatt och vattendelare många gånger.

Så länge det inte är negativt för föreningen bör väl medlemmarna kunna stötta och underlätta för varandra såväl ekonomiskt som att leva ett liv där man kanske vill hyra ut ibland oavsett skäl.

En bostadsrättsförening är ju en typ av kollektiv där man tillsammans förvaltar ett hus. Det problematiska är att man inte har valt sina grannar som vid traditionella kollektiv. Man har helt olika liv, olika värderingar, perspektiv, behov och önskemål. Därför är det snarare regel att det uppstår konflikter om husets och föreningens fortlevnad. Det gör det ju i traditionella kollektiv också.

Men som del i kollektivet/föreningen tycker jag att det är trevligt om man kan underlätta varandras liv. Så länge det inte drabbar föreningen eller övriga medlemmar negativt.

Bostadsrättsföreningarna uppkom med arbetare som en gång började gå ihop om att kontraktera en byggmästare för att bygga ett hus. Detta för att skapa sig boende till självkostnadspris och undkomma ockerhyror från privata värdar.

Jag har ju som ägare också ansvar för hyresgästen, och denne riskerar att sägas upp. Och saker som oljud etc hade ju även jag som ägare kunnat föra och då blivit tillsagd. Så om det är jag eller hyresgästen spelar inte så stor roll. Har själv grannar som för oväsen ibland, vilket också många gånger klassas som normalt.

Om ni säljer lägenheten med förlust går det kvitta mot aktier eller fonder från depå. Ej ISK.

2 gillningar

Ja det var ett intressant sätt att se på saken. Vi skulle ju definitivt inte köpa den nu för att ha som nån slags investeringsobjekt…

Jasså! Kvitta förlusten mot en ev vinst vid försäljning då eller? Jag förstår inte riktigt.

Även om du inte har någon vinst kan du göra avdrag med 50 procent av förlusten ändå. Detta är inte konstigare än att vi har ränteavdrag.

Du gör din självdeklaration på blankett K5 och sedan räknar Skattemyndigheten ut resten.

1 gillning

Aha! Det hade vi missat vad bra med tips!

1 gillning

För lägenhet är det K6 blanketten. Men kvitta mot vinster på aktier eller fonder från depå kan göras. Till 70%. Kontakta skatteverket så ger de info

2 gillningar

Rätt. K5 är ju villa.

1 gillning

Lägenheten såld med 5% förlust. Vi är nöjda! Nu ska vi betala av lånet och leva utan räntor att betala :relieved: Eller hyresgäster för den delen :sweat_smile:

Känns bra eftersom vi faktiskt diskuterat och räknat igenom alla våra alternativ. Även om priserna för lägenheten skulle skjuta i höjden nästa år så är vi trygga i att vi valde det som passade oss bäst just då.

Tack för all input :+1:

14 gillningar