Värt att stå ut med dubbel hyra i väntan på bättre tider?

Jag bor i hus i Huddinge som vi köpte för 4 år sedan (circa 22k per månad i boendekostnader), men på grund av privata anledningar har vi bestämt att flytta till en hyresrätt norr om Sthlm (25k per månad i boendekostnader) och ska således sälja huset.

Min fråga är: tror ni det är klokast att äta en förlust på huset och gå vidare i livet, eller ska man hålla i huset (och betala dubbelt varje månad) och sälja nästa år i hopp om att marknaden är bättre?

Tacksam för svar. För jag vet ärligt talat inte

1 gillning

Räkna på alternativkostnaden skulle jag råda er till.

Hur mycket lägre är värderingen idag jämfört med när ni köpte?
Hur många månaders utgift motsvarar denna diff?
Hur många månader vågar ni vänta på att det vänder upp?

Låt oss säga att diffen är en miljon. Då handlar det om 40 månaders utgifter. Varje månad ni väntar kostar er 22 000 kronor. Efter 40 månader har det kostat er en miljon. Har värderingen inte vänt och den ligger kvar på negativ en miljon har ni således förlorat 2 miljoner om ni säljer då. Lägger du på avkastningen för ett fasträntekonto om 4% pengarna istället kunde spenderats på är det ytterligare 40 000 i utgift.

Det handlar om er risktolerans och mod.

1 gillning

Går det att hyra ut?

4 gillningar

Finns det möjlighet att hyra ut huset under tiden ni väntar? I så fall kan D.Ns kalkyl bli lite mer fördelaktig. Eventuellt kan ni hyra ut för runt 22k och i så fall vänta så gott som hur länge som helst, förutsatt att ni hittar hyresgäster. Kanske en familjemedlem eller vän vill “prova på” att ha hus ett år eller så?
Att bara låta huset stå och dra pengar har jag svårt att se som ekonomiskt fördelaktigt om inte marknaden gör en plötslig tjurrusning, något som jag har svårt att se som aktuellt utifrån de ränteprognoser som RB, banker och marknaden gör.

2 gillningar

Jag hann först! Ha! :smiling_face_with_three_hearts::tulip:

Se det såhär: ni skulle då satsa 22k i månaden på att bostadsmarknaden kanske skulle vända.

Det finns inget som säger att den kommer att vända så ni skulle spekulera med 22k i månaden.

Om det inte framgår så tror jag det är en fantastiskt dålig idé att behålla dubbelt boende såhär. Undantaget är om ni kan hyra ut den, men annars tycker jag det är klart att ni borde sälja.

5 gillningar

Jag ser endast två altenativ… Sälj å ta förlusten för de dröjer innan priserna går upp…
Hyr ut huset under tiden i väntan på uppgång…

2 gillningar

Ta smällen nu och sälj. Ingen VET något om framtiden och personligen har jag svårt att se en trolig generell husprisuppgång de närmaste 1-3 åren.

Då ser jag det som mer troligt med en stabila priser eller en något fortsatt nedåtgående trend. Som sagt många har inte riktigt behövt hantera högre räntenivåer fullt ut ännu. Kanske ihop med ökande arbetslöshet framöver också.

Så personligen hade jag sålt och gått vidare. Inte minst för den ro/lugn det ger att kunna släppa gamla huset. Att hyra ut är en egen manöver i sig som jag personligen också helst slipper. Har gjort det tidigare under perioder till olika hyresgäster. När det gäller att hyra ut ett hus där man inte själv bor är inte alltid riktigt problemfritt/självspelande om jag uttrycker det så.

11 gillningar

Är 22k med amortering eller utan? Ingen vet var priserna kommer ta vägen. Är ni väldigt osäkra så hyr ut ett år och se vad som händer. Kanske priserna är ännu lägre då, kanske är dom högre. Ingen vet tyvärr

1 gillning

Just nu verkar huspriserna det Huddinge stå väldigt låg. Bara för ett år sedan såldes villorna i snitt ca 1,8 milj mer än nu enligt hemmets statistik. Men som alla säger vem vet vad framtiden bär med sig.

Enligt min mening så ter sig denna inflationen inte riktigt typisk och magkänslan är att det kommer en ny kris inom något/några år. Jag är nervös iaf av någon anledning utan att vara särskilt insatt egentligen.

Med det sagt beror det ju också vad det är för hus. Är det en relativt billigt (litet) hus i ert område kanske det kan vara mer värt att sälja nu då folk downsizar igen.

Känner ni ingen ni kan fråga som känner marknaden där? Sen beror det ju på vart överskottet av pengarna från försäljningen sedan går. Investerar ni i sommarstuga eller liknande kan det ju av samma orsak vara köpläge nu osv.

1 gillning

Personligen hade jag haft svårt att hantera en förlust så jag hade hyrt ut det.
Marknaden för detta är mycket bra just nu men det finns risker med det.
Chansen är att hyresgästen kanske vill köpa det i förlängningen?

Men jag tror som många att det kommer ta många år innan det vänder på bostadsmarknaden och botten är inte nådd.

1 gillning

Tack för svaren, det uppskattas verkligen att få olika perspektiv. För att förtydliga, 22k är den sammanlagda kostnaden inkl amortering, lån, vatten, sopor, larm, internet, el, städning osv. Den största posten är räntor, själva huset är billigt i drift, och hade det stått tomt hade det nog kostat mindre pga ingen el och vattenförbrukning, sophämtning, internet och städning hade inte heller behövts.

@jonhi gav verkligen en tankeställare med sin re-framing av situationen. Jag skulle inte betta 22k i månaden att marknaden vänder upp 5-10% på ett år, men det är ju faktiskt det dubbelhyra hade inneburit. Tack för den

@Skogstomten har som vanligt också rätt… uthyrning utan att själv bo i huset är typ ett helt eget jobb, och jag känner att jag inte har bandbredd att hantera det extra jobbet det skulle kräva att gallra ansökande, hitta guldkornen, och kicka ut eventuella struliga gäster. Jag tror de flesta sökande hade varit studenter som vill bo kollektivt, inte lugna barnfamiljer.

1 gillning

Jag har släktingar i Sverige som har hyrt ut villor både som affärsverksamhet och på grund av längre utlandsvistelser.

Det har varit en hel del strul och också en hel del investeringar över årens lopp så om du väljer att hyra ut bör du vara beredd på att spenderar en hel del tid och pengar.

Kan givetvis vara väldigt lönande på lång sikt eftersom man ofta kan täcka de direkta kostnaderna/kapitalflödet med hyran och värdeökningen ger en rejäl långsiktig förmögenhetsuppbyggnad men kräver också rejält med jobb.

2 gillningar

Jag personligen hade antingen:

1: Behållit huset och bott kvar, om jag inte absolut måste flytta till norra delarna här och nu, tills “bättre tider” (om man nu tror att det kommer sådana inom en rimlig tid, vilket jag personligen inte tror), och om jag inte kan leva med förlusten beroende på hur stor den är och hur den skulle påverka mitt liv praktiskt.

2: Sålt, tagit förlusten, gått vidare i mitt liv och fokuserat framåt. Vinst och förlust hör till i livet, det är bara det att vi blivit bortskämda med helt orimliga värdeökningar på hus och hem senaste decennierna. Tror alternativkostnaden att behålla kan kosta dig mer. Men det är vad jag tror, ingen kan veta.

2 gillningar

Allt beror väl på hur stor förlusten är? Stor skillnad på 100k k förlust och 2 mille.

1 gillning

Enligt hemnet är slutpriserna i Huddinge tillbaka på 2020-nivån.
Blir förlusten verkligen något att bry sig om ?

https://www.hemnet.se/salda/bostader?housing_form_groups[]=houses&location_ids[]=18117

1 gillning

Det är på sålda objekt. Utbudet nu är rekordhögt för att vara juli. Flera hundra procent över vad det brukar vara i juli skulle jag gissa.

1 gillning

Finns en anledning till att omvärldens ekonomer flaggar stor oro över Sveriges överbelånade hushåll och pratar om hög risk för stora boprisfall när höjda räntans effekter slår till. Jag skulle sälja nu även om det känns surt. Tror på en blodig period på marknaden om 6-18 månader när marknaden anpassar sig till de nya förutsättningarna.

2 gillningar