Sparat i 10 år – nu riskerar vi börja om från noll efter bostadsförsäljning

Hur vet du det?

11 gillningar

Historiskt sett…!! den största krisen i början på 90-talet vände på något år. Det vi har nu är inte ens i närheten av det som hände då. Förresten…förlora pengar - gör man först när man säljer.

Betyder inget i min värld, eftersom ingen vet, men många gissar…

Enligt Skatteverket:
“Skattereduktionen är 30 procent av underskottet om underskottet är högst 100 000 kronor. Om underskottet är större får du skattereduktion med 30 000 kronor (100 000 × 30 procent) plus 21 procent på den del av underskottet som överstiger 100 000 kronor.”
Källa: Räkna ut vinst, förlust och skatt | Skatteverket

5 gillningar

Lite off topic, men så som jag läser så var grundtanken att sitta med ett par 100k när lägenheten är såld/huset köpt?

Jag har länge undrat vad genomsnittet är gällande buffert/tillgångar EFTER att någon köper hus/lägenhet.

De enda i min närhet jag vet som köpte hus, dem rensade sina konton för att ha tillräckligt för 15% kontantinsats. Dvs. Typ börja om från 0. (Inget jag själv hade velat göra).

Jag har alltid haft nån tanke att jag vill max lägga 50% (gärna lägre) av mitt totala kapital på en kontantinsats. (Typ 500k av 1 miljon), för att fortfarande ha en bra grund att stå på efter husköp.

Hur ser ni andra på detta?

3 gillningar

Jag betalar kontant. Det är inget vidare smart ekonomiskt men ger en skön känsla. Kan tänka mig att belåna mig en aning vid större börskrascher osv

Vad skulle det kosta er att dra er ur affären? För visst måste man ersätta säljaren om man drar sig ur? Kan vara bra att veta, om det rör sig om pest eller kolera.

2 gillningar

Vi “äldre” som köpte bostad runt 1990 och sålde lite efter gjorde stora förluster och hade även en ränta på 16% på bostadsrätter.
Efter det har naturligtvis priserna fortsatt upp med lite tapp ibland. Nu har det rasat sedan 21/22 som du själv får uppleva.
Många yngre har inte upplevt ett riktigt bakslag på bostadsmarknaden.
Har man otur att komma in högt i pris för bostäder så kan det ta tid innan ni återhämtar er. Samtidigt så köper ni ett boende som backat med och hur det blir ekonomiskt vet ingen .
Det är bara att jobba på som slavar vi är i detta system så får vi hoppas på en vändning.

1 gillning

I en liknande situation 1991 så sålde jag och min fru vår lägenhet med förlust. Vi flyttade in i ett radhus som omedelbart sjönk 20% i värde på ett halvår.
Hela det egna kapital vi byggt upp under andra halvan av 1980-talet var borta.
Men vår familj kom att trivas jättebra i radhuset. Så mitt förslag blir att svälja förtreten och sälja lägenheten med förlust.
Man kan inte tjäna pengar på varje bostadsaffär. Det viktiga är att ni trivs där ni bor.
Lycka till!

16 gillningar

Kanske inga supertips härifrån utan snarare för att ni är långt ifrån ensamma. Vi sålde nyligen lägenhet med en mindre förlust (100k) för att flytta till hus. För att möjliggöra det så rensade vi de mesta på sparkontona för att täcka upp insats, lagfart och några akut renoveringar.

Ibland känns det som att man jämför sig alldeles för mycket med andra människor här i forumet som kanske inte representerar gemene mans ekonomiska situation när var och varannan har villa och ett par mil i indexfonder. De är klart att de inte är roligt att nolla sina sparkonton men å andra sidan så är man mitt i livet vid 30 och det är nog hyfsat vanligt att man har barskrapat sparkonto och hög belåning då. Särskilt om man dessutom har barn :smiley:

10 gillningar

Köpte en lägenhet i en mindre stad 1991 och försökte sälja 1997, men det gick inte så hyrde ut ett år och sålde senare med 25% förlust 1998. Lyckligtvis inga stora pengar, men ändå. Bostäder går inte alltid upp.

3 gillningar

2000, 2008 blev man ju typ nollställd på mkt mer än 500K.

30+ är ingen ålder.

För att komma över känslan av förlusten så är mitt tips att hålla sig borta från saker som påminner om den. Samtidigt är det nog inte fel att brinna av ångest och dra lärdomar från misstagen. How to successfully handle failure går nu på freakonomics. Ta fullt ansvar.

3 gillningar

Att köpa bostad har varit svenskens enklaste sätt att skaffa en hög hävstång. 15% handpenning ger ju en exponering gentemot fastighetsmarknaden på 667%. Roligt när det går upp 10% om året, men när det svänger ner 2-3% så är helt plötsligt hela kontantinsatsen utplånad.

Kanske behöver ni omvärdera ifall ni kan genomföra köpet? Hur sent kan man dra sig ur, och på vilka grunder?

6 gillningar

Vi köpte villa i mitten på 90-talet när bostadsräntorna var tvåsiffriga, utan att först ha sålt bostadsrätten.
Vår BR sålde vi några månader efter inflytt i villan med förlust.

Ni är inte de första och säkerligen inte de sista att sälja med förlust.
Ni har tiden på er sida.

7 gillningar

Jag hade nog inte kollat på hus i den sitsen

Allt kan bli bättre och allt kan bli sämre, det vi kan göra är att försöka och sen hoppas

Det verkar ju inte vara samma situation som säljaren till mitt hem hade iaf. Han sålde det för att undvika kronofogden efter 2008 och marknaden var så dålig att jag (tonåring med några sommarjobb i banken) hade högsta bud.

2 gillningar

Det är många kostnader förknippade med att köpa och sälja hus. Utan att veta något om huset så skulle detta nog kunna gå loss på ca 200 tusen kronor. Lagfart, pantbrev och nytt mäklararvode.

1 gillning

Ni kan få tillbaka en hel del på skatten nästa år pga kapitalförlust.

Jag hade ansökt om jämkning av skatten och fått ut mer i lön och bara börjat spara som en galning igen. :slight_smile:

2 gillningar

Googla Sunk Cost

3 gillningar

Sånt här är mycket trust. Har varit med om två sådana förlustaffärer med lägenheter. Det var runt 1990. Nu är det såna tider igen. Vi tog oss vidare. Huset vi köpte då blev vår bästa affär på alla sätt. Litet plåster på såren är att ni får tillbaka del av förlusten på skatten

4 gillningar

Låt säga att du är 37 år. Det låter som ni har koll på det ekonomiska i övrigt o kan spara en del varje månad/år. Sätt dig o gör en 30-årig kalkyl med ränta på ränta effekt. Gör en likadan för huset med inflationsuppräkning och amortering.
I de allra flesta fall bör det se ganska/väldigt bra ut om ni har ett rullande + och investerar.

Låt även säga att du hade sålt lght med +/-0 köpt samma hus och huset faller sen i värde med motsvarande belopp som lght förlusten. Hur känns det? Det är egentligen samma läge bara att du har ett överbelånat hus och pengarna på kontot/investerat.

Jag hade nog förutsatt att ni inte har ett rullande - till följd av huset gått vidare med huset och sett det som ovan exempel mer. Dvs att nu gick bostadsmarknaden ner. Går den upp kraftigt igen, vilket inte är omöjligt med tanke tex på över 10% inflation som varit och att bygga nytt samt hyra bostad blivit mycket dyrare, så sitter ni redan i rätt båt o slipper köpa in er dyrare då.

Kan ni bo i huset i 10+ år så är risken ganska låg. Är det ett mellanhus innan det ni ska bo i länge hade jag kanske kollat möjligheterna att backa husköpet och vilka kostnader det har. Eller som sagt om ni inte har ett plus efter husköp att amortera av föräldralånet med, backa ur o ta nya tag.

Jag tror att även om hus inte gått ner lika mycket som lght så är den marknaden också nedpressad och blir det ett uppsving på bostadsmarknaden prismässigt så blir det även för villor.

Lycka till!

2 gillningar