Sälja eller behålla vårt småhus?

Hej alla!

Jag och min syster kommer nu ärva mina föräldrars lägenhet som är värderad till 5-6 msek i Sthlm. Jag med min fru och våra två små barn bor i ett radhus (äganderätt) idag värderat till 3,5 msek, också i Sthlm.

En idé jag har är att köpa ut min syster (vilket hon går med på), då lägenheten och dess område uppfyller precis allt vi söker av ett boende (minus att det är bostadsrätt, men föreningens ekonomi är mycket god och avgiften låg).

Istället för att sälja vårt radhus funderar jag på att behålla radhuset och hyra ut det.

I ett sådant scenario skulle vi ha en belåning på 5 msek och värdet på lägenheten + radhuset skulle uppgå till minst 8,5 msek dvs 59% belåningsgrad.

Boendekostnaderna för radhuset inklusive ränta+am uppgår till drygt 9000kr och vi bör kunna ta ut en hyresavgift på 14 000kr. Det vill säga tjäna drygt 60 00kr per år, minus kostnader för underhåll.

Alt. är att sälja radhuset och få ut ca 800 000kr efter vinstskatt och mäklararvoden och bo i lägenheten med mindre än 50% belåningsgrad.

Hur skulle du, ur ett generellt perspektiv, göra i ett sådant här scenaro? Alt. hur tycker du jag ska tänka?

Tacksam för er respons!

Mvh

Robert

Ska inte påstå att jag har mycket erfarenhet av bostäder, men personligen hade jag helt enkelt inte orkat hålla på och hyra ut en bostad. Jag hade sålt huset och placerat pengarna på börsen. Nu kanske ni vill sänka belåningen med dessa pengar, men det låter ju som att er belåningsrad redan är relativt låg redan. Vet förvisso inte hur mycket pengar ni har på aktiemarknaden, men jag hade aldrig exponerat mig med flera miljoner extra på bostadsmarknaden, alla ägg i samma korg liksom.

Lycka till!

Som A skriver så hade jag nog gått på att sälja radhuset, sedan hade jag lagt pengarna i bostaden, eftersom du köper ut din syster så kan du ju flytta över vinsten till bostadsrätten och slippa betala vinstskatten, borde bli bäst ekonomiskt på detta sättet?

Sedan amortera så lite som möjligt, eftersom ni kommer ha en väldigt låg belåningsgrad, och investera på börsen med pengar från lön.