Går det att göra bra bostadsaffärer som köpare idag?

Det här är en fråga som blir en avstickare till den stora tråden om bostadsmarknaden generellt. Min syn är att bostadsmarknaden kommer fortsätta ner i genomsnitt kanske 5-15% till från toppen räknat under de närmsta 1,5 åren, så det är med den utgångspunkten jag undrar. Var tror ni att det på den här marknaden går att göra bra köp ekonomiskt sett, alltså där den stora trenden med sjunkande priser inte riktigt gäller utan att det tvärtom kommer stiga härifrån? Undrar både när det gäller villor, bostadsrätt och fritidshus, och i alla regioner.

Klart det GÅR.
Men du köper väl inte bostad på ett eller två års sikt?

Nej, bara nyfiken. Var tänker du att det går?

Allt beror ju på var i landet man är intresserad av att köpa…
Vissa delar av Stockholm har priserna mer stigit, men vissa delar sjunkigt å framför allt vissa hus är näst intill döda… Beror på att driftkostnadera är skyhöga…

Det är en bättre affär (större värde) att köpa bostad idag än att vänta i 30 år på en hyresrätt eventuellt bo på hotell.

3 gillningar

Att försöka köpa på någon sorts ”statistisk botten” är inte rimligt att satsa på. Det finns ingen garanti, eller anledning att tro, att bara för att ditt köp råkade sammanfalla i tiden med den ”statistiska botten” så blev det hela ovanligt billigt.

Det finns alltid möjlighet att göra bra bostadsaffärer. I ett något sämre läge på marknaden blir det betydligt enklare än annars. Bra affärer gör den som har överlägsen kunskap. Att tro att det går att dra några relevanta slutsatser av att titta på en tabell med statistiska medelvärden är ett uttryck för total dumhet. Allting handlar om att känna den lokala marknaden.

2 gillningar

Tror inte på att dom “stigit”. Marknaden har snarare blivit snedvriden tror jag. Alla som kan låta bli säljer inte och dom som köper har inte behov av att invänta försäljning av det dom nu äger som bankerna typiskt kräver dvs det är rimligen ovanligt solventa köpare som köper lite exklusivare renoverade objekt med bättre lägen som gör dom få affärer som görs. Då ser det lite dyrare ut. Det tror jag är en illusion.

2 gillningar

Vad är en bra bostadsaffär? Går det att hoppa på bostadskarriärtåget? Tvek.

Går det att trivas och må bra i det tänka boendet i x antal år framöver? Det kan bara du svara på.

OM man har råd att betala räntorna och tänker bo länge är det bra att köpa i dåliga tider med hög ränta. . Räntan kommer rimligen att ha ett lägre medelvärde framöver och det låga priset man kunde få lönar sig för evigt.

1 gillning

De jag kollt på är Duvbo Sundbyberg å omnejd… De är de området jag känner till någolunda… Bott där i massa år, å är snart 6 år sen jag flytta å priserna gått upp… Gjorde en koll på booli å hemnet å senaste årets priser är på plus sidan…

Dåliga tider sammanfaller under friska förhållande med låg ränta. Hela bilden av hur saker hänger samman har vänts upp och ner.

1 gillning

Köparens marknad nu, det kommer bli dyrare att bo och priserna kommer mkt sannolikt sjunka.

Den som kan bära stora lån idag på attraktiva objekt, kan med lite tålamod gör en bra vinst om 5-10 år

1 gillning

Varför förväntar du dig en ytterligare 5-15% prisnedgång? Bostadspriserna har redan gått ner med 15ish procent optimistiskt uppskattat. Och det är samtidigt som vi hade en inflation på ca 8% vilket ger ett värdefall på ca 22%.

Går värdet ner bara 5% i år på hus när vi förväntas få en årlig inflation på 6% så är det ytterligare 11% värdeminskning. Som totalt blir ett värdefall på 30% på två år.

Håller med martini. Kan man köpa hus alternativt köpa upp sig så kan inte läget bli mycket bättre än idag. (tror jag)

Det är fullt tänkbart att det kommer ytterligare “statistisk prisnedgång”. Dock innebär det inte att samma hus som idag säljs för 5 miljoner istället säljs för 4 miljoner. Däremot innebär det att olika objekt som idag ligger ute för 5 miljoner men inte säljs, för att de inte är tillräckligt bra, säljs för kanske 4 miljoner eller i varje fall mindre än 5 miljoner.

1 gillning

Jag har skrivit långt och mycket om detta i den långa bostadsmarknadstråden. Men i all korthet: gemene man är inte villig att betala priserna det kostar med bostadsrätter och villor i det nya ränteläget, och om de ändå vill kommer bankerna dra åt kreditgivningen. Väldigt mycket ligger kvar osålt och dyker upp igen nu efter några månader eller något år. När de objekten börjar sätta slutprisstandarden i området eller huset så lär rimligen en del annat oförtjänt åka med ner, precis som dåliga objekt åker med upp i en bättre marknad. Men jag kan förstås ha fel, har bostadsägare/säljare verkligen köpt för att bo och på riktigt tagit höjd för 6-7 procents ränta ska ju 4-5% inte ens på längre sikt ta ner marknaden ordentligt eftersom man isåfall har råd att vänta ut.

Exakt, den eventuellt kommande nedgången kommer bestå av de objekt som utan framgång försökt säljas till för grannpriser senaste året. Bra objekt kommer givetvis alltid sälja i alla regioner för att de som verkligen vill köpa konkurrerar om samma och har råd att vara mer picky. Då kan de istället gå upp något eftersom de också är en säkrare investering för den dag man ska sälja…