Sälja bostadsrätt nu eller vänta 1-2 år?

Vad tror ni om marknaden? Äger en bostadsrätt som jag inte bor i, den hyr jag ut i andra hand för tillfället, bor i hyresrätt nu. Köpte lägenheten 2017 för 2 550 000, den ligger ute till försäljning nu för 1 875 000… likande lägenheter går för ca 2 200 000 i dagsläget. Vad tycker ni jag ska göra om jag tex får ett bud på 2 000 000, ska jag sälja och förlora ca 600 000, eller fortsätta hyra ut 1 år och försöka sälja den då?

Om du köpte den 2017 låter det väldigt märkligt om du inte får tillbaka pengarna. Vart i landet bor du? I mitt område låg priserna på ~75k/kvm 2017. Idag ligger de på ~90k/kvm efter ett prisfall på 10% sedan toppen.

Bor i Göteborg, köpte lägenheten ganska dyrt pga budgivning. Tycker också det är konstigt med tanke på att det gått hela 5 år…

:thinking::person_facepalming:

Asså, jag är mållös …

1 gillning

ser nu att när jag skrev “pga budgivning” låter ganska korkat. Det jag menar är att det var fler än jag som blev förälskade i lägenheten och budgivningen stack iväg lite.

1 gillning

Jag har ingen spåkula, men hur kan gå back 600k överhuvudtaget vara ett alternativ? Gör hyresgästen att du täcker hela kostnaden för lägenheten? Behöver du låneutrymmet till en annan bostad?

Ingen vet hur priserna ser ut om ett eller fem år, däremot är folk oroliga = avvaktande just nu.

Slippa den psykologiska stressen att äga en bostadsrätt. Jag har ca 2 milj sparade, dvs jag har mer pengar att lägga på tex en insats om jag vill köpa hus i framtiden.

jag går + ca 2000 kr i månaden

nej inte i dagsläget, kanske vill flytta till hus om ca 3 år

Då är det (i min mening, alla måste fatta sina egna beslut) bara att hålla. Jag kan förstå stressen över att äga bostadsrätten, men jämfört med hur surt det kommer kännas om några år ifall du realiserar förlusten tror jag inte är jämförbart ens.

2 gillningar

Om värdet på din/er BRF går ner lär även huset ni köper ha gått ner. Om huset ni ska köpa går upp i värde är det kanske dumt att ha stått utanför bostadsmarknaden helt under tiden?

1 gillning

Ursäkta min okunnighet. Vad menar du med “realisera förlusten”?

Den tanken har slagit mig med. Vet bara inte om jag är redo att flytta till hus, ansvaret som medföljer tänker jag på, tak som måste bytas, värmepannor som går sönder etc :slight_smile:

Att sälja den och göra förlusten “verklig”. D.v.s att inte vänta ut marknaden och försöka få tillbaka pengarna.

Först och främst beklagar jag verkligen situationen :frowning: … Även om jag inte var med på marknaden själv då så har jag förstått att det var riktigt hetsigt där i vissa budgivningar där på toppen 2017. Jag hoppas att du ändå fått ett stort värde av lägenheten dessa år!

Men det är en mycket svår situation…

Om du tror dig vilja byta till hus om ca 3 år hade jag nog ändå funderat lite extra på att fortsätta hyra ut. I fall föreningen är OK med det på längre sikt?

Då följer lägenheten ändå marknaden någorlunda härifrån och att ha tiden på sin sida vid försäljning är alltid en fördel. D.v.s att du kan vänta in spekulanter och neka bud du inte är nöjd med.

Var de där 2 000 kronorna plus varje månad inklusive amortering förresten? För i så fall är det väldigt bra.

Mitt tips till dig sitt lugn i båten. Få inte panik och sälje inte, tänk på andra åtgärder om du inte kan täcka kostnaden vilket du inte ens behöver just nu då lägenheten är uthyrd, annars flytta dit själv och ha en inneboende ett tag, sälje till en förlust på 600tkr är inget alternativ då kommer du aldrig återhämta dig.
Lycka till
Gk

Hur ser ekonomin ut i bostadsrättsföreningen, om ni sitter på enorma skulder så skulle jag bli lite orolig för räntehöjningar och fundera på att ta en förlust.

Är mest nyfiken; vad är “enorma skulder”? Enligt dig?

Nyare BRFer ligger nog i princip alla på över 10000/kvm.

Har sett BRFer med 25000/kvm, där skulle jagnog verkligen sålt.

Skulder som skulle få hyran att gå upp några tusenlappar per månad. Hört Jan säga ett antal gånger i podden att 25-30 % av svenskarna inte klarar av en oförutsägbar utgift på 3000 kr. Höjs då hyran plus att räntan går upp så blir det inte lika många som klarar av att ha den cash flow som krävs för att betala av kostnaderna. Detta kommer sänka efterfrågan på högt belånade brfer och sänka priset folk är villiga att betala. Detta är en hobby analys såklart men tror att flera kommer bry sig om detta nu när räntan eventuellt går upp ännu mer.

Skulderna har ju alltid vart relevanta.

Sedan kan ju en förening som har låga skulder ha väldigt stora kommande renoveringar.

Har sett föreningar från 60 talet ha 10000/kvm p.g.a. omfattande renoveringar.

Men det är även värt att kolla nuvarande räntor, bindningstider samt underhållsbehov.

Som sagt, ekonomin i föreningen är viktigt, men liktväl skicket på fastigheten (perfekt exempel ovan, där skuld/kvm var 300kr/kvm innan renoveringarna).

1 gillning