Sälja lägenhet med storförlust eller hyra ut?

Stockholm… så tveksamt om det verkligen är ett alternativ.

Detta är tyvärr inget alternativ. Bor på södra sidan, jobbar inom skola på norra sidan.

1 gillning

Bor du och jobbar du utanför stan så borde det funka? Jag själv gör något liknande. 45 min med kollektivtrafiken, 15 min med bil…

Så länge hem och jobb är utanför tullarna så ser jag inte problemet. Men det är upp till TS förstås :slight_smile:

Att betala trängselavgifter varje dag på Essingeleden är inget vettigt alternativ. Det är dessutom ofta betydande köer där under rusningstid.

Bil fungerar i Stockholm för att köra främst på den sida där man bor (antingen norr eller söder). I innerstan är det dyrt att ha bil. En grej som fungerar bra är att köra bil in till stan på söndagar och parkera den i zon 3 (tror jag det är). Då är det ingen trängselskatt och gratis parkering. Det är förvånansvärt få som känner till detta. Jag har gjort detta själv på mer regelbunden basis. Ska man in till City eller till Djurgården blir det en liten promenad på slutet men den är hanterbar.

Trängselavgifterna är ju småpengar i TS situation. Jag åker även Essingeleden 3 dagar i veckan (jobbar hemma 2), tycker inte alls det är så illa. Flyter på de allra flesta dagarna.

Ja, om du relaterar trängselavgifterna till överpriset på lägenheten. Det verkar dock konstigt att göra den kopplingen.

Om TS nu köpt en lägenhet till överpris så finns det rimligen ingen uppsida i att behålla just den lägenheten istället för att köpa en annan (som rimligen också fallit i pris). Det är mäklararvodet som är kostnaden och inget mer. Sedan har väl insikten om vikten av att göra en bra affär satt sig. Det går alltid att göra en bra affär, i meningen att hitta ett objekt som kostar typ 10% mindre än den ”borde göra”. Sådana variationer förekommer hela tiden men det förutsätter ett visst kunnande och en viss systematik för att hitta och utnyttja dem.

Tills det inte gör det… och man jobbar i skolan. Dessutom är så’n pendling oftast trevligare om man själv kan bestämma sig för att köra före eller efter den värsta tiden. Inte heller det funkar i t ex skolvärlden.

Sedan tycker jag personligen att all bilpendling som kan undvikas ska undvikas, men det är ju ett annat ämne. :slight_smile:

Det är tuffa tider nu, vi har också fått gå ner mycket och kanske behöver gå ner ännu mer för att få vår lägenhet såld.

Kom dock ihåg att man kan dra av en del av förlusten vid försäljning. Kanske lite plåster på såren?

1 gillning

Jag tänker så här.

Bra eget boende under studierna till låg hyra som gett dig en utbildning och jobb kan ju vara en faktor att räkna in.

Skaffa en bostad lite närmare och slipp lång pendling.

Tid är pengar !
Att typ pendla i tid av ca 1 vecka i månaden 11 månader om året om man inte måste.
Av den tiden hade jag gärna gjort annat.

Sälja och köpa i samma tidsrum.

Ingen vet men vi kan ju få 5 % ränta under 10 år framåt så jag hade sålt och gått vidare.

Lycka Till !

2 gillningar

Av ren nyfikenhet: Var ligger lägenheten?

Även om du betalade överpris 2017 är det sex år sedan, varav fyra med stigande priser.

Utifrån både vad som sägs i tråden och i media verkar insikten om att priserna gått ner ha ”landat” hos många. Det verkar positivt i min värld. Ju fler som ”håller emot”, desto besvärligare och mer långdragen blir den här nedgången.

Toppen 2017 var speciell.

Låga utgångspriser mot idag, men det var helt normalt med budgivningar som gick ungefär lika högt som under pandemin, om inte högre. I enskilda fall förstår jag att det kan ha blivit högre priser än idag. Särskilt för ettor som har blivit svalast på dagens marknad.

Bra att du har lyckats landa i ett beslut i alla fall! @Mirre Kom ihåg att du antagligen inte hade kunnat bo i en lika billig bostad sett till de löpande kostnaderna de senaste åren.

Så prisnedgången kan ses lite som en försenad ”hyra” i klumpsumma.

2 gillningar

Har du funderat på att skaffa ett annat jobb närmare bostaden? Arbetsmarkanden är iofs inte fantastiskt just nu och det ser givetvis bra ut om du jobbar 2-3 år innan du hoppar till nästa tjänst men kan vara ett alternativ.

En annan punkt är vad det skulle kosta att köpa motsvarande lägenhet med bekvämt pendelavstånd till jobbet söder som stan. Kan du få tag på motsvarande bostad för motsvarande pengar?

En intressant iaktagese är att verkligheten du beskriver kring prisutveckling är ju väldigt annorlunda mot vad Mäklarstatistik målar upp. Du har sannolikt rätt kring priset för just ditt objekt i ditt område men är intressant att notera delta.

Enligt mäklarstatistik så skall priserna generellt ha gåt upp 10% från 2017.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling

Lägenheten ligger i Centrala Haninge. Efter 2017 kom flera nyproduktioner just i området, minst 4 byggnader med över totalt 100 lägenheter (2019).

Jag var i en position där jag behövde köpa, 21 år gammal och visste inte bättre där och då.

Som plåster på såren har jag räknat med:

• Att jag haft en billig bostad under studierna
  • Att jag kan göra avdrag för delar av förlusten (kan få tillbaka ca 50-75k)
  • Även om jag säljer med stor förlust så kanske jag kan köpa mitt nästa objekt något billigare.
  • Jag vill bo närmare stan och inte vara beroende av Pendeltåg, även om jag säljer med förlust så är det ett steg i rätt riktning.
3 gillningar

Nåja… Jag tycker fortfarande inte det var helt irrationellt att köpa en etta på 6 års sikt som 21-åring :slight_smile:

Hur utfallet blev är någon annat.

4 gillningar

Att nyproduktion fallit kraftigt i pris är inget konstigt. Det har ju blivit tydligt för alla att de ekonomiska kalkylerna där har karaktären av pyramidspel.

En aspekt kan också vara att det kan komma stora kostnadsökningar i den här typen av föreningar. Så länge lånen är bundna hålls avgiften nere. När avgiften ökar kan det bli rejält och det sänker värdet på lägenheten ytterligare. Det finns ett direkt samband mellan avguftsnivån och priset på lägenheten.

1 gillning

För att inget ska misstolkas så bor jag inte i en nyproduktion. Bostad från 60-talet med belåning på 4k/kvm. Lägst avgift i området också.

Förstår inte riktigt. Du kommenterade om ”nyproduktioner efter 2017” ovan.