Köpt hus och ångra mig, vad ska jag göra?

Hej
Ny på forumet och första inlägget.
Det är långt och kanske snårigt men hoppas ni vill läsa hela.

Det är såhär att jag har gjort bort mig…
Det är i sånna här lägen i livet man önskar att man haft en mentor eller fadersgestalt i livet att rådfråga men eftersom jag saknar det helt så pröva jag att bolla mina tankar och känslor här med er.

Jag gick och köpte ”drömhuset” slutet på förra sommaren, precis när priserna hade börjat dala.

Jag hade sålt min tidigare bostad där jag inte alls trivdes. Gjorde en bra vinst på försäljning dock.

Min första inställning och tanke efter försäljningen var att jag skulle ta en lägenhet till att börja med och vänta ut tills det kom något jag verkligen ville ha då jag under flera år bott i ett hus där jag inte alls har trivts på flera år och längtan efter ett trivsamt boende var stort.

Rätt så tidigt kom det dock ut ett hus till försäljning som var till utseende och planlösning mitt drömhus.

Det var en rätt jobbig process att köpa huset då jag först fick ett lånelöfte från banken sen efter att jag vunnit budgivningen stod dom inte fast vid kalkylen som jag gjort genom nätet då den banken inte tyckte jag kunde styrka min inkomst eftersom jag har enskild firma.

Jag hade räknat ut min inkomst precis som min revisor hade berättat att jag skulle göra,
Mina inkomster under året minus mina utgifter, minus skatt och social avgifter delat på 12 månader = min lön.

även om jag hade haft stabila inkomster flera år så dög inte detta för banken. Så jag hade vunnit en budgivning men stod helt plötsligt utan lånelöfte.

Jag skyndade till en annan bank som gick med på ett bolån men till en extremt mycket högre kontantinsats än 15%.

I detta läge kände jag mig stressad och pressad och jag är som person en sån som inte vill ge upp, utan jag kämpar och pressa mig själv tills jag klara av det jag har framför mig,
vilket samtidigt gav mig tunnelseende i situationen, jag var så besluten att klara av detta så det blev till varje pris. Jag var så fokuserad på att lösa situationen så jag gav mig inte andrummet att avväga situationen om jag var redo att verkligen lägga så mycket pengar kontant.
En mäklare i ena änden som vill knyta ihop affären efter avslutad budgivning och banken i andra änden med helt nya krav på lån.

I det läget kände jag mig dum som gått igenom budgivning och kanske inte kunde stå för mitt bud, även om jag hade ett lånelöfte från en annan bank under budgivningen.

Situationen gav mig väldigt lite betänketid med dom nya kraven och jag med känslorna att jag kände mig dum om jag inte stod fast vid mitt bud, drömmen om huset mm gjorde att jag sa ja till en väldigt hög kontantinsats.
(Vilket jag troligtvis inte skulle ha gjort om jag inte varit i det läget som jag befann mig i)

jag berätta hela denna delen bara för att ni ska få en helbild av hur jag tänker och väger i slutet av denna soppan.

Nu efter att jag bott i huset ett tag så känner jag att jag inte trivs här heller… Huset är ett fint hus men jag känner mig isolerad och ensam då huset ligger en bit från stan.

En stor grej i mitt liv som jag ibland mår dåligt över är att jag just känner mig ensam och uteslutet. Förra huset jag hade la jag så extremt mycket tid på att jag kom ut ur mitt sociala umgänge och blev ensam.

Jag visste ju att det nya huset låg lite utanför stan och jag frågade alla mina vänner, kommer ni att hälsa på mig här ute? Och alla sa såklart ja men ändå blir det inte så i det verkliga livet.

Min dröm om att ha ett fint hus där jag kunde bjuda in mina vänner osv var just bara en fin dröm men i verkligheten är det något annat.

Jag har börjat vantrivas mer i huset och känner att det är inte är rätt för mig.

Jag la 2.000.000:- i kontantinsats, hade jag haft dom pengarna och tagit en lägenhet i stan istället hade mitt liv varit så mycket friare och mer socialt.

Jag är 35år och lever själv, jag hade kunnat resa, känt en mycket större trygghet och frihet ekonomiskt.

Nu känner jag mig fast och jag hade önskat jag hade friheten och tryggheten som pengarna hade gett mig.

Jag har fortfarande en så god ekonomi att jag klara mig bra till vardags.

Jag har 100.000:- på ett huskonto för ev tråkigheter med huset.
Jag har ca 500.000:- på börsen och jag kan plocka ut en relativt bra lön från min firma varje månad.

Inga direkt höga avgifter till banken eftersom jag har hyfsad låg belåning.

Så jag är inte pressad ekonomiskt men jag är inte lika fri som jag kunde varit. Jag kunde ha investerat mer på en låg börs just nu osv.

Känslan är att jag har låst ett högt kapital i en dålig investering kortsiktigt pga fallande huspriser och eftersom jag inte trivs i huset som jag trodde att jag skulle göra kommer jag få ta en ekonomisk smäll om jag väljer att sälja.

I en helhet blir det väldigt ångestladdat…

Jag räknar med att förlora ca 300.000:- på huset om jag skulle sälja det nu plus att jag får ta skatten som kommer från förra husförsäljningen som uppskattningsvis kommer ligga på 3-500.000:-, har inte räknat ut den exakt ihop med min revisor än…
skatten hade kommit ändå såklart men det går inte undvika att det svider ändå.

den beräknade förlusten på ev husförsäljning gör också att jag inte kan eller vill köpa ett nytt hus med bättre läge.

Hade jag köpt ett nytt hus i stan hade jag kunnat hålla på skatten och antagligen trivts mycket mer pga läget.

Nu känns inte det aktuellt eftersom jag antagligen får ta förlusten på några hundra tusen och fortfarande lägga en väldigt hög kontantinsats på ett nytt hus. Det hade gjort att jag förlora mer ekonomiskt trygghet i likvider vilket jag inte är villig att offra.

Efter att ha delat mins känslor och tankar, hur hade ni gjort eller tänkt?

Är det värt att sälja för att kanske må bättre? Inga garantier att jag mår bra i en lägenhet i stan.

Hade ni suttit kvar i huset för att bostadsmarknaden ev vänder på några år?
Men ska man vantrivas dom åren då? Jag vantrivdes i över 5år i mitt förra boende. Ska jag vara närmare 40år då innan jag ev trivs med ett boende?

Nu spekulera jag men har jag kvar huset och säljer så jag går ±0 om några år och vantrivs.
Är det bättre att sälja, ta förlust och investera om pengarna på tex börsen. Låt säga att jag tar och lägger en miljon på börsen, det KAN ju hämta hem förlusten tidigare och jag behöver inte bo och vantrivas under tiden.
Jag själv tror att börsen generellt kommer gå upp mer dom närmaste 3åren från dagens datum än vad bostäder kommer gå upp. Och skulle det gå jämt ut så vantrivs jag kanske inte under tiden i alla fall.
Jag skulle även ha mer fria pengar efter en husförsäljning än den miljonen jag i så fall skulle investerat.

Jag är splittrad och vilsen i min livssituation just nu minst sagt… hoppas på några goda råd från er hur jag ska tänka och göra.

7 gillningar

Jag hade sålt och sett förlusten som lärdom. Skaffa hyresrätt och investera på börsen så är förlusten mindre/borta om några år.

24 gillningar

Räkna på vad det blir och snacka med revisorn. För gör du förlust ska det väl kvittas mot tidigare vinst också? (Dåligt på fötterna här…)

Men jag säger som @Viking - det är bättre att sälja, svälja förtreten och gå vidare. För ingen vet om det vänder inom ett antal år ens. Att sitta i vantrivsel som 35-åring och ångra stora livsbeslut är värre än att reta sig på X100k som man inte ser igen. Det verkar ju inte vara något fel på dina inkomster och din livsinställning i övrigt. Då är pengar faktiskt bra pengar.

Och, välkommen till forumet! :slight_smile:

10 gillningar

Håller med tidigare inlägg. Eftersom du har svårt att trivas ska du nog försöka hitta en hyresrätt. Det är ju ett flexiblare alternativ.

1 gillning

Hej

Innan du gör något förhastat bör du ta reda på grundorsaken till varför du inte mår helt bra! Ta hjälp!

Tycker inte du ska ha någon panik. Du verkar ha en bättre ekonomi än många andra. Om du bestämmer dig för att sälja till förlust ska du inte känna att du måste jaga ikapp de pengarna. Du ska också fokusera på hur du vill bo, inte att det ska vara bra för om du har gäster eller att du har släktkalas med 50 pers en gång om året.

Jag har brottats mycket själv med min trivsel. Jag är ju mer låst då jag har två barn i tonåren. Jag skulle ju helst vilja bo vid naturen med höga berg(tänk Norge).

32 gillningar

Du är inte ensam om att ha gjort så här. Alla gör misstag och förhoppningsvis lär sig av dessa.
Sälj fort som f-n och slicka dina sår. Du ska absolut inte bo där du inte trivs.

Betala din skatt (den kommer ändå till slut), flytta in i en hyresrätt och börja om.
Fundera i lugn och ro var och hur du vill bo innan du tar nästa steg, du är fortfarande ung.

5 gillningar

Det är lugnt, RT-forumet är bättre än 90% av fäderna i denna fråga.

Du skriver att du hellre vill ha pengarna på börsen. Det är en bra inställning. Om du tittar nyktert på saken, hade du inte förlorat mer på att ha kastat in pengarna på börsen vid tillfället du köpte huset? För du hade antagligen inte väntat tills nu med att köpa in dig. Nu har du fått en lärdom gällande dina vänner, är några erfarenheter rikare.

Som någon annan skrev, sätt dig i en hyresrätt och hitta en donna innan du funderar på hus igen. Den du hittar kommer ändå vilja flytta eftersom det ”känns som ditt hus inte vårt hus” om ni hade bott kvar i ditt nuvarande.

8 gillningar

Tack ni som svarar!

Gällande skatten trodde jag också att jag kunde kvitta förlusten mot vinsten på förra huset.
Då hade valet varit enkelt!

Men eftersom försäljningen med vinst infaller under förra året och denna försäljning i så fall infaller detta året går det inte göra så.

Dock får jag dra 15% av mina förluster mot mina inkomster under året.
Om jag fattar det hela rätt efter ett läst lite på skatteverkets sida.

Jag går faktiskt i tankarna om att gå och prata med någon om mitt mående som du säger flipp.

Det är mycket tankar och livsval, skönt att höra att man fortfarande är ung :pray:t3:

Och det är som du säger guldfeber, skulle jag träffa någon hade man ändå velat köpa nytt i framtiden. Inte bara för att jag vantrivs utan för att skaffa ett boende som blir vårt och inte mitt. Har upplevt det tidigare.

11 gillningar

Du har inte funderat på att vänta ut marknaden något, hyra ut huset i andra hand och hyra en lägenhet tills dess att du kan sälja huset utan att göra större förlust eller till och med en vinst?

6 gillningar

Något jag funderar på när jag läser ditt inlägg är hur ditt sociala liv kommer ändras om du flyttar till stan?

Har du vänner i stan? Eller är det en känsla du har, att så fort jag ändrar till ett centralt boende, så kommer allt bli bättre?

Det finns såklart fler uteställen och aktiviteter i stan, men sitter känslan av ensamhet på djupet, så kanske inte en flytt löser grundproblemet.

Finns det möjligheter att knyta nya kontakter på orten där du bor? Har du några intressen som du kan knyta an med andra kring? Kanske träning, lagsport, klubbar, hembygdsförening eller liknande.

Många av mina vänner är nya, som jag just träffat via mina intressen.

Om jag var i din sits skulle jag antingen hyra ut en period och testhyra i stan. Eller skaffa en huskompis, alltså en person som hyr ett rum i ditt hus och betalar hyra. Kan tänka mig att många vill ändra sin boendesituation i dessa tider, så personen kanske redan finns i din bekantskapskrets.

Ibland beror känslor på inre faktorer och ibland på yttre. Så det gäller att klura kring vilka åtgärder som är rätt.

Lycka till!

12 gillningar

Jag tror fadersgestalten du inte har i ditt liv hade sagt:
-Du behöver skaffa en flickvän!
Jag får känslan av att det är ensam du inte vill vara. Inga drömhus eller materiella ting kan mätta ensamheten.

7 gillningar

Hej,

1. prata med coach, terapeut eller psykolog om hur du mår och varför du mår som du mår.
  2. gör inget snabbt.
  3. du kan se försäljningen av huset som ett “stop loss”, hade du investerad i aktier eller fonder och tagit samma förlust kan det också ha varit läge att överväga om du skulle ändra din investeringsstrategi och sälja och byta.
  4. alltså med 2 mill i kontantinsats ensam som 35 åring, så känns det faktisk inte som att det är pengarna som du ska oroa dig över. Om du tror förlusten “bara” är 300.000, är det ett tapp på 15% av din insats, det kunde en världsindex fond lätt röra sig på ett år båda upp och ned. Det verkar till du har massa av humankapital till att komma i kap igen. Dock tror jag inte du skal räkna med att de priser fastigheterna har på hemmet är det de blir såld för det kommande året…

Så fokus på psykisk välmående och så tänk dig noggrant om innan du säljer huset…

12 gillningar

Tanken har slagit mig att hyra ut men då är fortfarande ett stort kapital låst.

Det lite här en del av dilemmat ligger.
Såhär går tankarna om det,

Ska man hyra ut och har 2milj låsta. Hur länge då, låt säga två år.

Ska man frigöra kapitalet, säg 1,5mlj då med förluster. Om man behåller 500k som likvider som ger en trygghet och frihet ekonomiskt, det är 1+.
Investera 1milj, som ev kan ge bättre avkastning än vad det skulle ge att behålla huset.

Generellt har jag dålig erfarenhet av att hyra ut.
Men det går ju att göra en bättre koll på ev hyresgäster än vad jag gjort tidigare och slippa mycket strul.

Men kom gärna med input.

Melwa och tandborste, ni är inne på lite samma spår att mitt mående är grundat i ensamhet, vilket är rätt så svara er bägge samtidigt.

Ja, min känsla av att jag inte trivs och mår dåligt är just ensamhet och att jag känner mig isolerad och utanför allt.

Man letar ju alltid anledningar till varför man mår som man gör och det är inte alltid man är rätt ute.

Jag hade en bild av hur det skulle vara att bo här och så blev det inte. Jag sitter själv i ett hus, utanför stan dit ingen åker.
jag kan alltid åka in till stan om helgerna och träffa mina vänner som är där. Kan fixa ”taxi” för 300:-

Men jag missar allt det vardagliga, jag gymmar själv, jag går mina kvällspromenader själv, det blir inga spontana påhälsningar osv. Folk drar sig för att åka ut hit då det blir omständigt. Alla har inte körkort osv.

Hade jag bott i stan hade vardagarna varit mer social.

Jag har alltid haft en dröm om just ett sånt här hus. Enplansvilla med putsad fasad och valmat tak och en hörntomt. Detta är just det.
Bara för att jag lever själv så har inte den drömmen försvunnit. Men i verkligheten blev det inte så som jag föreställt mig det att bo såhär.

Till stor del då huset ligger utanför stan i en mindre ort med enbart barnfamiljer och pensionärer. Trevliga grannar men inte det sociala liv jag hade haft om huset låg i stan där jag har vänner, restauranger och uteställen.

Eftersom jag alltid velat ha ett sånt här hus så hade jag suttit och längtat efter just ett sånt här hus om jag hade tagit en lägenhet efter min förra husförsäljning.

Jag kan nog säga såhär,
Jag vill ha ett hus, det var den känslan som fick mig att köpa detta huset. Men jag blev lite förblindad i den känslan så jag gick och köpte ett hus som vars läge isolera mig från mitt sociala liv.

hade huset legat i stan hade jag haft mitt sociala liv och då hade inte ensamheten varit så stor som den blir här ute.

Som jag skrev innan är det inget alt nu att köpa ett hus i stan då det blir en för stor bekostnad av min ekonomi att ta förlusten på detta och sen ännu en gång in med en stor kontantinsats.

Hade jag haft en livspartner hade jag såklart inte känt mig ensam här.

3 gillningar

Men du har begärt uppskov på det?

Då ska det ju vara ännu förmånligare att kvitta en förlust mot ett uppskov om jag inte missminer mig.

2 gillningar

För det första! Du är ung och ska inte må dåligt! Man vet inte hur länge man är frisk och orkar allt man vill göra “i framtiden”. Sätt dig själv främst och prata med någon som kanske kan bolla lite med dina tankar om ensamhet. En bra terapeut/coach kan ge en jättebra verktyg för att hitta nya vägar i livet. Kanske är det inte det där man tror som gör en lycklig.

På tal om pengar. Jag gick in i börsen årskiftet 2021/2022 lagom innan kriget och ligger fortfarande back rejält. :sweat_smile: Så ibland är inte börsen bättre än fastigheter.:house:
Vi ska sälja vårt hus nu i maj och är redo för en förlust för första gången, men å andra sidan om vi köper nåt nytt så köper vi ju i samma marknad så då blir det ju förhoppningsvis ingen förlust. Vi säljer först och köper nytt sen. Behöver vi mellanlanda nånstans så löser det sig alltid. Flyttar väl in i husbilen och drar till Frankrike i värsta fall :tada:.

Och blir det ändå ett par hundra tusen back så dör vi inte av det heller. Man behöver lite ekonomiska uppförsbackar för att uppskatta ännu mer när det sedan rullar på lätt också tänker jag.

Ta hand om dig och fundera över vad du drömmer om. Stäng en dörr så öppnas garanterat några nya. :pray:

7 gillningar

Kan du inte hyra ut huset?

1 gillning

Skaffa en partner som trivs på landet. Du spekulerar även med en kraftig förlust,ta de pengarna o hyr en övernattnings lägenhet inne i stan . Det måste ju vara det bästa av två världar. Åtminstone så du inte gör något förhastat.

2 gillningar

Genomtänkt svar?

Dina första rader skulle du kunna skriva till alla på detta forum som ber om råd och hjälp, med resultatet att troligen ingen till slut skulle be om råd och hjälp. Hade första och sista raden exkluderats, så hade även ditt inlägg varit relevant.

Att be om råd och hjälp är så långt ifrån att göra sig själv till ett offer man kan komma, det är bland det starkaste man kan göra.

12 gillningar

Självklart får man be om råd. Då får man även förvänta sig olika typer av svar tillbaka.

Men någonstans får man även rycka upp sig och inse situationen som den är.

1 gillning

Trivs man inte så ska man inte bo kvar.

Hade själv aldrig svalt en förlust utan hellre hyrt ut det.
Få lite distans till det hela, många har det betydligt värre.

1 gillning