Jag hoppas att dina kommentarer beror på okunskap.
Att tänka ett varv extra skadar inte, speciellt i en situation där TS uttryckt behov av råd och stöd i en komplicerad situation. Vi vet inte hur TS mår, men av egen erfarenhet så är “Ryck upp dig” bland det sämsta man kan säga till personer som kämpar. Kom ihåg att det sitter en människa som läser det du skriver. Ord kan ha en oerhörd makt.
Läs gärna på lite om psykiskt ohälsa och hur det förebyggs och hur man kan tänka när man bemöter människor i tuffa situationer. Nu hoppas och tror jag inte TS är skör, men för lite allmänbildning, läs gärna texten i länken nedan.
Jag började mitt inlägg med ”Jag har gjort bort mig”
Jag är inte utsatt för någon orättvisa eller liknande. Jag är medveten om att själv bär ansvaret för min situation.
Ett husköp är större än dålig affär här då det påverka så mycket annat än bara pengar, därför det blir mycket snack om välmående osv.
Jag har själv skapat en livssituation som jag inte trivs i och det kommer kosta mig pengar att ta mig ur det. Jag frågar om råd och tankar kring hur man ska väga mående mot pengar, hur man enklare kan ta sig ur det och hur ni andra hade sett på det.
Jag gråter inte ut här, jag försöker få andras perspektiv på livssituationer där det är mycket pengar inblandade.
Ni andra som lägger tid och energi på att komma med tips och råd och hur ni ser på det, tack
Jag redigare mitt tidigare inlägg och la in mycket text m hur jag tänker kring uthyrning osv. Under tiden jag skrev det hade dessa andra inlägg kommit. Se gärna i det hur jag tänker lite.
En fråga bara. Om du träffade en partner, tror du det skulle kännas bättre i huset då? I sådant fall är det ju bara att ge dig ut på jakt och behålla huset
Från erfarenhet inom vänner och familj. En inre tomhet råder sällan nytt boende på. Oavsett om du bor kvar eller flyttar så prata med någon. Exempelvis Mindler. Jag hade nog börjat där innan jag tagit beslut om boendet.
Tråkigt att höra, bra att du delar med dig så du kan få perspektiv.
Men det låter lite som du skulle haft en inneboende eller hyrt ut huset för att kunna ta en hyreslägenhet i stan för att testa hur det skulle vara?
Alternativ är att bo kvar i huset men ha en buffert för hotell vissa helger då du åker in och hänger med vännerna i stan?
Går det att ta in tex 2 inneboende? Och välja personer som du klickar med och som också vill ha en aktiv vänskap med sin roomie (vissa vill kanske mer vara för sig själva på rummet medan vissa vill ha mer kollektivkänsla och socialt utbyte). Så kan du sitta still i båten ett tag och se hur det utvecklas med marknad, relationer och hur det känns då
Frågan är väl vad är det som gjorde att du inte trivdes i din förra lägenhet heller. För det hjälper ju inget om du nu säljer ditt hus och sen skaffa nästa boende som du inte heller trivs med.
Bor man lite utanför så blir det ju alltid lite pendling. Jag skulle nog räkna med att huspriserna kommer gå ner ytterligare närmsta året.
Jag gick fr lägenhet till hus, och stormtrivs.
Har du närhet till grannar? Ny bekantskap?
Hobby att utöva? Något nytt du kan göra i närområdet där du kan hitta fler vänner?
Hej @Timoo, jag bor själv på landet och jag måste medge att grå vinterdagar sliter lite och jag längtar alltid på att kunna gå ut å njuta av friheten i solskenet på sommaren, sånt man inte kan göra i en lägenhet. När jag läser din text låter det som att du inte har upplevt sommaren på landet ännu utan bara vinter?
Mitt tips är att inte ta ett beslut innan du hunnit njuta av sommaren på landet för det är verkligen något helt annat än en lägenhet i stan.
Edit: skaffade hund för två år sedan och helt plötsligt hälsar man på massor av folk på byn som jag aldrig stött på tidigare.
Hej, du har låst dig själv mentalt. Lär dig att trivas även när det är svårt och obekvämt. Hitta ett sätt att göra situationen bättre utan att fly ifrån den. Gör det bästa av det du har, åtminstone måste du försöka.
Är det helt omöjligt att finna en duglig tillvaro så säger det sig själv att du behöver hitta en ny levnadssituation. Även om du förlorar lite pengar.
Detta är väldigt insiktsfullt skrivet. Känner igen mig i mycket av det du skriver och har på vissa sätt gjort och känt på liknande sätt. Ska reflektera lite över ämnet och återkommer antagligen i tråden.
Skit i pengarna och fokusera på det som får dig att må bra. Att träffa någon är ju oftast fint men det finns tyvärr en del relationer som egentligen är rätt destruktiva och därmed inte bidrar till att man mår bättre.
Jag var i lite liknande sits som dig när jag var ca 10 år yngre. Jag hade alltid bott centralt men när det var dags att köpa lägenhet så hade jag inte råd att köpa centralt och ha den standarden jag ville ha. Istället för att kompromissa om standarden (lätt att åtgärda) så kompromissade jag om läget (omöjligt att ändra) och köpte 15 min utanför stan men med underbar natur och nära jobbet.
På våren och sommaren funkade det fint men sen när hösten och vintern kom var det fruktansvärt ensamt. Det var så krångligt att göra något spontant. Fanns ingenting annat än skogspromenader att ägna sig åt.
Jag var van vid att träffa vänner ofta och ha nära till allt så jag ångrade mig rejält. Marknaden hade precis gått ner och jag fick inte sålt, så jag valde att hyra ut och skaffa en hyresrätt i stan igen. Det var det bästa valet jag gjort, trivdes så mycket bättre och livet kändes så mycket enklare.
Året därpå sålde jag (gick plus minus noll) och idag bor jag med partner och barn ännu mer lantligt och längre från stan och stortrivs.
I ditt fall, om det nu är ditt drömhus och läget är bra, så hade jag övervägt att hyra ut och hitta hyresrätt centralt. Där vi bor kostar hus omkring 20-25k att hyra så det hade täckt kostnaderna för nytt boende samt en del av kostnaderna för huset.
Frågan jag vill ställa är: har du gett huset en chans? Vi byggde sprillans nytt och allt var så stort, fint och fräscht när vi flyttade in. Trots det kände jag i många månader att jag inte trivdes. Det var helt enkelt inte hemma.
Men sakta men säkert, allt eftersom vi gjorde det till vårt hem, blev trivseln högre och högre. Vi gick från lägenhet till villa och hade inte tillräckligt med möbler, gardiner, tavlor eller någonting att fylla ett helt hus. Vår gamla soffa, mattor och annat passade inte alls in i vårt nya, mer moderna hem.
Det tog ett tag att få till det. Mycket arbete och mycket pengar på att köpa inredning för att få till det. Små saker betyder mycket för trivseln, bara en fin matta på rätt plats eller tavlor på väggarna. Det har aldrig varit så tydligt för mig att man köper ett hus, men man måste lägga tid och energi på att göra det till ett hem. Numera trivs jag som tusan, för nu känner jag mig verkligen hemma här.
Jag tänker också att det kan vara trevligt att ha ditt drömhus om du skulle träffa någon att bilda familj med. Det låter som att du känner dig lite ensam, och om du har en önskan att ha en fru och barn så är det inte helt dumt att ha huset kirrat redan.
Jag vet inte om detta hjälper dig, men kanske finns det något i detta som kan ge dig ytterligare ett perspektiv innan du slutligen bestämmer dig för hur du vill göra.
Ha realistisk förväntan på pris. Där vi bor har efterfrågan varit stark i ałla år men nu verkar priserna gått ner -20% på 6månader om det ens blir affär. Vissa försöker ett tag men verkar ta bort husen pga dåliga bud efter ett tag. Man hör också krav på sälj först och köp sen för att få lånelöften etc. Ger seeg process …