Smäller det till igen i höst?

Nu är jag inte pensionär men förundras över så många frågar vilken räntefond de ska placera i, när vi har kraftigt stigande räntor. De flesta verkar inte fatta att de flesta räntefonder minskar i värde vid stigande ränta (=obligationsfonder). Om man ska placera i räntefonder ska man placera i penningmarknadsfonder eller i vanligt sparkonto på nischbank, när räntan går upp.

2 gillningar

Jag har haft större frågetecken kring två fenomen i samtiden, det ena var centrumdöden/e-handeln som jag trodde skulle slå ut centrala Stockholm mycket mer. Det andra var skiftet mot distansarbete som jag också trodde skulle kunna ändra Stockholms bostadsmarknad. Jag ser nämligen bostadsbristen i centrala/attraktiva lägen som en av de större och avgörande anledningarna till de höga priserna. Sker det ett kulturellt skifte som gör det mindre intressant att bo där så kommer marknaden ändras på ett fundamentalt sätt.

Men som det är nu när de dessutom har börjat prata om att lätta upp reglerna för andrahandsuthyrning ser jag inte att det kommer att bli några stora skiften nedåt.

2 gillningar

Många räknade med att räntan eventuellt en dag skulle kunna gå upp till 3% medan 7% var ett värsta skräckscenario som ingen trodde på. Absolut att många köpt dyra hus/lägenheter men i storstäderna finns det inte mycket annat val. Det som fascinerar mig är att priserna på lägenheter centralt i Stockholm gått upp igen senaste halvåret, där biter ingenting verkar det som, trots att folk har extremt höga lån och det blir galna summor i ränta per månad.

1 gillning

3% uppfattar jag som mycket optimistiskt om RB hade 2% som inflationsmål. Väldigt få får en bolåneränta på 3% om inflationen är 2%. Valet många hade i storstäderna att välja en ngt mindre lgh/hus/tomt eller i ett ngt mindre attraktivt område. Verkar som om de flesta vägrat tänka tanken att om jag bor i en 2:an i Täby så kan jag flytta till ett radhus i Vallentuna pga min familj växer. Utan prompt köpt ett hus i Täby för 10-12 mkr, istället för ett radhus i Vallentunas för 4-5mkr. Min gissning är att centrala sthlm har så många höginkomsttagare med så goda marginaler att de tror sig ha råd att höja kr/kvm samt att det är väldigt få som vill sälja i dessa dagar, så varje enskilt objekt ger genomslag i statistiken, slutligen kan det oxå bero på nybyggnation som tillträds, därav höga kr/kvm som gjorts upp för 2-3 år sen. Innerstaden kommer förr el senare oxå känna av sänkta priser, är min övertygelse men jag kanske har fel

2 gillningar

Jag skulle kunna tänka mig att tex. Norrmalm-Vasastan kan dippa nu under hösten och kommande vår när extremt många bostäder i Hagastaden som köptes för ett par år sedan färdigställs.

Sedan borde priserna generellt dippa med tanke på allt så jag lutar ändå åt att målgruppen helt enkelt vägrar tänka att bostäderna kanske inte går upp närmsta fem åren. Man räknar rimligen med return of investment plus avkastning. Om man inte får någon avkastning på tex. sju miljoners kontantinsats på fem år och samtidigt betalar bolåneränta på 4% på tex. nio miljoner blir det ju en ofantlig förlust/hög boendekostnad att bara gå jämt upp vid försäljning (exemplet är en bekants insats/lån i centrala Stockholm, de är säkert inte ensamma).

1 gillning

Nej, den stora smällen kommer andra halvåret 2024. Det är först då vi får se de fulla konsekvenserna av AI på arbetsmarknaden. Det är då de mest högbelånade(de som bor i dyra bostäder) börjar förlora sina jobb.

Hösten 2023 kan visserligen en handfull överbelånade(över 75% belåningsgrad) börja tycka att det är svettigt. Men de har fortfarande en kista att gräva i. Börsen har gått bra och det finns pengar sparat. Men när arbetsmarknaden viker och börsen återigen börjat svaja, samtidigt som räntorna inte återvänt till pajasnivåer, då blir det tufft för en del.

1 gillning

Mitt huvudscenario är att priserna går ner men sakta och över betydligt längre tid än ett halvår. Att priserna står stilla samtidigt som vi har hög inflation är samtidigt också en form av prisfall. Det är de reala priserna som är det verkligt intressanta.

Den faktor som avgör allt är förmodligen utvecklingen av arbetslösheten. Går den upp rejält kan det bli ett större prisfall betydligt snabbare än annars.

1 gillning

Att AI skulle komma ett visst halvår låter minst sagt konstigt. Alla de nyheter som kommit inom teknik har förväntats ta 2-3 år att slå igenom och då skapat bubblor. Sedan en 5-10 år senare kommer de faktiska konsekvenserna bit för bit.

Jag utesluter inte att AI kan ha större och snabbare effekt inom vissa områden och branscher. Att allt skulle gå ”snabbt och enkelt” tror jag dock inte på. Mer sannolikt är att övergången till mer AI blir konfliktfylld. Olika grupper kommer att bevaka sina privilegier.

5 gillningar

Det kommer nog bli tuffare med lägre bostadspriser.
Som exempel räknade jag på en ny BRF via hemmet.
Lägenheten kostar nästan 7miljoner med en avgift på ca 7tusen.
Vilket inte är ovanligt på min ort.
Med kontantinsats på 1miljon blev ändå månadsavgiften 39tusen före skattereduktion!!!
Räkna på några barn, bil osv i kalkylen så inser man att det kan bli svettigt för dom som skrev på får något år sedan när räntorna var låga.
Även med några miljoner till i kontantinsatsen blir månadsutgiften skyhög.

Framförallt är det nog många med vanliga knegarlöner som köpt för dyra bostäder som får det jobbigt.

5 gillningar

Om det blir mer prisfall är det inte för att räntorna har gradvis gått upp utan för att folk som band sina lån som nu får en chock med ränta som går från 1.5 till 5% över en natt. Mäklarna säger att dom börjar få in säljare som lägger ut på marknaden för dom helt enkelt inte har råd att bo kvar. Vi har tittat på hus som sålts för mindre än det finns pantbrev.

Nästa chock blir nog för alla BRF som inte har bra ekonomi och inte bundit lånen eller bindningstiden går ut. Det kommer bli ordentliga höjningar av avgiften. Jag misstänker lägenheterna kommer fortsätta längre neråt än husen. Lägenheter har blivit orimligt dyra

9 gillningar

Nyfiken: I vilket område i landet är detta? För det om något är ju en rejäl indikation på prisfall.

Absolut inte. Varje gång det pratas räntehöjningar i media så avslutas det med att vi kommer börja se sänkningar vid tidpunkt x. Så uppfattningen att de ”höga” räntorna är övergående förstärks snarare av media etc.

8 gillningar

Det finns mer som talar för generella nedgångar nu än tidigare, prognoserna pekar åt fel håll med en fortsatt hög inflation och riksbankens responsdilemma med negativa realräntor som signalera en bubbla.
Man måste såga av det sjuka benet för att rädda det friska snart.

5 gillningar

Jo, om man lyssnar på hela bedömmargänget i allmänhet och Thedéen i synnerhet.

Om man bara hör ”tidpunkt X” påstår jag att det är körsbärsplockning.

Är inte ”segmentet” den mest intressanta frågan? Jag tror inte det är så svårt att förstå på ett ungefär men kanske finns aspekter som är extra relevanta?

Att vissa hus ”kostar för mycket” att bo i eller riskerar att göra det är en realitet. Samtidigt går det ofta att åtgärda. Hur hög den kostnaden är kan vara intressant. Det lär samtidigt vara svårt att få lån till sådana kostnader. Om man kan finansiera sådana kostnader på annat sätt kan man sannolikt göra en bra affär. Därmed inte sagt att det inte fortsätter nedåt.

Sker ju redan,
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779597/skadespelare-strejkar-i-hollywood--vill-inte-ersattas-av-ai

Jag skulle nog ändå gissa på att den fortsatt starka arbetsmarknaden, löneglidning + höjda nivåer för statlig inkomstskatt (kan ge 1600 kr mer i månaden om jag förstår det rätt) kommer hålla bostadsmarknaden på åtminstone samma nominella nivåer som idag. Nu pratar jag om Stockholm främst. Vet inte om just statlig inkomstskatt påverkar lika mycket över hela landet.

Ja, visst. Det kommer bara sannolikt dyka upp fler reella eller imaginära hinder.

Jag tror inte själv på att AI kommer att skapa massarbetslöshet. Däremot kommer AI sannolikt att kunna lösa många saker. Min huvudide är att AI åtminstone initialt på de flesta områden kommer att förstärka skillnaden mellan ”de starka” och ”de andra”.

Om vi tar områdena ekonomi och juridik som exempel så finns det låt säga en tredjedel av de yrkesverksamma som sysslar med något mer komplexa frågor. Dessa kommer inte att ”ersättas
av AI” utan få AI-verktyg som hjälper dem att bli ännu bättre. Sedan finns det två tredjedelar som sysslar med, relativt sett, enklare frågor. Det kan handla om viktiga frågor där kravet på ”ordning och reda” är högt ställda. Dock är mycket av arbetsuppgifterna ändå i huvudsak repetitiva. Det handlar om att prångla ut och detaljanpassa modeller och koncept som någon annan hittat på.

Alla inom ”två tredjedelsgruppen” är ju nu inga puckon och många kommer säkert att ha personliga förutsättningar att ”ställa om” med hjälp av AI. Arbetsuppgifterna kommer att göras mer komplexa med AI, helt enkelt för att det går. Det kommer Indien tur kunna skapa helt nya affärsmöjligheter.

Återstår då den sista tredjedelen som, krasst sett, är den kompetensmässigt svagaste. De blir över.

1 gillning

Kort svar : Ja.
Tycker vinterhalvåret alltid är lite dystrare och mörkare på alla plan… kan inte se vad som skulle liva upp stämningen på bostadsmarknaden för säljarnas del…

Äntligen ett vettigt svar. Nej marknaden kommer inte påverkas längre, åtminstone under de rimliga förväntningarna, låg arbetslöshet, mild lågkonjunktur.

Jag skulle dessutom våga påstå att efter ett tag med höga räntor och sjunkande inflation så får vi snabbt sänka räntorna igen när kriget avslutas och kina klmmer igång igen.