Jag är inte extremt uppmärksam men jag har aldrig personligen märkt nån sättning eller krasch på bostadsmarknaden. Gick in på marknaden -97.
Det gäller ju att du köper eller säljer just före OCH just efter en “sättning/krasch” för att märka det. Någon som köpte bostad 1991 och sålde typ 1998 hade t.ex. inte märkt av 90-tals krisen, men köpte du 1991 och sålde 1994 eller köpte 1994 och sålde 1998 hade upp och nedgång varit tydliga.
En tråkig bieffekt med stigande räntor och ökad ekonomisk stress är att förhållanden tenderar att spricka, med mer elände som följd. Den ena kanske ska/vill/måste lösa ut den andre till ett värde som är något annat än vad bostaden köptes för.
Den senaste kraschen var 91/92.
De lägenheter jag sneglar lite på (centrala Stockholm och enbart högst upp pga. svår lyssna-på-andra-människors-fotsteg-fobi
) säljs fortfarande för rekordpriserna från mars medan lägenheter som inte är så ”speciella” verkar kunna fås marginellt billigare nu och det är lite rea på bottenvåning. Så länge vi är många som slåss om samma slags lägenheter kommer just de lägenheterna inte går ner så mycket tänker jag. Prisstatistiken som presenteras i medierna fångar ju inte upp sådant dock så än så länge ger det lite ”falska förhoppningar” för oss som vill köpa eftertraktade lägenheter billigare. Var faktiskt någon lägenhet det inte var någon som ville köpa för det priset utan folk lade lite lägre bud men då valde säljarna att bo kvar istället för att sänka priset. 
Varför skulle en förening med 12 000 kr i belåning med ett bra läge inte klara av 10 procent ränta? Det finns gott om villaägare som har 20 000 kr i belåning på sina hus. Det är först när månadsavgiften överstiger en motsvarande hyra för samma typ av lägenhet som föreningen får problem. Fram tills dess kan föreningen hyra ut tomma lägenheter.
De som ligger mycket illa till är däremot bostadsrättsinnehavarna. Värdet på bostadsrätterna kommer stt störtdyka, samtidigt som lånen står kvar.
Är det någon som faktiskt tror att styrrräntan kommer gå högre än 4-5 % max? Tror att såväl FED som ECB som RB stannar och börjar sänka på de nivåerna (som högst, hade gissat på lägre) eftersom ekonomin definitivt lär vara lamslagen då. Riksbanken kommer högst troligen inte ens nära den nivån innan det är dags att sänka igen och ECB är ju ännu segare än RB.
Tror och tror… lamslagen och lamslagen. 
Jag vet inte vad jag ska tro. Högre än 5% ser jag inte i närtid i Sverige, men det är också bara jag som tror. Och lamslagen vet jag inte om ekonomin blir. Det beror ju på vad som driver ekonomin och hur mycket folk och företag har i madrasser och orderböcker.
Haha ja det är svårt att sia om framtiden såklart.
Men det där extrema ”nu kraschar allt” scenariot med 10% ränta finns det ännu inget som tyder på. Det är lite som att man tänker att det måste komma en smäll nu när allt gått upp så länge, då verkar det nästan som att det är lite spännande att föreställa sig att många ska förlora massor och hu vad hemskt det blir för den och den. Förståeligt om man har drömmar om att göra klipp och bli rik tack vare en krasch men det är sällan de där extremscenarierna slår in. Tänk om det faktiskt går bra?! 
Tycker också på något sätt att det är spännande att följa utvecklingen
men tror inte det blir så mycket mer dramatik än den vi har nu 2022. Det är nog det vi sett och ser nu närmste månaderna plus elpriserna i vinter som är ”krisen”.
Och det var min killgissning! 
Hoppas du har rätt med det sista, önskar jag själv kunde ha en popcornskål och tycka detta är spännande
Inga sättningar sen dess?
90-talskraschen har jag bara upplevt indirekt.
Några här på forumet har indikerat att det var en mindre nedgång runt 2017 eller 2018 men jag märkte den aldrig själv.
Som med börsen - om man inte tittar så ofta märker man inte småhack. Man kan missa hela coronakraschen om man inte är uppmärksam.
Jag tycker såklart inte att det är spännande på så sätt att jag vill att det ska gå dåligt, jag och alla jag känner drabbas ju också, men däremot älskar jag ekonominyheter och det var länge sedan det var så osäkert vad som kommer hända, därav popcornemojin, ursäkta om den var opassande. Men som sagt, jag tror på att detta är en kortvarig korrektion och att det gäller att inte missa när det börjar gå uppåt igen.
När det gäller bostadsmarknaden tror jag räntorna hunnit sänkas igen innan mångas lånebindningstider ens gått ut och att det gäller både privatpersoner och bostadsrätter (bostadsrätter får ju oavsett väldigt mycket lägre räntor än privatpersoner). Det jag hör runt mig är att många band på fem år i början av året.
Där jag bor märktes nedgången runt 2018 tydligt. Då skulle man ha köpt.
Varför spelar det roll vad man kallar det? Det är en nedgång på 10%, punkt. Är väl inget att hetsa upp sig för.
Det var det som var min poäng. Rubriker som sa att det kommer en krasch, forum diskuterar krasch etc. Men prognoser pekar på en mindre korrigering.
Skriver ju även följande:
När jag kollade på Di idag så berörde kanske 50-60% av de övre ”nyheterna” den pågående priskorrigeringen av Bostadsmarknaden.
Kanske är ett första tecken på uppvaknande?
Jag såg också det men funderade lite över hur mycket julistatistiken är värd när det gäller bostadsmarknaden som helhet framåt. Jag har följt marknaden under sommaren och många av de objekt som såldes billigt i innerstan i Sthlm hade varit bättre lämpade att bedriva verksamhet i än att bo i. Längst ned mot livlig gata osv. Sedan var det högst troligen en del panikförsäljningar bland de som redan köpt och inte ville oroa sig över kommande försäljning över sommaren. Men uppvaknande vet jag inte om jag tror på, pågår en budgivning på ett renoveringsobjekt på Döbelnsgatan nu, där har priskorrigeringarna inte infunnit sig! 
Ok. Då får vi vänta ett tag till då ![]()