Största boprisnedgången sedan 90-talet?

Precis! Min gissning är efter valet. :grin:

Man skulle kunna säga att det finns lite fallhöjd om det blir jättehöga räntor och lågkonjuktur som på 90-talet, med egenavgifter osv. Då dom äldre charmiga Östermalms våningarna i Stockholm såldes kring 7000kr/m2.

Förstår inte din kommentar alls om jag ska vara ärlig. Kan du förklara dig lite bättre?

Jo, det var billigare på 1990 talet :slightly_smiling_face:

Värsta sedan finanskrisen för villor, inte riktigt så illa som finanskrisen för lägenheter. Idag är bopriserna all over the news.

Visst var det billigare på 90-talet. Samtidigt hade jag i början på 90-talet massor av kollegor som tjänade långt under 10 000 kr per månad. Räntorna låg dessutom oftast runt 12- 15 procent.

Jag vill påstå att det i många fall var svettigare att ha 700 000 i lån på den tiden än att 3 miljoner idag.

5 gillningar

Ja det var en tuff tid för många då!

Ska man tro Boolis senaste värdering är min villa ner 9%. Men det kvittar ju, det är ju mitt boende och ingen investering. :slight_smile:

3 gillningar

Hittills har det jag läst utgått ifrån att det finns en botten och att den är där boende betalar lika mycket av sin inkomst som idag, eventuellt justerat för andra kostnadsökningar.

Vad är det som talar för att botten är där? Om priser fortsätter ner, vad säger att vi inte skulle kunna se priser motsvarande 2005 eller 2010?

Priser innehåller mycket information och om priserna verkligen fortsätter sjunka har jag svårt att se rationella skäl till att det skulle upphöra fram till dess att avkastningen på tex uthyrning gör det lönsamt eller att marknadspriset understiger produktionskostnaderna.

En faktor är ju att disponibel inkomst faktiskt ökat 25% sedan så sent som 2012. Det är inte så lite ändå, med tanke på den låga inflationen! Folk har dessutom större finansiella tillgångar än då.

3 gillningar

Absolut, men är det säkert att detta utrymme går till boende?

Det tror jag nog. Boendekostnaderna för ägt boende har ju varit rekordlåga de senaste åren. Så en relativt högre utgiftspost för boendet i och med de högre räntorna vore ju en återgång till det normala.

1 gillning

Jag vet inte vad alternativet är. Att sälja med förlust och flytta till en dyr andrahandslägenhet? Hyrorna kommer ju inte heller stå still.

Jag drar hellre in på annat.

Det förstår jag, det skulle jag också göra. Men om priserna sjunker behöver jag inte betala lika mycket och därmed inte prioritera detta. Vad jag menar är att det inte är någon naturlag att vi behöver betala en stor del av inkomsten till boende eller mat.

Vi hade egentligen tänkt sälja nu men det känns ju tveksamt om det går att göra en bra försäljning med alla headlines. Ser att vissa bostäder fortfarande går rekorddyrt medan väldigt många har noll bud så svårt att veta var ens egna bostad ligger på skalan. Att göra en dålig försäljning är inget alternativ (vi har låg belåningsgrad men jag vägrar göra en dålig försäljning även om det vi köper blir billigare) utan då bor vi hellre kvar. Inlåsningseffekten personifierad. :man_shrugging:

Du kan ju alltid lägga ut den till försäljning, behöver inte sälja om du inte är nöjd med priset.

Finns det någon bortre gräns för denna period? Helt omöjligt att veta hur bostadspriserna ser ut om 1, 5 eller 10 år. Du kanske gör en kanonaffär genom att sälja idag jämfört med om fem år.

2 gillningar

Jag tror absolut att folk kommer vara mindre villiga att lägga pengar på bostäder framöver om de har uppfattningen att prisutvecklingen kommer gå trögare uppåt. Detta baserar jag på att folk tidigare varit villiga att betala mer för bostäder med motiveringen att ”priserna kommer vara ännu högre imorgon, så det gör inget att jag betalar mer än jag tänkt idag” alt. ”om jag inte köper nu kommer priserna springa ifrån mig” eller en kombination av dessa.

2 gillningar

Har lagt ut till försäljning, bidrar till det höga utbudet det talas om, får se hur det går. :sweat_smile: Skönt att inte ha köpt och vara tvungen att sälja iaf.

Ja det där med när priserna går upp igen är ju svårt att veta. Men jag tänker nog mest att det är dumt att göra en dålig försäljning i all hast om man inte måste. Bättre att vänta och fundera lite om det inte kommer bra bud. Rädsla för förluster leder kanske bara till större förluster? :man_shrugging:

Börjar så smått tro samma sak.

Alltså finns stora reserver för medelsvensson innan det blir billigare med hyresrätter. Svårt att se priserna sjunker så otroligt mycket så länge det är billigare att bo i ägt boende vs hyresrätt.

R_boutg06_20

Hyrorna har stigit dubbelt mot andra priser (KPI).

2 gillningar