Tveksamt att du får mer i ränta på sparkontot än om du lånar till ett hus idag.
Många på denna sida hatar kontant och belånar hellre max för att sätta på börsen etc
Undrar om det gäller fortfarande när räntorna går från 1,2 till kanske 4%för de som ska förnya lånen. Över 70%av alla lån ska förnyas i år.
Sen är det för de flesta att den nya höga räntan på dryga 3% på sparkontot är betydligt mindre belopp än de lån folk har.
Jag tror de flesta önskar att lånen var betydligt lägre än vad de är.
Nu var det ju inte det jag sa, utan att det bara blivit billigare att casha nu än förut om skillnaden mellan utlåningsräntan och inlåningsräntan blivit större än den var innan.
Villapriserna har inte sjunkigt något i mitt område. Dom har planat ut.
Är det billigare nu? Hur många årslöner kostade ett vanligt hus 1965, 1975 osv. Hur stor andel av hushållsekonomin kostade det att bo i hus då?
Ett annat perspektiv jag gärna skulle höra lite resonemang och diskussioner kring är inflationen i förhållande till bopriserna.
Enl. Min uppfattning så är inflationen hög men har inte riktigt hunnit reflekteras på gemene mans lönespec då det är ett ”lagg” i systemet. Men över tid så bör(?) lönerna närma sig en inflationsjusterad nivå.
Lånen ”äts upp” men bostäderna behåller sitt relativa värde. Om man simplifierar enormt och leker att vi bara har denna faktor i åtanke så borde det betyda att det är en god idé att köpa, så länge man har cashflow nog att betala månadskostnaderna med god marginal.
Någon som har några tankar kring detta?
Absolut.
Prognoserna pekar ju på att reallönerna ska återhämtas rätt omgående när konjunkturen vänder. Typ till 2027.
Beroende på hur hög inflation helåren 2024-2025 bjuder på så ska det alltså till rätt kraftiga, kollektivavtalade löner de kommande åren i sådana fall.
Det borde ge stöd åt priserna.