Det mesta är inprisat och det är svårt att göra ”klipp” i områden som är populära. Det är väl mer om någon är desperat efter att sälja.
Sen tror jag om man ska göra klipp så är det nu när marknaden är osäker, så fort räntehöjningarna stabiliseras i höst. Så kommer även priserna att vara mer stabila.
Tror jag inte. Det som är inprisat är att den nuvarande räntan kommer sjunka till ATH-nivåer med start 2024. Och om det mesta är inprisat borde ju säljare och köpare vara överens, inte att det ligger kvar massvis med bostäder till salu. Köpare har kanske inprisat boendekostnaderna, men inte säljarna.
Stabila på en betydligt lägre nivå, möjligen. Men troligare är ju att raset fortsätter ner under hösten/vintern och sedan kräftgång något år därifrån.
Jag fick ett råd från forumet. Samla ihop din information och i vilket spann du kan tänka dig att göra affär och presentera det för mäklare som jobbar där ni vill bo, ni kommer att bli betraktade som exemplariska kunder av mäklare med egen körfil.
Har du eget kapital, lånelöfte och lyfter blicken på möjliga objekt och hur ni vill ha huset. Kanske bästa tiden att slå till nu när folk är nervösa över inflation och räntor? Så som det är nu kommer inte att bestå. En bonnläpps sannolika gissning är att 2026-27 är vi nere på 2,5-3% ränta (om inte tidigare). Lycka till!
Du klippte det mest relevanta av det jag skrev. Inprisat i populära områden och det är svårt att göra ”klipp” där. Det är min bild, populära områden säljer fortfarande och även budgivningar vid många tillfällen.
Hur som helst är det svårt att tajma marknaden, så hittar man något som är drömhuset bör man satsa på det. Men mentaliteten att det kommer gå ner hela tiden så kommer man aldrig köpa något.
Och vill man göra klipp när man har speciella preferenser gör det ännu svårare.
Ok, det har du rätt i, förlåt! För vissa områden är det säkert så, och dessutom kanske så att man som köpare generellt är betydligt mindre pris/räntekänslig.
Håller med om första meningen, men kanske inte om andra. För någon som ska in på bostadsmarknaden för första gången spelar det ju ganska stor roll om man gör vinst eller förlust i den första affären. Det kommer bli tydligt hur olika resan kommer se ut för de 90-talister som gjorde sitt första köp på ATH 2022 eller på den förmodade botten 2023-2024. Och tänket att man ska vänta på att det går ner “hela tiden” är ju ett mycket nytt påfund eftersom det omvända förhållandet tidigare rått. Dvs FOMO och stegrande priser nästan oupphörligt i 30 års tid. Då förstår jag att många köpte så fort de fick chansen, det skulle ju av allt att döma bli dyrare om ett halvår. Nu råder det omvända förhållandet, så varför stressa. Makes no sense. Om man inte har hittat sitt drömboende och är beredd att betala priset för det förstås
Kan hålla med dig i vissa delar men utgick från trådskaparens frågeställning om att de inte köper hus för att spekulera. Då antar jag de kommer bo i huset länge.
Men visst man kan vänta 1-2-3 år men finns även en stor osäkerhet i hur priserna ser ut då. Personligen hade jag aldrig väntat på det sättet om det är mitt drömhus och jag har goda marginaler, och jag planerat bo där länge. Det positiva med att bo i hus hade varit mycket större än potential till att göra ett ”klipp”.
Man måste även ha med sig att många har redan gjort enorma vinster på bostäder även om de säljer under utgångspris. Så de har i många fall mycket större kontantinsats.
Med din frågeställning så köp när behovet eller drömhuset dyker upp. Som nämnts av fler här så är det mer tur än skicklighet om du ska tajma marknaden. Alt köp en tomt och bygg drömhuset… Ett alternativ?
Om/när man ska ta lån så bolån det du ska ta. Jag personligen hade investerat pengar på börsen än varit skuldfri. Förutsättning att börsen går bättre än vad lånet kostar.
Jag som kanske har förutfattad mening men kostar ett hus 6-7 milj i sundvall?? Jag uppfattar Norrland som en “billig” husmarknad, men jag kan ha fel såklart . Allt hänger på läget…
Det är nu eller snart när räntorna närmar sig peak och inte för två år sedan det är läge att köpa Om man har ekonomi att klara dom (tillfälligt) höga räntorna. Nyttan av ett lågt inköpspris sitter i för evigt. Vi köpte på mitten av 90-talet ett hus som var nyrenoverat och fint. Vi fick det för bra pris pga det riktigt taskiga ekonomiläget just då. =Bingo . Se gärna till att köpa ett hus i bra skick. Vårt behövde bara lite färg i 15 års tid. Äldre hus och Stora renovering av tak och fönster , värme ,badrum,kök,dränering mm bla för att få ner energiförbrukning kan kosta väldigt mycket pengar och för en barnfamilj är byggprojekten ofta inte kul alls.
Vad bolåneräntan är just nu, vid köpet av huset, borde väl spela liten roll för beslutet. Viktigare att man klarar att bo i huset med den högsta tänkbara räntan och gillar att bo i huset med den troliga genomsnittsräntan över hela tiden.
Varför föreslår flera här att man ska syna sin ekonomi till en mäklare? Ni vet att om anger hur mycket ni kan köpa för så kommer mäklaren försöka suga varenda krona ur er. Hade jag varit mäklaren hade jag anlitat en bulvan till varje budgivning du är med på och trissat upp priset till maxnivån du kan betala.
Och varför ska någon som är bosatt i sverige betala för en köpmäklare? Jag trodde man anlita en köpmäklare när man skulle köpa ett objekt utomlands och man kanske inte är så insatt i landets regler och lagar.
Här är några råd:
undersök marknaden du vill köpa i.
lita inte ett ord på vad mäklaren säger. Varenda ord som kommer från mäklaren är en potentiell lögn, eller som vissa säger “en alternativ sanning”. Dom är säljare, inte dina vänner.
våga skambuda. Kan du köpa för 5miljoner, buda 2miljoner och säg att du inte har råd med mera.
Det du skriver är missvisande. Det låter som att du menar att om man haft dina pengar bundna i en bostad så hade bostaden gett en avkastning i samma nivå som inflationen. Det stämmer inte.
Här är ett förenklat exempel:
Hade du det senaste året haft 1miljon på ett sparkonto så får du idag ca 3% avkastning. En årlig inflation på 10% ger dig en värdeminskning på ca -7%/år på dina pengar.
Hade du haft pengarna investerade i en bostad så hade du haft en värdeminskning på ungefär 10%, ingen avkastning för du i många fall kunnat hyra för samma pris på marknaden. Med en årlig inflation på 10% har du -20%/år i värdeminskning på dina pengar.
Och många inser heller inte risken med sin investering. Pandemin såldes en hel del skräp på marknaden för löjliga priser. Något du inte kan sälja i dagens marknad.
@Yatar Om du köper med 20 % kontantinsats, så har du 5 ggr hävstång?
D.v.s köper du för 5 miljoner, så har husets pris ökat med 10 % → 500 000 kr på ett år med 10 % inflation.
Låt säga att ägandekostnaden är 25 000 kr i månaden med det, men att bo i något annat kostar 10 000 kr. Då kommer det vara 180 000 kr i differans.
500 000 kr * 0.78 (vinstskatt) =390 000 kr.
Så då är avkastningen 39 % på insatt kapital.
Om man istället hade satt in det på börsen och över tid räknar med 10 % avkastning per år, så har du fått 10 % avkastning. Om aktiepriserna går upp 10 % med inflation och ger 10 % utdelning, så ger det dig 21 % avkastning. Plusar man på att man lyckades spara 180 000 kr extra, så har man då sparat ihop ca 39 %.
Kanske bör jag ta hänsyn till att man bör lägga in 7 000 kr i underhåll över tid. Då sjunker avkastningen till 30.6 % på husköpet i denna kalkyl.
Nu känns det ju helt galet med att räkna med denna inflation… Men med ovan siffror så är väl båda alternativen bra?
Scenario 2:
Med 5 % inflation blir husavkastningen 11.1 % (0.051000k0.78 - 84 000 kr underhåll). Med 5 % prisinflationsjustering på aktier, samt 8 % utdelning så blir avkastningen 13.4 % men så tillkommer 18 % i från sparande, vilket ger ett ökat totalt sparande på 31.4 %. Är denna kalkyl också vettig?
Jag tycker att båda alternativen i scenario 2 verkar ge en ok avkastning, men jag kanske gör dåliga antaganden.
Det låter som du gissar. Ditt råd till unga som läser här är alltså att låna så mycket de bara kan för deras lån kommer “minska” med inflationen?
Hävstång fungerar åt båda hållen, en nedgående marknad tar du 5ggr mer stryk också. Köper du ett objekt för 5 miljoner med 20% insats, och det objektet tappar 20% i värde innan du säljer då har du realiserat en förlust på hela din insats (100%) - du kan ju göra lite avdrag på förlusten också.
Gällande att inflationen “äter” upp ditt lån, det gäller väll bara om din lön följer samma utveckling som inflationen? Baserat på årets löneavtal ser det ut som svenskar kommer ha två år av negativ löneutveckling. Men du kanske har 10% löneökning varje år, grattis till dig i så fall.
Hur troligt är det att vi går in i en lågkonjutur? Vad spelar det för roll om man dumpar styrräntan och ditt bolån blir billigare om du blir arbetslös i några år? Hur många månader tror du svensken klarar sig om man förlorar sin inkomst? A-kassa på ett år, medeltiden för en recession är 3år.
Men visst, kör på. Kör all in i ett torp för 7miljoner. Det finns nog potential där.
Egenmakt är den främsta orsaken till att ha ett stort eget sparande (“dra-åt-helvete-pengar”), vare sig det gäller att lämna ett dåligt förhållande eller en dysfunktionell arbetsplats.
Jag tror det finns flera trådar på rikatillsammans som behandlar ämnet hyra vs köpa boende. Sammanfattningsvis kom man fram till att med priserna innan räntehöjningarna var det ekonomiskt mer fördelaktigt att hyra vs köpa en bostad. Priserna på bostäder var redan höga då, och man prisade inte in risken med framtida räntehöjningar.
Idag betalar man nästan alltid ett premium för att “äga” sin bostad - i alla fall när det gäller bostadsrätter. Det påstås finnas undantag, men samtliga fall jag gjort jämförelsen har det alltid varit fördelaktigt att hyra än att köpa i dagens marknad.