Vad gäller, undvik (bostads)köp de som kan?

Kom ihåg att även ha med område samt väg till skola/förskola i tankarna.

1 gillning

Hej Yatar,

Hur menar du här, om jag förstår rätt, menar du att båda “innan” och idag" så är det mindre fördelaktigt att äga sin bostad än att hyra?

innan räntehöjningarna var det ekonomiskt mer fördelaktigt att hyra vs köpa en bostad

Idag betalar man nästan alltid ett premium för att “äga” sin bostad

Vad var logiken bakom att det var fördelaktigt att hyra mot att köpa med en ränta på ~1 %, stadig värdeutveckling och räntekostnaden kunde vara så lite som 20 % av vad hyran kunde vara?

Tack!

1 gillning

Ja det blir väldigt stor skillnader i räntekostnader mellan 1.5, 2 och 5.5 % i och med att ett lån skulle vara på >4MSEK. Räntan skulle kunna halveras över de nästa åren, men husvärdena/lånet skulle inte dubblas tänker jag och därmed finansiellt ovärt att köpa idag.

Men som många pekar ut, hittar man “drömhuset” och har marginal, då kan man lika gärna köpa det idag och inte riskera att missa det.

Tack för nyanserade råd, du verkar inte ha så bra erfarenhet med mäklare, vilket jag förstår.

Det gjordes också en vetenskaplig studie på detta som visade att mäklare betedde sig annorlunda när de sålde sina egna fastigheter än när de sålde åt sina kunder och lyckades få högre snittpriser än för sina kunder.

Varför tror du att man måste “ljuga” om vad man har råd och inte råd med, i slutändan handlar det väl om förhandling? Tror du att mäklaren inte accepterar ett bud av dig (och således förlorar affären) ifall hen tror att du “har råd” med mer?

Tack Joakim, med relativ säkerhet

1. “Snittvillan” går inte på 7 miljoner i Sundsvall :wink: De villor vi tittar på har mellan 25-40,000 kr/kvm där 30/35,000 kr/kvm kanske är något snitt
  2. Skulle du med fortfarande med dagens ränteläge lägga in så lite kontanter som möjligt (för att lägga resten på börsen)?

Värdet på lånet minskar ju också i takt med inflationen?

Hur tänker du när du räknar på att värdet måste dubblas om det ska vara värt att köpa om räntan halveras?

Köper du ett hus för 10 miljoner med 5.5% ränta och maxar lånet betalar du 467 500 om året. Säg att du äger huset i två år, varefter räntan sänks till 1% och husvärdet går upp till 12 miljoner, då har du oavsett tjänat ca 1 miljon även om räntan gått ner 80% och huspriset “bara” gått upp 20%. För att det ska vara finansiellt värt att köpa krävs “bara” att värdeökningen slår räntekostnaden (alternativt att det ska slå alternativkostnaden eller vad nu opportunity cost översätts till).

Det låter som du inte bott i ett av de populära områderna bland storstäderna. Där var priserna upptrissade till att din ränta + avgift i många fall låg i samma nivå som att hyra i området.

Det var mer fördelaktigt att ha bostadsrätt för 5-6år sedan, men bubblan blåstes upp rejält de senaste åren är min uppfattning.

Alla har olika erfarenheter av mäklare.

Jag tror mäklare gynnas av att sälja objekt för högt pris och få igenom en snabb affär. Man anställer mäklaren för ens förmåga att kunna sälja just ditt objekt för ett så högt pris som möjligt.

Hur lyckades dessa skojare driva sin mäklarfirma tycker du?

Du får gärna studera betygen för de misstänkta mäklarna, det är ju inte precis så att säljarna varit missnöjda med dom.

Med det resonemanget borde vi ha sett en 10% ökning på bomarknaden.

Hej, jag förenklade det visst lite väl mycket :blush:

Jag skriver i början av inlägget så handlar detta inte om spekulation, alltså räknar jag bort eventuell vinst på en försäljning och funderar mer på mina månatliga kostnader. (Såklart är det inte så svart och vitt och man bör ta en kraftig värdeökning i beaktning).

Med det sagt så tror jag att räntorna ser ut att kunna mer än halveras inom 5 år, medans jag tror att bostadspriserna inte kommer öka i samma takt (som räntorna minskar) när marknaden stabiliserar och räntorna sjunker.

Exempel:
A) Köpa idag - Ränta på över 4 %, 15 % lägre bostadspris än “All time high”
B) Köpa om 5 år - Räntorna sjunker till 2 % (>50 %), och bostaden ökar till 15 % (>30 %) över “All time high”

Jag förväntar mig att månadskostnaden kommer vara billigare i exempel B (om man exkluderar värde-ökningen, vilket man såklart inte ska göra även om man inte ska sälja på 30 år)

Hänger du med på hur jag tänkte?
OBS. Om man tror att räntan/bostadsvärdet går upp/ner väldigt mycket mer än i räkneexemplen så förändrar det kalkylen

Så är nog fallet. Jag håller med att det inte är självklart att man tjänar på en bostadsrätt om räntekostnaderna är nära/högre än hyrorna för motsvarande. Det har nog bara varit i Stockholm under perioder som det ändå varit värt, men även då var det extrem spekulation och det gick nog inte vägen för alla!

SwedeFIRE har nog i princip rätt, men man måste ju lägga till en “allt annat lika”. Tänk dig att inflationen hade legat konstant på 10% och att räntan inte förändrats under perioden du undersöker.

Dvs. har du också en förändring i inflation och räntor kommer ju det att påverka bostadspriserna, kanske åt andra hållet mot vad inflationen/deflationen skulle gjort. Är den förändringen stor, som man väl får säga att räntehöjningarna varit (är väl iaf +300% på boräntor senaste året) så är effekten av förändringen mycket större den konstanta inflationen.

Sen kan man ju även lägga till resenemang om att lönerna måste hänga med inflationen, tröghet i de systemen (tänk fleråriga löneavtal etc.) så är det ju verkligen inte så enkelt…

Inflation gör bara dina pengar mer värdelösa.

Värdeökning på dina tillgångar kan “äta” ditt lån. Man kanske menar att om reallönerna följer inflationen så får man urholkning av lånen, men det har vi inte nu.

Jag bara sätter in lite siffror för att få fram något konkret.

Jag ger inte rådet till någon. Jag vill helst av allt att bostadsmarknaden kraschar så jag kan köpa något billigt.

Det kändes som att du kalkylerade att huspriserna skulle stanna för all framtid?

Mjo, jag förstår hur du tänker, men jag håller inte med. Tar vi samma exempel på 10 miljonersvilla och säger att man ska bo i sitt hus i 30 år så:

A) 8.5 miljoner lån, 1 700 000 i ränta i 5 år (4%), sedan 4 250 000 (2%) i ränta över 25 år = 5.95 miljoner i ränta

B) 9.775 miljoner lån (15% högre), 3 910 000 (2%) i ränta över 30 år = 5.865 miljoner i ränta

B slipper den dyra perioden, men å andra sidan måste hen låna mycket mer för bostaden vilket gör att den billiga perioden blir dyrare. Nu “vinner” förvisso B ändå i exemplet, men det är en hårfin vinst, och hen “förlorar” en mille vid försäljning (och att bostaden bara går upp 15% på 5 år efter räntehalvering är nog pessimistiskt). För dessa räkneexempel spelar ju dock siffrorna stor roll, så det är nog ganska poänglöst att göra beräkningar eftersom vi inte har någon aning om hur de kommer se ut i verkligheten :smiley:.

1 gillning

Ett alternativ är att bygga nytt då OM ni hittar en tomt i ert drömläge. Har själv gjort det och kunde bygga precis som jag ville! Men finns det inga tomter där ni vill bo så får det bli befintligt hus. Då är det typ samma priser som i Skåne där jag bor, 4-5 milj för en “vanlig” villa.

Jag gillar att ta lite risker, personligen så satsar jag på börsen. Har ca 50 % belåning, kan betala av 2/3 av lånet men väljer att ha pengarna på börsen istället för att betala av lånet. Vi bor väldigt billigt och eftersom huset är nytt så ska vi inte behöva ha någon större reserv kassa för om tex värmepumpen kan haverera. Vilket du behöver om du köper ett vanligt hus, den reserven ska definitivt inte in på börsen!

Vi amorterar varje månad, så betar av lite varje månad, men sparar även på börsen. Vi behöver inte amortera men enbart av principskäl så betalar vi av på lånet. Lån är ett lån, som ska återbetalas enligt mina principer. Snitt på börsen är 7% och räntan ligger på 4-4,5% + ränteavdraget, enligt mig som tar lite risk säger att jag tjänar på mellanskillnaden dvs 3-4%.

Dagens ränteläge skulle jag vilja påstå är ett “normalt” ränteläge. Så runt 4-5 % skulle jag påstå att vi ska förvänta oss, +/- några procent beroende på vart vi är i konjunkturcykeln. Att vi ska komma ner i en bolåneränta på 1% tror och hoppas jag inte på. Det va INTE normalt!

Hur mycket pengar du ska lägga på börsen kontra lägga på huset vet du bättre själv. Du kan din ekonomi bäst, vet din svagheter och styrkor. Beror på vart man är i livet, barn på G. Barn som är utflugna etc. Finns en hel del faktorer att ta hänsyn till, dom vet du/ni bäst själv. Lägg dig på X% belåningsgrad som ni känner är rimligt för er.

2 kort svar ja men se långa svaret ovan! :grinning:

1 gillning

Jag tror bostadspriser kommer justeras efter den nya verkligheten vi lever i.

1 gillning

Ja, men dina fysiska tillgångar finns ju kvar, därmed att man säger att de ökar i (nominellt) värde i takt med inflationen.

Det förändrar ju inte saken om din villa som du köpt för 5miljoner, med 4miljoner i bolån, tappar i värde och värderas till 2.5miljoner om två år.

Tillgångar kan även kan gå ner i värde. Det brukar dom göra när framtida köparna till just din villa blir fattigare.