Tack! Riktigt bra exempel. Det är verkligen inte självklart åt något håll! Du fick mig också att inse att även om horisonten är 20/30 år bort så är det inte ”för alltid” och därmed är faktiskt ”vinsten” ändå högst relevant
Min logik för prisökningen:
Om bostadspriserna är 15 % nu lägre än all time high då räntan var som lägst, borde inte ett rimligt tak för prisökning då räntan går ner vara:
15 % (tappet) + genomsnittlig årlig prisökning senaste 5/10 åren i området*åren som räntan låg över 2%
Detta förutsätter att vi inte ser ytterligare prissänkningar nu i vinter vilket verkar vara rätt troligt
Vad tror du är realistiska siffror ifall räntan stabiliserar sig på 2% över de nästa 5 åren?
Absolut, men i fallet med inflation (i det teoretiska resonemanget) så har de ju inte blivit nominellt fattigare, troligen tvärtom. De framtida köparna har sannolikt fler kronor de kan lägga på ett hus, även om varje krona är värd mindre totalt sett. Så i ditt exempel kanske huset säljs för 6 miljoner efter en tids inflation, men det motsvarar samma värde realt som tidigare.
Under ett årtionde hade vi nollränta, för att få till inflation. Det höjde inte inflationen, men det fick en jävla fart på bopriserna.
Nu är det motsatta förhållandet. Vi har hög inflation, en allt högre ränta, vilket sänker bostädernas värden i kronor rejält men tyvärr inte verkar ha någon effekt på att sänka inflationen. Tvärt om har den högre räntan tom höjt inflationen med nästan 2%, då alla försöker kompensera för högre kapital och material kostnader.
Men man bör ta höjd för att Riksbanken har ett ururselt track record, och att dom själva inte ser på kartan att man börjar sänka räntorna förrän 2026. Lärdomen från 70-talet är att man behöver höja räntan jäkligt högt, så högt att företagen inte längre kan kompensera sina ökade kapitalkostnader och knäcka inflationen. Jag tvekar på att Riksbanken kommer ta i SÅ hårt, och istället åter kommer misslyckas. Det är ju nästan lite av deras motto: “we succeed at failing”. Dom är inte tillräckligt hökaktiga för det har enorma sociala konsekvenser att knäcka inflationen på riktigt.
Så räkna med minst tio år av hög ränta, för dom kommer heller inte sänka dels för att det var lärdomen från 70-talets central banks kris, dels för att de inte kommer lyckas få ned inflationen.
Det kommer nog bli en lång utdragen pain på bostadsmarknaden om jag får gissa.
När inflationen väl biter sig fast så är det svårt att vända på den.
2 kategorier
De med ekonomiska muskler kommer inte ändra beteende, snarare öka inflationen. De som känner av inflationen med räntor och låg disp inkomst.
Så därigenom ökar segregationen.
Bostadsbristen kommer kvarstå och priserna kommer sakta gå upp igen när det stabiliserat sig.
Man brukar räkna med att höjd styrränta får effekt först efter 12-18 månader på inflationen.
Hur har du redan kommit fram till att höjd styrränta inte påverkar inflationen redan nu? Utan tvärtom ökar inflationen?
Styrräntan är ett trubbigt verktyg. Men titta på USA som ligger före oss i inflationscykeln. De har höjt styrräntan och börjar få bukt med inflationen från höga nivåer.
Kanske det, det är väl dock orelaterat till det vi diskuterat?
Edit, gissar att du hängt upp dig på att lönerna inte hängt med inflationen? Det antar jag i resonemanget att de gör på sikt. Annars blir det ju som du säger, att man blir fattigare. Lite som med valutarörelser, på lite sikt jämnar det ut sig men på kort sikt kan de ju påverka mycket.
Svenskar betalar för att bo i rätt område och inte utifrån vad det är för boende. Har du missat samhällsutvecklingen senaste 10 åren? Alla problem inom skolan i områden som är ”sämre”.
Om det påståendet stämmer hade inte bostadspriserna ökat brett i hela landet.
Bostadspriser har även ökat markant i de “utsatta områderna”.
Men det är som vanligt, man pekar på något utan att ha något belägg för det.
Här är en rolig tanke som jag inte har mycket belägg för heller; vet ni hur enkelt det är att använda bulvaner för att trissa upp priset för sin bostad vid försäljning i Sverige?
Vi hade alltså två perioder på fyra år ish då lönerna steg långsammare än inflationen? Tänker vi oss nu att vi står inför en liknande period innan det vänder?
Två frågor jag själv tycker man borde ställa sig om dessa två tidigare perioder:
Jepp för många ha dlar det om att köpa trygghet och trygghet får för många kosta en bra slant om det innebär bättre skola/vård o omsorg och mindre våld utanför hemmet.
För några år sedan, när räntan var 0 och marknaden stekhet. Då var det få som reflekterade över räntan, men bevisligen var det ett turbulent läge redan då eftersom räntan sen stack iväg. Min poäng är att även goda tider är tider då man måste fundera på ökande räntekostnader och effekten av prisfall. Just nu är vi i en period då lånen är dyrare, huspriserna vacklar pga bl.a. det. Men dom här tiderna varar inte heller för evigt.
Köp med marginal, belåna er måttligt så går det säkert bra…