Räkna ut din nettoförmögenhet för att följa dina faktiska framsteg i ditt sparande/investerande

Jag räknar ihop pension, Tjp, IPS och privat sparande i KF, ISK och bankkonto, sen delar jag det med 35 000:-(vad jag behöver i lön) och får fram hur många månader jag ”klarar” mig.
Huset och skulder räknar jag inte med, men värdet på huset överstiger skulden med råge.

De kan jag förklara…
Jag är inte intrsserade av att räkna nettoförmögenhet när man räknar me bostad, bilar, å andra lösa fordon samt framtida pensionpengar…
Självklart räknas investeringar men bostaden är för mig ett boende å de behöver alla… Har hellre bra boende å fordon som jag gillar å köra me samt inte behöva jobba, istället för att bo i en 1;a å hela tiden lägga alla pengar på fonder å liknande…
Varför på forumet… Såg de genom solcells diskutioner å då hitta jag hit… Intresset ligger i att få å ta del av olika energi tipps samt även ge tipps till andra…
Är inte intresserad av att typ vara 85% belånad å investera i fonder… Är typen som hellre skuldfri å kunna leva utan att behöva jobba å istället göra de som behagar 7 dar i veckan …

6 gillningar

Ja alla har ju såklart olika mål här i livet, min filosofi grundas i att

Tjäna mera pengar = kostar mera pengar
Dö med skulder, varför annars anstränga sig?
Kortfattat. Tid är pengar, vi tycks ha ungefär samma mål med helt olika perspektiv på varför, intressant :slightly_smiling_face:

Mitt mål är alltid balansen mellan optimalt leverne och stadig inkomst för att bemöta det.

Varför jobba för att lägga pengar på hög? Då ser jag hellre förmåner som möjlighet till semester på kort varsel, eller möjlighet att arbeta hemifrån / utan att slita på kropp / trivas m.m.

Som svar på din kommentar, alla måste bo men jag vill hävda att hyresrätt kan vara billigare i slutändan, speciellt nu.

För våran del skulle inte hyresrätt vara den billigaste boendet… Våra kostnader för boendet är under 2.000 kr i månaden… Då inkludedar allt som har me boendet å göra samt två mobil abonemang, tv kanaler samt internet…

Förmögenhet inklusive bostad, bil, minus lån etc. har ingen praktisk betydelse och har trista rötter från tiden då man fick deklarera förmögenhet och betala förmögenhetsskatt. Så jag räknar inte på den längre.

Det som dock är av intresse är vilket kapital man har summerat om syftet är att kunna leva på det i framtiden, under antagandet att man inte längre uppbär lön. För detta summerar jag då bara bankmedel, privat kapital på börsen (likvider och investerat) och pensionsmedel inklusive tjänstepension. Drar av en schablonskatt på 30% på pensionskapitalet. Räknar inte med lån, ränta är ju bara en utgift som måste betalas löpande. Vad bostaden är värd och vad lånet ligger på saknar praktisk betydelse. Jag kan inte “karva av” en del av bostaden, oavsett hur mycket den är värd. Lånets belopp spelar heller ingen roll i sig, det är räntan som utgift som spelar roll. Jag avser heller inte att sälja bostaden f.n.

Via denna summering kan jag då se hur mitt “betalningskapital” utvecklar sig över tid och även göra om detta till hur många nettoårslöner det räcker till mot nuvarande nettolön. Det finns mycket stora marginaler här då jag lägger en stor del av min lön på sparande på ISK/KF och löneväxling. Det sparandet utgör en stor del av min nettolön som jag alltså inte behöver för att betala mina omkostnader. Det blir ett slags extra buffert mot ökade kostnader i framtiden.

Så, jag räknar alltså ut mitt “betalningskapital” istället för min förmögenhet, eftersom “betalningskapitalet” är mer något reelt, medan förmögenheten mer är en teoretisk konstruktion utan praktisk användning.

2 gillningar

Det finns många nyckeltal som är intressanta under olika omständigheter.

Nettoförmögenhet är intressant om du vill veta hur mycket du lyckats jobba ihop i livet.

Det innebär inte att det enda rätta är att försöka öka den. Men det hjälper dig att inse betydelsen av att t ex amortera, att inte införskaffa tillgångar som går ner i värde över tiden, m.m.

3 gillningar

Saknar praktisk betydelse för dig. Vad som är av betydelse är ganska individuellt, t.ex. är värdet av bostaden, lägenheten, fritidshusen samt de sammanlagda lånen för dessa är av mycket större intresse än pensionsmedlen för mig. Jag räknar inte alls med de för tillfället, för jag kan inte likvidisera de alls förrän om sisådär 20 år. I dagsläget saknar de fullkomlig praktisk betydelse för att skapa ekonomisk trygghet nu.

Om 20 år är det nog omvänt, som du säger kommer jag nog inte räkna in bostaden då och pensionsmedlen kan om inte annat tas med i kassaflödesberäkningarna.

Så kan det ju vara. Men även när man är yngre är det ju knepigt då nuvarande bostad efter försäljning typiskt övergår i en dyrare bostad, dvs pengarna “finns” inte att disponera utöver kanske just för en dyrare bostad. Men visst, tänker man “trygghet” i termer av “kan alltid sälja bostaden och flytta till hyresrätt” så kan man ju räkna med värdet. Fast då borde man ju dra av för reavinstskatt och mäklaravgifter etc.

Även om man inte kan “lividisera” pensionskapital för att man är för ung tänker jag att det ändå är bra att räkna med det eftersom detta säger något om framtida livskapital. Ingen vet heller hur länge man kan fortsätta att jobba, man kan råka ut för en olycka eller en sjukdom. Bra att ha koll på hur man ligger till även om det är flera tiotals år fram till pension.

Om du inte räknar tjänstepensionen så går det t ex inte på ett bra sätt att jämföra lönen på två jobb. Det ena kanske har kanske aningen högre lön, men ingen tjänstepensionsinsättning. Man behöver ibland ha en så komplett syn som möjligt för att kunna ta rätt beslut. Att bestämma sig för löneväxling, eller inte, är också svårt. Ska man amortera mer, mindre?

Ibland behöver man titta inklusive illikvida tillgångar, för andra beslut går det att utesluta dem. Som en generell, total benchmark tycker jag nettoförmögenhet är bra.

Jag räknar inte med allmän pension eller ppm, eftersom jag inte planerar att jobba utomlands, så jag kan inte ta några beslut om att öka eller minska dem. Tänker man ta jobb utomlands behöver de räknas in, dock. Tänker man FIRE så är det iofs vettigt att räkna in även dessa två pensioner, för när man slutar jobba slutar man öka dem, vilket är något man behöver ta med i sitt beslut.

1 gillning

Bra poäng. Jag har dock ingen tjänstepension. Hade jag haft det hade jag nog räknat med den.

Ja, det är sant. Men återigen, om det handlar om mig, så för bostaden så tas det inte ut någon reavinstskatt eftersom vi bott längre än 2 år.
Det går att sälja utan mäklare med, vi sålde vår förra bostad utan. Köpte även ett av fritidshusen utan.

Den där förstår jag inte. Vill du inte veta hur stort pensionskapital du har för att se hur många års utgifter du kan betala med det? Storleken framåt påverkas ju av din lön och hur många år du tänker arbeta, plus hur du förvaltar kapitalet på PPM. Så visst kan du ta beslut som påverkar den delen.

1 gillning

Pengar man har bundna i bostaden påverkar dock också om man kan utöka sitt lån eller inte (få loss pengarna), så tycker det är rimligt att inkludera dem även om man inte planerar att sälja.

Jupp, hann lägga till det som edit efter att ha tänkt ett steg till.

Jag räknar dock in samtliga pensioner (allmänpension som uppskattade månadsutbetalningar efter ett visst år) i min FIRE-planering, men det är en annan tråd:

1 gillning

Man slutar inte öka PPM-delen. Om börsen går bra och man inte har valt urusla fonder så kan pensionskapitalet fortsätta att öka i ganska många år trots att man tar ut pension. Så länge uttaget är mindre än avkastningen. Med de delningstal man räknar med vid uttag så är uttaget väldigt litet första åren och då bör kapitalet fortsätta att växa.

Ja, även allmänna delen räknas väl upp med inflationen varje år, men den diskussionen passar bättre i FIRE-simuleringstråden.

Nettoförmögenhet tittar på “nu”, FIRE-simuleringen tittar på framtiden.

Man kan ju planera långsiktigt att flytta till ett billigare mindre boende när barnen flygit ut, då skulle det ju bli konstigt att inte räkna med pengarna som sitter i det dyrare.

Ja, alltså, jag motsäger inte det här direkt. Jag vet ju vad min uppskattade pension är om jag inte skulle jobba en dag till och den uppskattade om jag skulle ha samma lön som nu fram till pensionen.
Men, jag ser på pensionen lite som framtida lön. På samma sätt som jag inte räknar med annan framtida lön i nettoförmögenheten så räknar jag inte in den.

Nja, tills kylen går sönder kanske? Eller ny värmepump ska in, vattenläcka i köket? Du förstår min poäng.

Hyresrätt med fjärrvärme, fritt vatten, är svårslaget nu, generellt sett. Det kommer såklart justeras i takt med inflation. Betalar man under 75:-/kvm per mån, säger mina kalkyler att hyresrätt vinner för tillfället med inräknat förväntat prisfall på 10-20% och du har köpt din bostad senaste 10 åren. Tror inte man vill äga ett hus närmsta 3-4 åren, där har vi en bubbla som kommer spricka snart, vänta bara på att det blir 20 minus i två veckor på fel ställe…

Esko
!
Du skriver tidigare att det inte tas ut någon reavinstskatt på bostaden eftersom du bott där i mer än två år. Hur menar du?

1 gillning

Har tyvärr för mig att detta räknas upp med löneindex bara.

1 gillning