Som @havsekorre länkar ser reglerna ut så här i Finland, bor man längre än 2 år i en bostad så behöver man inte betala reavinstskatt.
Fan va nice, synd att de är svårare me språket. Hade varit läge då att flytta dit då…
Svenska är iofs ett av de officiella minoritetsspråken… 
Jo de vet jag, men svårt att förstå å lära sig…
Mer off-topic: Jag tänker att håller du dig i svenskbygder och lär dig enkla fraser som kiitos så borde det gå. #tänkpositivt
Men glöm inte att i Finland förväntar de sig att du faktiskt betalar av ditt huslån. 
Ja, det finns ju platser där de knappt kan någon finska överhuvudtaget.
Fast österbottensvenskan är ju nära nog obegriplig den med 
car.info tycker jag är bäst för marknadsvärde på personbilar
Undrar hur stor andel av svenskarna som ens har en positiv nettoförmögenhet (sammanlagda värdet av alla tillgångar (utom Inkomstpensionen) minus summan av alla skulder) ?
Just det vet jag inte, men enligt List of countries by wealth per adult - Wikipedia har Sverige bland de rikaste medianinvånarna.
Wikipediaartikeln säger att en vuxen invånare i Sverige har medianförmögenhet på 95051 USD, ungefär 1 miljon kr. Källan är Credit Suisse:s rapport “Global Wealth Databook 2022”.
Jag får aldrig samma känsla när jag ser Italien och Spanien en bra bit över Sverige. Danmark på 171. Kan vara fördomar som jag behöver skaka av mig
har inte hängt med i svängarna.
Vet ej vart du bor men köpte man en villa gör 10 år sedan där jag bor så fick man en för 3 miljoner idag går dom för 6 miljoner så ska ner 50 procent innan man gått + - 0
Det är väl mest det att Sverige har en väldigt ojämlik förmögenhetsfördelning – 12:e ojämlikast av de 171 länderna på den listan. Själv bor jag i det 4:e jämlikaste, Malta, där snittförmögenheten är hälften av Sveriges, medan medianförmögenheten är snäppet över Sveriges.
Ja, ginisiffrorna är inte nådiga. Det dröjer innan man hittar fler västeuropeiska länder på den listan.
Vad är det förresten med Island, extremt dyrt med allt (inte bara ölen på krogen) och löner därefter?
Jag tycker det också är intressant att göra en månatlig avstämning hur det går för min samlade ekonomi, så har gjort på ett liknande sett där jag summerar ihop mina tillgångar (buffertkonto, sparande, pension, lägenhet) samt mina skulder (bolån och CSN) för att se hur min nettoförmögenhet utvecklar sig.
Även intressant att kunna sätta saker i perspektiv och ger mig en motivation att det i längden inte spelar så stor roll hur börsen svänger så länge jag fortsätter spara och tydliggör ränta på ränta effekten.
Litar inte helt och hållet på Boolis gratis värdering. Den påstar att vårt hus har sjunkit med 15% i värde från inköpspriset (ja, vi köpte i toppen av marknaden, blir lika irriterad varenda gång) medan grannen nyss sålde sitt hus för samma kvadratmeterpris som vi köpte vårt för.
Och den påstår att den andra grannen med exakt likadan layout av hus är värd 300-400 tkr mer än vårt.
Njae, skulle nog ta den med en nypa salt.
Det verkar dock vara samma automatiska värderingar som SBAB använder. När jag bad dem värdera om min bostad för några år sedan för att bli av med amorteringskravet (<50%), så gjorde de det på typ 10 sekunder och rekommenderade sedan Booli när jag ställde lite frågor om hur de gör. (Det är SBAB som driver Booli.)
Jag tänker att de nog kanske är mer precisa på lägenheter där det finns många likadana, mer än på individuella hus i villaområden.
Dom räknar väll snitt kvadratspris kanske i området bara för att din grannes hus såldes för en summa betyder det inte att snittet i ert område ligger på den summan han kanske hade tur med en köpare.
Marknaden har ju dippat en del så kan mycket väl stämma.
Annat läge? Kedjehus i slutet av gatan med större tomt och friare läge har högre värdering än samma hus mitt i smeten så att säga. Finns säkert andra liknande fall.
Intressant. Jag håller faktiskt på nu med en excel och bygger upp olika dashboards varav ett skall vara netoförmögenheten.
Tanken är att jag där på ett enkelt sätt skall kunna monitorera alla delar av mitt liv för att enkelt kunna se var fokus för tillfället måste ligga.