Det där lät väldigt spännande. Vilka fler områden tänker du följa?
Ja absolut, om man träffar vågen rätt får man bra glid, det stämmer.
Jag började även jag för ungefär 1 år sedan att ställa upp min egen “balansräkning” för varje kvartal. På tillgångssidan har jag kontanter (eller ekvivalent), investeringar (inkl tjänstepension), och övrigt (ev bil, hus etc). På skuldsidan har jag kortfristiga skulder så som kreditkort och långfristiga skulder så som bolån och värdepapperslån. Så beräknar jag eget kapital (nettoförmögenhet) och kan se hur min nuvarande fördelning mellan kontanter och investerat kapital ser ut och har förändrats.
Försökte ett tag göra det mer detaljerat på investeringssidan, dvs delade upp investerings-posten på flera delar motsvarande typ av investering. Men det blev lite för krångligt så jag förenklade det så att jag separerar endast per bank/börsmäklare (nästan allt är indexfonder eller faktorfonder iaf).
Har tidigare följt upp finansiell nettoförmögenhet sporadiskt, siktar på att göra det en gång per kvartal framöver. Ser ingen vits med att följa upp så ofta varje månad då det inte är något jag agerar på. Använder det dock som positiv motivation i dåliga tider. Att jämföra över långa tidsperioder brukar vara mer uppmuntrande än över korta.
Räknar du med tjänstepensionen bör du väl även räkna med den latenta skatteskulden, annars framstår det som din förmögenhet är större än vad den i verkligheten är?
Som pensionär behöver jag inte ta med tjänstepensionen i balansräkningen. Däremot tar jag givetvis med de pensionsförsäkringar som jag ännu inte lyft. Där drar jag av 35 procent som skatteskuld.
Jag gör min upställning i januari. I mitt fall är fördelningen mellan räntor och aktier intressant. Givetvis också totalsumman, före och efter skatteskuld.
Ja, så är det. Men det gäller alla investeringar utefter gällande skattesatser (ISK/KF är relativt enkelt, men har man en del på depå eller ekvivalent blir det mer komplicerat). Eftersom jag har en väldigt komplex situation (flertalet utlandsflyttar så tjänstepension i flera länder osv.) så har jag valt att göra förenklingen att ignorera skatteeffekter. Så det blir mental bokföring att investeringarna inte är riktigt så pass värda som det står.
Ja, huvudsaken är ju att man vet vad man gör.
Lite som att jag inte plockar med villan i redovisningen. Omöjligt att veta vad värdet är förrän den säljs.
35% låter högt.
Nej Det är en vanlig missuppfattning att skatten på tjänstepension är 30 procent. Så är det inte alls.
30 procent är det preliminära skatteavdrag som görs i samband med utbetalningen varje månad. Har man en låg inkomst kan avdraget vara för högt och man får pengar tillbaka. Har man en hög inkomst får man restskatt.
I mitt fall innebär detta att jag har samma skattesats som min kommunalskatt.
OK, du har en hög kommunalskatt, men från året man fyller 67 (66) sänks skatten på pension med 8%.
"
Från det år du fyller 66 år är du berättigad till ett förhöjt grundavdrag vilket innebär att du betalar lägre skatt på din pension. Det året flyttas du från kolumn 6 till kolumn 2 i skattetabellen
"
Jag räknar med att köra FIRE, och Skatteverkets formulär tyder på att jag kommer få lägre än 30% skatt på pensionen. Räknar ändå med 30% som en slags rimlig schablon.
Jag vet detta, jag har deklarerat åt folk i över 40 år.
Eftersom jag tacksamt nog har deklarerat en hyfsad summa över 500 000 kr i inkomst de senaste åren, så är min marginalskatt i nivå med vad jag har angivit.
Sorry for necro.
Men nu börjar vi närma oss 1,5 mille. ![]()
Kvarndammen Kvd.se för gratis uppskattning vad du kan sälja bilen för
Jag undrar om det inte vore klokt att inflationsjustera nettoförmögenhetsuträkningen. Annars kan det finnas en risk att man får en felaktig bild av sin ekonomi.
Fast det är ju en slags aktuellt mätvärde/status på situationen IDAG som avses och då behövs ingen inflationsjustering.
Tänker du hur din förmögenhet kommer se ut framåt, så är MonteCarlo-tråden bättre för det. Den använder nettoförmögenheten, men inflationsjusterar och räknar med avkastning och så framåt i tiden.
I trådstarten inkluderades en graf med historiska värden, och i trådtiteln nämns “framsteg”, vilket implicerar en jämförelse över tid.
Man kan ju räkna om sin nettoförmögenhet i antal prisbasbelopp om man vill.
Det går att ta ner excel-ark med inflationssiffror över tid från scb. Jag har funderat på att skarva in det i mitt kalkylark av olika anledningar, bl a denna ![]()