Kolla den här tråden:
De är rimligt att vara i det läge du är vid något tillfälle av livet. Det är olika faser där vissa faser ser växande likviditet och andra är lånetunga. Gör rätt långsiktigt så blir det bra.
Det är viktigt att greppa att det är nettoförmögenheten man behöver titta på, inte just vad som är investerat på börsen.
När jag bodde i hyresrätt var det rätt enkelt att få en känsla för att mitt sparande gick som det skulle, pengarna ökade på kontona varje månad när jag satte in månadens sparande. Sedan köpte jag bostad och det kändes som att alla pengar plötsligt bara försvann på ett bräde. Plötsligt var det bara en superstor skuld med bolånet! Och inte nog med det, månadskostnaderna ökade iom räntebetalning och amortering, trots att jag nu ägde min bostad och betalade mindre i avgift än i hyra!
Så jag började räkna ut min nettoförmögenhet för att få en bättre känsla för hur det låg till, och såg att det förstås inte var mer minus nu än innan jag köpte bostaden. Jag hade fått en jättestor skuld, visst, men den kvittades av att jag också fått en ännu större tillgång. Och min nettoförmögenhet ökade lika mycket varje månad, det var bara det att pengarna gick in i att öka andelen jag ägde av bostaden (amortering), i stället för in på ett sparkonto.
3 gillningar