Vi är en familj på 2 vuxna och två barn boendes i ett hus från 80-talet. Majoriteten av vitvarorna i huset samt badrummen är ifrån början av 10-talet.
Vår gemensamma inkomst netto är ca 70k och fasta utgifter de dyraste månaderna är mellan 35-40k.
Vi har sedan tidigare ISK sparande i fonden LF bekväm som vi var tvungna att öppna i samband med att bolånet togs över dit. Vi är även guldkunder på Lf då alla våra försäkringar och lönekonto är där. Det innehavet är just nu ca 100 000 med 1000 som förs över dit varje månad.
Vi har en buffert på ca 60 000 just nu i ett helt vanligt sparkonto på LF med låg ränta.
Jag har själv haft målet på att nå 100 000 i buffertkonto men börjar nu tänka om.
Då jag har fått en ny tjänst med en större löneökning så siktar jag på att ha över minst 10 000 varje månad.
Ska jag sikta aggressivt på att investera dessa 10k på LF Global Index varje månadeller bör jag bygga upp bufferten till 100k minst?
Vad som är gemensamt är att dessa är aktivt förvaltade med väldigt höga avgifter (0,77-1,58%). Var du verkligen tvungen att välja en av dessa? Jag hade bytt direkt.
Buffert absolut först. Hur stor den ska vara kan bara ni bestämma. Men jag hade nog velat ha åtminstone 150.000 kr snabbt tillgängligt med villa, två ungar och bil får man förmoda.
Har ingen åsikt på hur du ska agera men vill bara kommentera fonden du sparar i hos LF. Banker är sneaky sneaky, jag fick också en fond av de back in the days när jag blev guldkund, efter flera år bytte jag till den mycket billigare fonden LF Global index.
Det jag vill säga är att du har möjlighet att byta till valfri fond utan att det påverkar. Om jag ska vara helt ärlig så slutade min syster spara helt hos LF och hon förblev guldkund och hade sitt bolån kvar där.
Instämmer i synpunkter om att buffert är viktig. Men tänk på att om man har en ISK så är det ju också en ”semibuffert”. Det tar några dagar längre att ta ut pengar i en nödsituation vid oväntade utlägg men möjligheten finns ju. Så ni kanske kan bygga på buffert långsamt om ni samtidigt bygger på ISK
Det stämmer att det är så. Men här talar vi om att tänka sig att ISK bidrar med några tiotals tkr i en nödsituation som förhoppningsvis inte ens uppstår där man tvingas sälja vid fel tidpunkt.
Jag skulle säga att steg 1 är alltid buffert först (hur frestande det än är att skjuta på den lite, vet hur det är).
2: håller med höga avgifter inte bra. Jag vet inte vad du känner för Lysa men jag har haft det i 5 år snart. Deras avgifter är låga och jag behöver inte tänka på något efter att kontot är klart och jag har svarat på deras frågor
För familjen att tillgå. 150.000 kr gånger två vuxna kanske är lite i överkant som minimiinivå, men beror på huset skick, bilstatus, ev husdjur eller annat som det kan dyka upp hastiga utgifter för.
Gällande oförutsedda kostnader så är det enbart sådant relaterat till huset, vi har inte husdjur och sedan en privatleasad bil. Jag känner att jag är beredd att ta lite risk för mer reward Så jag hade kunnat tänka mig att buffertspara på börsen men det är Kanske naivt? Skulle behov finnas för ett större belopp omgående kan jag alltid låna av mina syskon.
Murphys lag. Är du bekant med den?
Den är orsaken till att jag alltid låter 100k ligga och ruttna utanför börsen.
När en dipp på 50% på börsen, högre bolåneränta och brorsan står mitt i en skilsmässa & min bergvärmepump lägger av händer samtidigt, då är jag tacksam att jag hade en liten buffert skyddad från girighet.