Jag hade aldrig kunnat gå FIRE om jag inte räknat med pensionspengarna. De ska definitivt med. Jag tycker sättet som beskrivs i Montecarlo-tråden är rätt sätt att få med pensionspengarna (schablon efter skatt).
Det var också först när jag började förstå tjänstepensionsinsättningarnas effekt på min networth som jag kunde börja jämföra löneväxla och inte löneväxla på ett rimligt sätt.
När jag förstod amorteringars effekt på min networth kunde jag på ett vettigt sätt jämföra att amortera, spara, investera.
De här sakerna var helt dunkla för mig innan. Förståelsen innebar fullständigt skifte i hur jag tittade framåt och bestämde vad jag skulle göra. För mig ledde förståelsen raka vägen till FIRE.
Många i FIRE-trådar här säger att de inte räknar med pensionerna och ibland inte ens bostaden. Jag tycker det är en stor miss som förskjuter FIRE och gör en onödigt otryggare.
Att förstå hur man ska värdera illikvida pengar i sin situation och hur man kan göra pengar likvida eller kompensera pengars illikviditet på olika sätt som sänker ens risk tycker jag är superviktigt. Det är inte något man ska räkna bort eller ignorera. De flesta svenskar har så stor del av sin ekonomi i illikvida medel att det är fullständigt livsförändrande att förstå dessa medel. Det var när det började skava för mig i vad som hände med min ekonomi efter att jag köpte min första bostad och jag började förstå det här som jag insåg möjligheten till FIRE för mig—och att jag redan nästam var där.
Relevanta trådar som resultat av detta tänk: