Jag har liknande situation (dock med lån) och har valt att ha kvar största delen av min pengamaskin.
Det känns tryggt om något skiter sig riktigt ordentligt och känns som ekonomisk uppsida. Dock är jag både feg, principlös och har en tendens att vilja optimera avkastningen över tid… hade hellre valt ett ”sämre” boende.
Med det sagt så tror jag att din fråga är mer känslomässig än något annat. Det som känns rätt är nog rätt. Låter som att du har en fantastisk ekonomisk sits osv hur du väljer att göra
Är det ett hus med tomt eller en lägenhet? För en som inte är från någon av storstäderna så är det svårt att greppa varför man skulle köpa ett hus på 30-50kvadrat
Varför är det svårt att greppa? Om man bor ensam och inte behöver fler kvadratmeter? Större hus är dyrare i drift och kostar mer att underhålla än ett litet.
Förstår att det kan vara klurigt hur någon kan välja att bo så litet när man har möjlighet att bo mycket större men jag har aldrig gillat att ha en massa “döyta” utan trivs bäst i med mindre boytor
Ett extra plus är ju att driftkostnaderna blir mindre men det är.ej huvudanledningem
Har svårt att se att ett husköp är mer riskfyllt än att ha pengarna på börsen. Hus är väl den mest trygga placeringen som finns men tyvär med lägre utväxling än börsen.
Jag har gjort likadant i yngre år och i ungefär liknande situationer, under och strax efter stora inflationstider.
Min första lägenhet köpte jag kontant för snart 30 år sedan, några år senare en fastighet, den med så lite lån det gick. Lägenheten sålde jag med nästan 1000% värdeökning för kanske 10 år sedan och köpte ett till hus med så lite lån som gick. Totalt kanske jag har lagt in 5m som idag blivit minst 15m. Just det, jag hyr ut för ca 300k om året också. Du är ung och har gott om tid att fylla på fonderna, särskilt med låga kostnader. Det är en svårslagen känsla att ha låga eller obefintliga lån på sin bostad.
Lycka till!
Tja, jag gjorde så en gång i tiden, när jag köpte villa. Låneränta då var ganska mycket så det var ett ganska lätt beslut.
Sedan var inte jag skuldfri på något sätt. Vi lånade nog till 70% av köpeskillingen. Det ledde till ett oroligt samtal från mäklaren. Hon var orolig att vi inte skulle klara av att betala vid tillträdesdagen. Att man lånade så lite var inte vanligt på den tiden. Då var det mer 100-105% som var vanligt.
Sedan skall jag lyfta fram några saker:
När man hyr betalar man ränta. Det finns alltid en kapitalkostnad för bostaden. Även en hyresrätt. Hyr man betalar man kapitalkostnaden inbakat i hyran.
När man äger en bostad betalar man kapitalkostnaden för den. Finns två alternativ.
A) man lånar och betalar räntan.
B) man langar in besparingar och betalar i form av utebliven avkastning.
Får ju tillstå att jag inte ser att B) skulle vara överlägsen A) på något sätt. Låter mer som känslobaserat. Men många människor styr mycket av känslobaserade ställningstaganden.
I den sits jag är i nu siktar jag på att ha 100% av mitt kapital i en bostad.
Å andra sidan är jag inte allergisk mot lån och om (när?) bolåneräntorna börjar falla från sin nu väldigt höga (men historiskt sett ganska milda) nivå så kommer jag inte vara lika ivrig med att amortera utan kommer även se vilka andra sparformer som är attraktiva.
Mår du bäst av att inte ha några lån och du inte behöver ta lån så kan du absolut betala allt av sparat kapital. Jag tror dock att det är dumt att göra, om inte annat för att pengarna som är bundna i huset är inte lätta att komma åt om du skulle behöva dem.
Jag hade lånat 40-50 % och behållit resten av kapitalet sparat i den form som du har i dag.
Själv är jag + 60 år, har slutat arbeta och har sparkapital på betydligt mer än mina huslån. Ändå valde jag att utöka huslånet till 30 % av värdet (från 15 %) just för att kunna ha pengar tillgängligt för andra kostnader.
Tack för de motiverande orden.
Och väldigt inspirerande resa du gjort :)!
Jag lutar mot att lägga ett bud i veckan lite “nervöst” är det när.det för mig är ett så stort köp men känns samtidigt skönt att ha låga driftkostnader för boendet så ingen stress ekonomiskt för mig.
Måste lägga ut min bostad direkt i veckan också och se hur intresset är för den, grannlägenheten såldes för ett par veckor sedan så lite rörerelse verkar det ändå vara på marknaden.
Men det jag märkt med mig är att jag vill olika saker mot 5 år sedan då ville jag bo i en hydda i thailand resten av livet så jag vet ju ej vad jag vill i framtiden men just nu känns detta helt rätt har nog landat i att jag ändå vill ha en “bas” i sverige.
Har en bekant som älskar att köpa renoveringsobjekt och han säger, location, location, location. Du kan alltid bygga ett nytt hus på tomten. Men tomten kan du inte flytta. Därför är läget otroligt viktigt.
Jag och frugans radhus är kanske slitet i ytskiktet, men vi har stor tomt pga vi ligger i änden, längst bort som är granne med skogen.
Runt 28-35 år? Rejält spann. Om du är 28 år så har du lång tid att spara ihop några miljoner igen. Är du 35 år. Ja, även då har du lång tid att spara ihop flera miljoner. Så inget problem tänker jag.
Menar inte husköp i sig, även om jag inte tror man ska räkna på 1000 % avkastning där men att lägga in allt kontant. Avkastningen på hus brukar ju framförallt komma från att du har havstång…
Närmare 28 än 35.
Aa har nog insett att jag trivs bra med mitt jobb jag har och har svårt att se mig sluta jobba så har ju inga problem med att bygga upp mina indexfonder igen.
Tanken är o investera 25k per månad isåfall under 10 års tid i indexfonder igen för att få upp “snöbollen” på nytt.
Nej då, ser räknas väl som den näst bästa kapital-placeringen, endast börsen som slår den. Problemen med husinvesteringar kommer främst från hävstången och tex tvingas sälja i dåliga tider (nu). Helt enkelt att människor överbelånar sig, hur många gör så och med den hävstången (med den bättre avkastande investeringen), 3-4x på börsen?
Jag tycker det är bra att t ha en trög placering i samband med att jobba på index. Personligen kan jag tillägga att jag har mer i index och ränteplaceringar än i husägande, men jag tror aldrig jag hade kunnat ligga 100% i index under många år utan ett trygg boende med väldigt låga kostnader för mig och min familj.
Köp med så stor kontantinsats du kan, amortera så mycket det går men se till att ha en liten buffert för oförutsedda utgifter. Det går säkert med facit i hand fundera på om det varit bättre att ha större lån och mer investerat på börsen men det finns inget som slår frihetskänslan och den goda nattsömn vi haft i snart 40 år!
Genom att investera det vi annars skulle betala i ränta till någon annan har vi kunnat bygga upp ett kapital som vi kan leva mer än gott på resten av livet. Och i ett för oss oslagbart drömboende!