Tack för svar ![]()
Ja vi är ju olika och smaken är som baken olika ![]()
I din situation tycker jag du ska casha upp och köpa utan lån om det känns bra för dig! Köp ditt drömboende nu och lev livet.Det kanske inte är optimalt för att maxa avkastningen, men livet handlar kanske inte om att optimera allt??
Kan du dessutom utan problem spara 25k/månaden så har du ju 300k till pengamaskinen efter 1år.
Lycka till ![]()
30-50 kvadrat är så litet att jag har svårt att se det som ett hus. Torp är nog vad mina tankar går till. Därför svårt att greppa för oss “lantisar”.
Aha okej du menar så ![]()
Jo men 30-50 kvadrat är ju litet även för folk som bor i stockholms län eller göteborg de flesta som bor i fristående hus här har ju större boende än såhär ![]()
Du har helt rätt jag skulle nog ej heller kalla det för villa jag föredrar nog ordet “bungalow” eller liknande mysigt ![]()
@Indexmannen, jag skulle nog råda dig att inte tömma dig helt. Som husägare så kommer du behöva kapital. Även om du själv inte tror det.
Att ha 300k kvar efter köp gör att du inte behöver ta lån om värmepannan rasar eller att du behöver göra om elen för att din försäkring skall täcka vid olycka. Har du enskilt VA så kan det kosta runt 100-150k att åtgärda efter en inspektion från kommunen.
Om du då har kvar 300k i index så kan du bära dessa kostnader även vid en 50% i marknaden.
Visst kan du alltid låna upp på huset, men då är du ju tillbaka i att du måste ta lån.
Att acceptera ett minder lån gör det lättare med banken vid köp, men du kan ju samtigt splitta ditt sparande mellan index och amortering tills du jobbat bort lånet på 300k till banken.
Tänk också på stämpelskatten när du köper huset, samt alla kostnader kring flytten. 300k tror jag är “småpengar” för dig att jobba bort över 2-3år. Men det gör att du hat en buffert. Och det är viktigt att ha.
Satt och tänkte lite till. En syndig tanke vore att ta lån för att bygga attefallshuset och hyra ut den och låta hyresintäkterna betala av lånet+ränta.
Gillar tanken. Inte helt dumt heller om man kan finansiera tillbyggnad och hyra ut antal år tills man själv behöver ytan.
Kan man räkna med att få en stadig hyresintäkt utan problem och inte har nått emot att “jobba” som hyresvärd är det ju en investering som höjer värdet på fastigheten och också ger intäkter.
Men vill man inte låna så får man börja spara tills man har kapitalet. Var ska det placeras under tiden? Bankkonto eller börsen? Ser man attefallshuset som en investering kanske börsen är bra iom att man inte behöver göra den investeringen nåt visst år.
Dessutom ökar attefallshuset fastighetens boyta med upp till 100%.
Så kanske så man ska göra, bygga ett nytt fint, välplanerat attefallshus och bo i det och hyra ut det gamla. Göra en stor trevlig altan med utsikt.
Undviker räntor så gott jag kan dock kanske jag kan fixa fram pengarna för ett attefallshus utan ränta om jag låter personerna få en viss procent av avkasntingen så det kanske kan vara en lösning.
Då står jag ej till skuld utan de tar en risk att huset blir uthyrt och jag slipper stå i skuld.
Ska kolla närmare om detta är något jag kan tänka mig göra som sagt håller ej på med ränta så.detta blir ju enda lösningen för mig o få upp pengarna för ett attefallshus.
Om det är ett hus du verkligen vill bo i så tycker jag du ska köpa det. Vi köpte en stuga för ett antal år sedan och jag brukar säga att det är det bästa köpet vi någonsin gjort, då vi trivs så fantastiskt bra där och den sinnesro den ger. Ekonomiskt så hade pengarna avkastat mer i en indexfond, men lycklighetsindexet hade varit lägre. För övrigt så behärskar du uppenbarligen redan den viktigaste grundstenen att kunna spara/investera en stor del av din lön, så du kommer kunna bygga upp din pengamaskin igen i ett nafs!
Sjukt imponerande att ha ca 4 mkr vid typ 30 års ålder.
Väldigt bra tips och bra att veta.
Jag sköter idag hand om underhållsfrågorma i min brf föreningen så har ju ett humm om hur saker kan gå sönder och liknande men är ju som du säger kanske andra saker också att hålla koll på.när.det kommer till eget hus.
Har även ett brett kontaktnät som fixar det mesta om något går riktigt snett med huset eller annat dock ej helt gratis utan vi håller varandra om ryggen så jag behöver ju ej stå ensam om saker händer.
Jag skulle titta på huset ur ett investerings perspektiv förutom som boende eftersom du tömmer ditt sparande… Du skriver hus på 30-50 kvm (äganderätt på tomten) för 4 miljoner. Vad har du för byggrätt på tomten och övriga villkor i planbestämmelser? Beroende på vart huset ligger och vilka utvecklingsmöjligheter som finns på fastigheten kan ju huset ge bättre avkastning än index fonderna kommande 10 år… Man kan vara väldigt kreativ med byggrätt plus friggebod och atterfalls reglerna numera… Detta förutsätter att du är intresserad av fastighetsutveckling dock!
Sen beror det lite på din familje situation också, utgår ifrån du är själv om du funderar på att bo på den relativt lilla ytan, hur ser du på familj med partner och ev barn närmaste 5 åren… Livet kan ändras fort i din ålder, är ju dumt att köpa något nu och tömma allt sparande om du om 2 år får partner och en unge på g och en bonus unge! Då blir det trångt och marknadsläget då vet vi ju inte, men i värsta fall sitter du låst med kapital pga marknaden men måste endå ha större boende!
Bara några tankar…
Detta är något jag tänkt på.
Nu är ju ej min tanke att detta ska ge mig maximal avkastning i pengar utan ge mig avkastning i form av glädje ![]()
Tanken att jobba hemmifrån med havet framför fötterna är ganska lockande helt klart ![]()
Men du har helt rätt kan ju vara bra att kolla på möjligheterna att hyra ut detta minihus ifall man skulle vilja göra det u framtiden.
Jag tror dock det finns bättre bostäder att köpa om det är uthyrning man är ute efter då hade jag nog hellre kört en ägarlägenhet i stockholm eller liknande ![]()
Tack för ditt svar ![]()
Detta var dock ej frågan men tack ändå ![]()
Jag förstår ej varför folk känner att de vill trycka ner mitt sätt att leva visst jag jagar ej maximal avkastning men jag trivs med mitt upplägg pch har mina “spirtuella/filosofiska” anledningar till mitt sätt att leva jag accepterar andras val i livet önskar folk kunde acceptera mitt sätt och koncentrera sig på min fråga.
Jag har dock fått jättemånga fina svar i denna tråd som givit mig saker att tänka på.
Tråden är ju till för trådstartaren som har tydligt berättat om sin önskan och sina avsikter, varför fortsätter ni diskutera bolån då för?
Jag är i liknande sits, jag trivs dock inte alls med mitt boende och är under processen att sälja av allt för att köpa mitt första boende. Det känns tufft för mig med, för det tickar på så bra nu — bollen är ju i rullning.
Men jag är helt övertygad om att vi bygger upp det igen, vi är ju så pass unga. Du har en känsla för vad du vill, lita på den! Jag tror bara vi kommer ångra oss framöver om vi inte lyssnar på det hjärtat klappar extra för just nu.
Jo det är svar på din fråga. Du överväger att köpa en nice to have bostad för hela din portfölj och därmed låsa in alla miljoner till negativ realränta. Antingen bor du kvar eller så köper du nya med lån. Finns inget annat rationellt beslut. Vill du hellre ha 12 miljoner om 10-15 år eller typ 3-5 miljoner?
Sen bör du se över dina principer. Det kostar att leva. Har du förhandsbetalt alla toarullar du ska köpa kommande 60 åren tills du dör? Om du köper alla rullar idag så är det billigare än att köpa pö om pö. Samma princip med lån. Lån är snabbaste vägen till ekonomisk frihet.
Det är dock inte rationellt eller nyttomaximerande att belåna sig för att bli rik om det inte känns rätt. Som Jan brukar säga, man ska sova gott om natten också. Om trådstartaren inte är bekväm med att ta den risken så är det väl ingen idé att köpa en ny bostad för att få bättre livskvalitet om belåning ändå inte hjälper till att uppnå det?
Jag investerade allt i botten av pandemikraschen och har sen dess avkastat 104%. Jag skulle må skit om jag var belånad och dessutom sett min portfölj plomberat ner i marken. Är det rationellt, nej. Är vi människor helt rationella — nej, för det finns flera aspekter att ta i beaktning. Känslan av frihet är bara en av de. Risktolerans är högst individuellt!
Ser inget problem alls i detta då trådstartarens ekonomi klarar av detta och dessutom bygger upp sin portfölj snabbt igen. Livskvalitet måste få kosta.
Känslan av frihet är mycket större av att bo rätt ok + 4 miljoner i ISK än att bo finare men 0 kr i ISK. Dessutom kan man se samtliga framtida utgifter som ett lån men jag ser ingen betala av alla dessa utgifter idag.
TS: Du underskattar livskvaliten du har idag med din stora ISK.
Hmm, du har nog en hel del kvar att upptäcka här i livet… ![]()
Jag beklagar att någon har sålt in dig att livskvalitet = något bättre bostad.