Ska jag sälja av hela portföljen för att köpa ett boende utan lån?

Jag undrar dock om det inte är det?

Jag förstår att materiella prylar ej gör en lyckligare etc men denna bostad gör att jag slipper pendla så långt till mina hobbies och kommer kunna utöva dom allt mer det borde ju öka min livskvalite kan man tycka.

3 gillningar

Och att ha 4 mkr i ISK som snittar dig 320k per år som kan göra att du kan i princip köpa vad du vill och resa var du när du vill inte är mer livskvalitet än en något finare bostad? Om 15 år är du ekonomiskt oberoende och kan dedikera 100% av din tid på vad du vill.

Det har du rätt i.
Är ju roligt att utmana sina tankar när det kommer till vad som ger mest livskvalite.

Jag har nu varit runt en del rest och ditten och datten att köpa prylar är.dock inget som lockar mig jag har dock länge haft tankar om en bit plätt vid havet där jag varje dag kan ägna mig åt det jag gillar i livet :slight_smile:

Men visst med avkastningen jag har idag så kan jag ju också hyra en stuga vid havet.

Kanske jag gör så att jag ska hyra via airbmb i området ett tag om jag ej köper denna pch sedan bestäma mig.

Är ej bekant med detta område exakt utan brukar vara en bit bort när jag åker till havet.

3 gillningar

Det är ju just det jag konstaterat alldeles själv! :partying_face:
Har varit skuldfri ganska länge nu i ett drömboende och kunnat investera det jag annars skulle betala i ränta till någon annan.

1 gillning

Jag tror vissa har svårt att förstå oss som vill ta en annan väg än dom i livet.

Jag hade nog ej heller mått så bra om jag hade maxbelånat ett hus och haft rubbet i en i aktier under it kraschen som exempel

Och jag ska ej ljuga jag blir lite provocerad när jag säger varför jag ej vill ha lån och folk “dumförklarar” än bara för att jag vill ta en annan väg i livet och tro mig jag har läst och vägt om för o nackdelarna och hittat en väg som passar mig.

Jag ville ej förklara varför men gav sen några anledningar bland annat spirtuell/religiös anledning att då säga att man bör “tänka över sin sak” när jag ej sökt råd om just den saken är för mig provocerande.

Jag vill gärna fokusera de fina svaren där man faktiskt behandlat huvudfrågan nu så kommer ej svara på kommentarer om mitt skuldfria liv nu :slight_smile:

6 gillningar

Ok då kanske man vill köpa ett hus… Du är medvetenheten om att ett hus med bra läge antagligen avkastar eller åtminstone i närheten av börsen?
Der kan vara så att detta är ett av de bästa tillfällena på över 15 år att köpa bra hus och att börsen går på röd nivå. Att ligga i båda är bäst men ingendera är nog en dålig investering. Jag förstår att det nog handlar om bristande erfarenhet, men börsen avkastning är ej garanterad på något sätt och precis som fastigheter aldrig var en dålig investering för 5 år sen är börsen aldrig en dålig investering idag.
Det som är riktigt trevligt är att man kan bo och leva i sitt hus.

1 gillning

Anledningen till att du startade tråden är ändå för att du känner viss tvekan. Det är ett stort beslut och då vrider och vänder man på frågan och hoppas att rätt svar finns någonstans. Det måste kännas rätt helt enkelt.

Personligen har jag aldrig tyckt om att ta snabba beslut och låter gärna tiden gå. Ofta släpper jag saker efter ett tag och jagar andra drömmar. Det är dom gångerna jag inte kan släppa som är rätt beslut för mig. Då finns heller inget att ångra.

Om det betyder att man missar ett unikt tillfälle så har man i alla fall kommit fram till vad man verkligen vill. Och när nästa unika tillfälle dyker upp är man redo.

3 gillningar

Om du kör på alternativet “mer pengar i framtiden”, dvs inte köpa bostaden, vad skulle du då göra med pengarna i framtiden?

Jag är i en liknande situation själv, letar hus. Funderar mkt på om det är värt den stora summan samt hur belånad man vill vara. Kommer nog hamna på en belåningsgrad runt 20%. Även jag har rest en hel del men tycker allt oftare att det är skönt att landa hemma, därför prioriterar jag boendet då jag anser att min vardag är viktig.

3 gillningar

Har man så låg belåning att man inte behöver amortera är ju räntan bara en bostadskostnad i gott sällskap av alla andra löpande utgifter man har som levande människa.

Att köpa en bostad för hela sitt kapital utan belåning är raka motsatsen till en “pengamaskin” och gör en typiskt mindre fri och mindre oberoende. Kapitalet i bostaden (som sannolikt hade täckt typ 30 år eller mer av levnadskostnader) ser man ju förmodligen aldrig igen. I bästa fall får ens arvingar dem och då sannolikt till en betydligt sämre avkastning än vad börsen hade genererat på samma tid.

Fascinerad hur en person kan ha alla sina besparande miljoner i en pengamaskin på börsen men samtidigt vara principiellt emot lån. Funderat på att hyra ett hus?

2 gillningar

Att vara skuldfri är ett utmärkt val. God sömn och minimal stress.

5 gillningar

Exakt detta x 1000!!

1 gillning

En väldigt relevant poäng som jag inte tänkte på själv. Om TS har problem med att ta lån får väl hyresvärden göra det då.

Även om hyran förmodligen i längden är dyrare än ränta + amortering så borde det rimligen vägas upp av att portföljen hålls intakt och kan avkasta mer.

Varför köpa något istället för att hyra om det genererar mer pengar att hyra och ha kvar sin pengamaskin?
Det ger också en otrolig flexibilitet om man kommer på att man vill något annat med livet.

Ett köpt boende kan så klart avkasta mer än börsen men jag skulle säga att det är till högre risk och mindre sannolikt. Dvs. sämre riskjusterad avkastning och dåligt (obefintligt) kassaflöde till dess att man säljer, om man inte hyr ut del av bostaden.

1 gillning

När jag räknade på samma sak så var avkastningen högst på max belåning och max kapital kvar i fonder. Tror jag räknade med 4% ränta.

Dessa 4 miljoner kan ju ge dig 320k om året i utdelning om du köper JGPI. Betala av lånet med detta istället så har du större valmöjlighet.

Bra fråga ej så mycket annorlunda helt ärligt gillar ej att spendera pengar bara för att och trivs med mina utgiftsnivåer jag har nu samt har jag inga planer på att sluta jobba så troligtvis hade pengarna bara samlats på hög.

Mina hobbies är väldigt billiga dock krävs det närhet till vatten samt en massa tid (inget man kan göra en timme om dagen)

Kollade lite nu om det finns att hyra en stuga i området och se man på det finns det :slight_smile:

En månadshyra via airbnb vid en likande stuga kostar 23k per månad att hyra helt fullbokat juni-sept verkar det som också sen lite småbokningar resten av året.

2 gillningar

Stor igenkänningsfaktor i ditt svar jag är exakt likadan :smiley:
Hade du frågat frågat mig för 5 år sedan vad jag skulle vilja göra resten av livet så hade det varit att hyra en liten bungalow i thailand vid någon strand.
Idag har jag fått än större kärlek för sverige vet ej vart den kom ifrån visst jag gillar värmen i spanien/thailand etc men nu har jag svårt att se mig ha en “bas” utanför Svea rike :slight_smile:

Dock har mina tankar och mål följt en hyffsat röd tråd senaste 12 åren och det är att jag vill leva enkelt i en mysig liten kompakt bostad nära vatten den tanken har jag alltid haft i bakhuvudet men sen har det skiftat vart i världen jag velat ha bostaden. :slight_smile:

1 gillning

Finns inget som hindrar att du hyr ett boende utomlands. Att ha basen i Sverige och i längden ett attefallshus innebär att du alltid har någon som har koll på ditt boende.

De flesta jag känner och äger sitt boende har aldrig någonsin tänkt att de ska betala av sitt boende. Som tar dyra billån för att köpa något som garanterat minskar i värde.

1 gillning

Har du flera miljoner vid “28-35” års ålder så tjänar du multum och det borde inte vara något problem att bygga upp pengamaskinen från noll.

1 gillning

Tjänar ej multum dock om man läser vad andra här inne tjänar :sweat_smile:
Men för en nästan “gymnasie dropout” så har jag ändå gjort ganska bra ifrån mig, gick ut gymnasiet men med skeva gymnasiebetyg:)

Kan dock spara undan 25k per månad med min lön idag så kommer ju ganska snabbt upp i någon miljon/miljoner igen med lite tålamod.

En del av kapitalet jag har idag är gåva från föräldrarna samt en bra utveckling på mina investerade pengar har ej exakta siffror men skulle nog tro att kanske 2-2,5 miljoner har jag sparat ihop själv resten är utveckling på mina investeringar samt gåvan från mina föräldrar.

3 gillningar

Hur gick det här sen då?

Är själv i tankarna lite hur jag ska göra med bolånet. En sak som inte nämnts än är att vi inte vet alls hur börsen utvecklas framöver, utan vi antar iskallt 8-10% per år för alltid. Och ja det är väl troligt under långa perioder.
MEN det vi däremot vet är att en avbetald skuld är en avbetald skuld.

Troligen ger det mer med börsen, men…den som är satt i skuld är aldrig fri.
Ponera att börsen kraschat 50% o sen drar räntorna iväg pga något “unprecedented/kan aldrig hända”. Då sitter man där med halverad ISK o högre kostnader o skitseg bostadsmarknad.

Risken för det vet jag inte.

Missad framtida avkastning är teoretisk. Skulden är ju vad du har här och nu, inte när du är 50.