Skuldfri (utan att äga något som ökar i värde)

Hej. Då jag pratar med vänner och bekanta i min egen ålder (42 år) inser jag att jag är i princip ensam om att vara skuldfri. Jag är också ensam om att inte äga ett hus/fastighet/bostadsrätt som ökar i värde över tid. Allt jag äger minskar i värde och kommer till slut att vara värdelöst.

Hur påverkar det rimligen min investeringsstrategi? Fattar att jag inte har någon mellanhink i form av ägd bostad, men är det andra saker som påverkar också? Minskar risken att investera med belåning? Något annat som jag har missat?

Tack

2 gillningar

Bra lån gör dig rikare, dåliga gör dig fattigare. Det låter klyschigt för att det är det.

Bryter man sen ner vad som är att vara rikare/fattigare så kan man komma nånstans. Rikare behöver inte innebära att man har mer pengar eller kapital.

Vill du äga din bostad? Skulle det göra ditt liv rikare? Eller blir ett hus en energitjuv för dig? Alltså hur skulle det kännas att äga ditt boende med både den risk det innebär (med belåning) och det ansvar att ta hand om det.

Har du kassaflöde idag som gör att du kan investera i aktie(fonder)? Då kommer du (förhoppningsvis) äga tillgångar som gör dig rikare.

Så vad är dina mål, vill du bli rikare? Vad innebär det för dig?

3 gillningar

Bra motfrågor :slight_smile:

Jag kommer aldrig köpa hus/bostadsrätt, det är så jag vill ha det i livet. Jag kan investera ca 8 000 i månaden åt mig och min familj och 500 kr i månaden per unge. Alla pengarna ska användas till ett gott liv som pensionär för mig och min fru, och för att hjälpa barnen med vad de nu behöver hjälp med. Ska jag tänka på något särskilt sätt kring mina investeringar då det är mitt enda tillgångsslag?

1 gillning

Själv är jag i samma situation som dig och tänker på samma sätt. Men jag har hållit på i 10 årstid på börsen 100% Global indexfond med automatisk månadssparande. Kortistigt buffert pengar på sparkonto. :+1:. Jag är 43 år. Långt tid till pensionen. :grin:

1 gillning

Det luriga är att svaret på den frågan är nog mer beroende på känslomässiga faktorer än rent ekonomiska. Hur mycket är pengar är du beredd att förlora? Hur mycket avkastning behövs för att kunna leva ett rikt liv? Kan du få ett rikt liv med låg risk? Eller ska du satsa på det som statistiskt ger mesta möjliga pengar i framtiden?

Det kan tom vara så att gå in med belåning i aktiemarknaden kan vara rätt för dig. Men samtidigt jättefel ifall det kostar dig sömnen.

Jag fick rätt mycket mothugg i vintras i en tråd här när jag var i en på vissa sätt liknande situation. Jag kunde inte för mitt liv bestämma vad som var rätt belåningsgrad för mitt boende och därmed hur mycket kapital jag skulle investera. Jag är inte säker på att jag hittat rätt ännu…

Jag gillar ju tanken att slå ihop alla skulder (aktielån, blancolån, studielån, huslån) och alla tillgångar för att få ett perspektiv på ens totala risknivå. Men sen är just bostadslån ganska låg risk ur ekonomiskt perspektiv. P.g.a. tvångsförsäljning inte sker direkt om värdet på boendet går ner under lånets värde.

Samtidigt om du äger ditt boende, så tjänar man ju normalt sätt inte speciellt mycket på att värdet går upp kraftigt. Nästa boende blir ju även det dyrare… Men dina barn ärver istället mycket mer pengar (som de måste binda upp i sitt boende).

1 gillning

Finns ett otroligt bra avsnitt om just detta som Jan, Charlie och Caroline har gjort! :slight_smile:

Vi är i en liknande situation (Skuldfri) med skillnaden att vi äger vår bostad.

Går boendet upp väldigt mycket i pris så finns alltid möjligheten att byta till hyresrätt. Står i två köer sedan 20 år respektive 35 år.

Relevant tråd i sammanhanget: Finns det någon teoretisk anledning till att bostäder bör öka i värde?

Jag är inne på @Nightowl spår. Att bo i hyresrätt är på många sätt ett lyxigt och helt riskfritt boende. Väldigt underskattat i min mening.

Med det sagt, så skulle jag undersöka möjligheter för att använda hävstång i ett långsiktigt sparande. Normalt brukar jag avråda från det eftersom folk redan är högt belånade i sitt boende, men eftersom du inte är det så är det något att överväga. Sedan ska man som @Nightowl är inne på så gäller det att man både kan hantera det mentalt, praktiskt och kunskapsmässigt.

Ovan förutsätter iof att du inte redan har de pengar som du behöver och är i get-rich-fasen.

3 gillningar

Hmm… finns det någon bra tråd för detta? Känner att jag behöver lite vägledning i detta. Det enda jag kommer att tänka på är att låna 50 000 på superlånet, investera direkt, och sedan betala tillbaka under ett halvår, och så låna 50 000 en gång till. Men jag är rätt säker på att det inte är tänkt då ni som vet vad ni pratar om skriver om hävstång. Stort tack

1 gillning

Du får gärna starta en sådan tråd, tror det kan bli en intressant diskussion kring optimal belåning givet att man är skuldfri och inte har ett belånat boende. :+1:

1 gillning

Skulle också vilja ha den tråden!

Påminner om min tråd (Bygg din egna AP7 hos Avanza) där vi diskuterar storleken på belåningen.

Jag sitter i exakt samma situation. Skuldfri och bor i hyresrätt. Äger alltså inget som kan öka i värde.

För några år sedan har jag börjat belåna min portfölj. Jag förstår hur det fungerar, är medveten om risken med belåning, satt mina egna gränser och har en strategi för det.

Det finns en del som direkt trollar fram citatet “Den som är satt i skuld är icke fri”. Det låter säkert klokt for många men är man skuldfri och har samma förutsättningar som vi har då är det faktiskt berättigat att låna tycker jag. Så länge man gör det långsiktigt och genomtänkt.

Jag varit skuldfri i många år och visst känns det trevligt och “fri”. Samtidigt började det gnaga hos mig att inte jag “hade möjlighet” att ta mer risk i mina investeringar och på så sätt säkerställa en högre extra-pension. Mina kompisar höll glatt på med klippa gräset medan deras mark och bostad omkring dem kunde räknas som investering och potentiell pengamaskin. Själv hade och har jag däremot inget behov att äga bostad. En hyresrätt passar mig och min livsstil.

Det finns andra tråder på forumet där en del har beskrivit hur deras belåning ser ut. Bland annat jag har bidragit lite där. Kolla till exempel här:

Det finns något annat som jag själv har som del av hela min strategi kring belåning. Inte alla förstår syftet med en mellanhink. Det är helt okej men jag har alltså en precis av den här anledningen.

Just nu är det nämligen så att jag inte äger någonting som ökar i värde men det kan ju ändra över tid. Trots att jag inte tror på det så kan det ändå hända att det blir husköp i framtiden och att jag då kommer behöva handpenning. ​Min mellanhink kommer då fungera som buffert och gör att jag inte tvingas röra min belånade långsiktiga portfölj när det är taskig tajming.

I fall att jag då äger bostad kommer jag trappa ner belåningen i min långsiktiga portfölj och får bolånet ta över den rollen. Eller så kollar jag nyläget, tar en bra funderare och kommer fram till att jag ändå vill ha både och.

2 gillningar

Vi har haft 2 hus varav ett på strandtomt med bästa läge. 2 lantställen varav ett på strandtomt med bästa läget. En bostadsrätt. Numera bor vi i hyreslägenhet och har aldrig känt oss så fria någonsin. Inga skulder har vi. Att äga sitt boende är väldigt överskattat. Bara en massa jobb… Nu kan vi göra det vi tycker är roligt och vill vi bo några veckor på lantställe/stuga är det bara att hyra en och sedan släppa det när man åker hem. Tur att vi alla är olika.

4 gillningar

Har på Jans uppmaning startat upp en annan tråd som heter Optimal belåning (skuldfri och utan bolån). Kanske bättre att samla diskussionen på ett ställe.

Och tack igen för era tankar :slight_smile:

2 gillningar

Intressanta tankar.

Själv valde jag bostadsrätt när jag hade chansen. Inte främst för att jag ville investera eller göra pengar på den, utan för att jag vill bo till självkostnadspris och inte betala extra dyrt i form av en fet vinst till någon privat ägare. Bostadsrättsformen skapades ju för hundra år sedan när arbetare gick samman och anlitade ett byggföretag som hjälpte dem att bygga husen i HSB. Just för att undkomma ockerhyrorna på den tiden.

Tyvärr ska ju även kommunala bostadsorganisationerna numera agera företagsmässigt och generera vinst.

Visst är hyreslägenhet ett slags lyxboende, ungefär som på semestern. Men något man använder varje dag, 24/7, är det mer värt att äga tycker jag. Däremot lånar, hyr jag gärna saker jag inte använder ofta. Eller äger tillsammans med andra.

Synd bara med all spekulation och ökade priser som gör att vi göder bankerna. Så tyvärr kanske det går på ett ut. Ingen ockerhyra, men feta räntevinster till banken.

2 gillningar

Håller med dig. Troligen betyder citatet att man har en skuld och inte har tillgångar att täcka denna skuld. Då kan man troligen känna sig fångad/nedtyngd av skulden och “inte vara fri.”
Men t.ex. bostadslån anser inte jag faller in under denna kategori då man oftast kan bli av med lånet om man är villig att sälja bostaden. (och det inte är ockerräntor)

Men det finns ju andra och farligare lån som många tyvärr blir fångade av och om man ser på Lyxfällan så har vi en stor mängd kandidater till detta.

1 gillning

Håller inte riktigt med om att det är så riskfritt att bo i hyresrätt. Det finns väl många exempel på att hyresvärden tvingar på hyresgästerna dyra renoveringar som de kanske inte vill ha och sedan följer höjd hyra på det. Som hyresgäst är man ju ganska utlämnad, äger man sitt boende kan man i högre grad styra över hur mycket man vill att det ska kosta. Man riskerar ju också (och det är ett väldigt verkligt problem de senaste åren) att gå miste om de stora värdeökningar som skett i ägda boenden de senaste åren.

1 gillning

Jag har liknande situation…
har en villa värd ca 8 miljoner, “belåning” med 2,2 miljoner och lika mycket pengar på lysa. Mao. “skuldfri” Tyvärr kan jag inte låna upp mer på min bostad pga. min inkomst är för låg.
Har även 3 stycken lgh som jag hyr ut med total inkomst på ca 25 tkr/månad, men den inkomsten får banken inte lov att tillgodoräkna trots att jag deklarerar allt vitt till Skatteverket varje år.

Har funderat på att sälja villan och sätta allt kapital på Lysa, men när jag räknar på som det ev. finns en risk att det blir 30 % beskattning på ISK, så är det bättre att ha kvar huset och få lgh intäkterna.

Det hade varit väldigt intressant hur man kan tänka kring portföljbelåning?

ska oxå tilläggas att jag och min sambo ska köpa lgh ihop, men det är helt utanför dessa siffror.

Tacksam för tankar eller en ny tråd just om portföljbelåning=)

1 gillning