Jag bor i allmännyttan… känns lite bättre, men det är klart att det kan hända saker ändå.
Det är väl möjligen diversifieringen, att som fastighetsägare plus investerare har man (minst) två korgar att ha sina ägg i. Men det går ju att lösa på andra sätt.
Det andra jag tänkte på att man när man amorterar har ett extra sparande. I alla fall har jag den mentala uppdelningen att jag inte räknar in amorteringen i den summa jag sparar. Det gör sannolikt att jag i praktiken sparar mer än vad jag skulle ha gjort utan amorteringar.
Jag tycker inte amortering ska ses som ett sparande överhuvudtaget. Allt man amorterar utöver lagkravet är pengar släppta rakt ut i rymden, helt utan garanti att man kan återfå dem vid behov!
Har man tagit ut pantbrev blir det ju tydligt att differensen mellan pantbrevsbeloppet och skulden ökar ju mer man amorterar. Visst skulle man kunna hamna i en situation då man inte kan utöka lånen igen vid behov men det gäller ju även flera andra typer av sparande, löneväxling tex. Förhoppningsvis får man ju i vart fall ut pengar när man säljer.
Fast har man hyrt till marknadspris borde det väl vara lätt att hitta en annan lägenhet till det gamla priset i stället för att stanna kvar i den nu dyra lägenheten. Hyr man till underpris får man däremot betalt i form av lägre hyra för att ta den risken.
Tycker definitivt inte det är överskattat med att äga sitt boende, dvs i mitt fall hus. Det passar mig utmärkt, det ökar i värde, jag kan spela hur hög musik jag vill, kan gå ut i trädgården och grilla, sola eller hoppa i poolen när jag vill etc.
Men håller med dig att det är tur att alla är olika.
Tänker att amortering absolut är ett sparande, visst att dom blir mer svåråtkomliga men dom försvinner ju aldrig
Så fungerar ju inte marknaden angående hyresrätter, då det är brist. Tur vi slapp marknadshyra.
Jag förstår inte vad du menar. På den delen av hyresmarknaden där det är marknadspriser är det ju ingen brist.