Hur stort lån till husköp?

Tog fram maximala räntekostnaden jag kunde tänka mig och sen räknade baklänges från det.

Tanken att man kan köpa bort stora delar av sina barns problem i livet är i min erfarenhet en fantasi som i huvudsak föräldrar födda på 70-talet hänger sig åt, och som kan ge en hel rad av allvarliga följdsjukdomar som jag tycker syns mer och mer i samhällets unga idag.

Jag har haft ett antal barn genom skolan och medans vissa skolor drabbas hårdare än andra så spelar familj/vänner/personlighet/klasskompisar/lärare mkt större roll och där påverkar inte ett 6-miljonerslån nämnvärt positivt.

1 gillning

Köpa stora delar kan man diskutera men jag hade min skolgång i en undermålig skola och detta har påverkat mitt liv negativt.

Märktes inte så mycket under min uppväxt men däremot fick det katastrofala konsekvenser när jag väl började gymnasiet och gick från att ha högst betyg i min klass (mvg i allt) till att ligga långt efter alla andra. Tog mig näst intill ett år att komma ikapp mina gymnasie klasskamrater.

Att ligga så långt efter påverkade självklart mina gymnasiebetyg som i sin tur påverkade mina möjligheter att välja universitetsutbildning som i sin tur påverkar min livskvalitet samt livsinkomst.

För mig är det en no brainar att använda pengar för att få mina barn att slippa dessa problem.

1 gillning

Ja betyginflation är ju idag tyvärr mkt vanligt och ett systemhotande problem, leder den utvecklingen gör skolor som somliga kallar “bättre”.

Vill man undvika det problemet för sina barn så är en troligen bättre lösning än dyra hus att engagera sig i sina barns akademiska utveckling. Låt dem t ex från ung ålder se dig glädja dig med att läsa en bra bok ofta.

1 gillning

Yes Noomi, tack för tillrättavisandet. Läget är förstås viktigt eftersom det inte går att förändra eller förbättra med mindre än att sälja & flytta till ett annat läge. Det var jag som slarvade och syftade snarare på TS geografiska avgränsning på “(<30min) in till centrum”.

1 gillning

Vi var i en väldigt lik situation som er. Vi kikade i intervallet 6 - 8 miljoner kr. Jag ville också hamna närmare 6 än 8 miljoner men uppenbarligen behöver man kompromissa någonstans. Antingen väljer man ett annat område eller så får man köpa ett hus med vissa renoveringsbehov. Vårt hus landade på 6,5 Mkr med en del yttre renoveringsbehov. Jag räknar med att vi kommer ha lagt in en miljon till efter att vi slutfört renoveringarna i år.

Några tankar och strategier från vår sida:

• Vi valde att maxa lånet till 85 %. Vi vill kunna ha så mycket som möjligt kvar på börsen. Matematiken är ganska enkel. Avkastningen på börsen är högre än den subventionerade räntan på bolånet. Nackdelen är att man får stå ut med 2 % amorteringar över en längre tid …men det betalar sig med tiden. Vi ville också kunna renovera fritt utan att behöva blanda in banken för ytterligare lån.

• Även om exempelvis vårt tak behöver / kommer bytas så läcker det ju inte. Skulle kalkylen inte gå ihop över de 2 år som vi planerat är det inte värre än att vi distribuerar det över flera år. Så är det ju ofta med det som framgår i överlåtelsebesiktningen. Hur många av anmärkningarna behöver egentligen ske imorgon? Vi är mer än udda fågel som väljer att fixa allt på en och samma gång.

• Det är lätt att man låser sig fast över hur första årets boendekalkyl ser ut och tänker att just så blir privatekonomin därefter. Jag tycker man kan ha ett något längre perspektiv. Med takt med att man amorterar och lönerna så stiger så sjunker utgifterna relativt. Om man bortser från räntenivåerna som alltid är en joker i sammanhänger så är oftast det första året, det ekonomiskt värsta året. Man får bara bita i det sura äpplet här. Särskilt om man kommer från lägenhet och behöver köpa alla trädgårdverktyg och annat som man saknar. En fin grill är ett måste. :stuck_out_tongue_winking_eye: Annars kan man ju lika gärna bo i lägenhet.

I slutändan kommer det ned till vad man prioriterar i livet. Vi prioriterar att bo hyfsat centralt med gångavstånd till skola, jobb, hav och restauranger. Vi hade säker kunna spara en miljon på att flytta längre ut och därmed kunnat ha ett högre månadsspar. Men ingen av oss drömmer om deltidsarbete eller FIRE så det vore inte rätt val för oss.

Skönt med mindre lån…

Vi bodde först i ett rejält radhus. Flyttade sedan till Villa med mycket tomt och större ytor etc. Dessa Villor kostar idag ca 2 MSEK mer än radhuset.
Radhuset var dock riktigt bra och klart good enough.
Fördelar med radhuset.

• Mindre att underhålla. Mindre tak, mindre fasader. Mindre grundmurar ,Mindre fönster, 1,5 badrum (räcker bra). ( Att renovera ett fullt badrum kostar ofta 200.000)
  • Inget att snöskotta. (Stor skillnad!)
  • ca 1/4 så mycket tomt att underhålla.
  • Ingen lång allmän trottoar att ha dåligt samvete över ( i vissa kommuner ansvarar du för snöröjning och sandning etc)
  • Man hade uppsikt över hela tomten vilket är bra med små barn.
  • Lägre utgifter för värme etc.
  • Lägre utgifter för lån mm.
  • Mindre trafikmiljö nära huset. Gångvägar och skog etc nära.

Fördel med huset.

• Vanligt att man bor kvar länge i ett bra hus. Trevligt med vänner for oss och barnen som bor kvar och inte byter upp sig.
  • Lite mindre insyn.
  • Ingen bullerstörning mellan grannar. ( funkade bra i radhuset också, äldre grannar)
  • Mer egen parkeringsmöjlighet på tomt och egen garageplan för ev projekt
  • Eget garage

Sens Moral … Det skulle varit helt ok att bott kvar i radhuset !.

Man drar på sig klart mer jobb med ett hus och det kostar mer pengar.

1 gillning

Skillnad i kravbilder mellan skolorna där skett en förskjutning kring vad som anses vara godkänt resultat beroende på skola.

När en stor andel av eleverna i skolan fick underkänt i betyg så krävdes det inte så mycket för att få höga betyg.

Intressanta iaktagelser. Folk har olika smak. En central fråga för oss när det kommer till boende har varit hur många kvm vi behöver och vad som är det mest kostnadseffektiva alternativet.

Som du säger så är större inte alltid bättre. Behöver man inte större så är större inte bara dyrare utan ofta även sämre.

Vi tänkte också i stil med detta.
Varför sänka belåningsgrad för marginell ränteförändring när pengarna kan få ligga på en stabil direkutdelare istället?

Tycker att en stor del av resonemangen i svaren i övrigt är kopplade till den privatekonomiska resultaträkningen medan man bortser från det långsiktiga perspektivet, eller balansräkning som jag vill säga.
Förmögenhet byggs bättre via en uppsvälld balansräkning snarare än en billig resultaträkning.

En extra fördel med högre belåning är att den i nominella termer minskar mer än vad mindre belåning gör i takt med inflation.