Bra tråd! Har vi fler som räknat på detta, eller har erfarenhet?
Överväger att sälja villan och flytta familjen till lägenhet och tror vi kan landa en ok hyresrätt i det område jag vill bo. Men har svårt att avgöra det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet br vs hr med pengarna från villaförsäljningen efter skatt) på lysa.
Br skulle kosta runt 4-5 mkr och belånas till 50%. Hyran för hr torde bli ca 15 tkr/mån.
Ja detta vet ju ingen men jag föredrar att ha merparten utav mina pengar i produktiva tillgångar med ett kassaflöde.
Att köpa en bostad man ej hyr ut blir ju lite som att köpa en guldtacka och hoppas på att efterfrågan ökar på den.
Eller sen har ju kanske en köpesbostad ett värde i form av livskvalite om man vill prioritera ett eget hem med egen inredning etc.
Nu har jag dock en brf lägenhet men värdet utav den är “enbart” 20 % utav totalen utav mina tillgångar.
Drar åt mig öronen för dessa ord. Bo där ni trivs och pengar är ibland sekundärt. Lät inte som ni på något sätt var direkt överbelånade i huset. Lev livet här också inte om 15 år.
Du låter som mig (fast jag bor i en brf lägenhet) dock en stor förening där nästan allt arbete läggs ut till företag så i princip sköts allt hand om. Och det är otroligt skönt att bara kunna låsa lägenheten dra ut ett par veckor/månader o resa utan att ha en gräsmatta etc o tänka på.
Eller just nu när jag arbetar mycket så är det skönt att ha ett superenkelt boende som ej kräver en massa energi bara komma hem och relaxa.
Jag tror dock hus har sin plats i livet, skulle jag ha barn så hade jag nog satsat på ett litet mindre hus än att bo i lägenhet som jag gör idag.
Du har tänkt tanken och sannolikt finns en risk att äga ett sånt dyrt hus för er.
Du/ni har inte tillräcklig diversifiering till det finansiella sparande, det är en risk att vara så exponerad till en enda investering.
Men jag skulle vänta ut 5 år.
Anledningen är att vi kan vänta oss flera räntesänkningar som kommer påverka marknaden. Rimligt att anta 3,5% boränta framåt och efter ränteavdrag 2,5% och en årlig avkastning på ca 5%?
Om 5 år ca 13% avkastning med 70% lånat kapital ger en fin vinst och glöm inte den “skattefria hyran”
En bostad/fastighet har gett ungefär liknande avkastning som börsen och med belåning har man fått 2-3 gånger så hög avkastning.
Personligen tror jag att bostadsmarknaden kommer ha en klar tröghet framåt där det kommer innebära 2-3% tillväxt årligen
Ja det är en omöjlig gissningslek.
Börsen producerar underliggande värde.
Huset köps med kraftig hävstång och är en bristvara som någon gissningsvis vill betala mer för imorgon än idag.
Går inte att säga vad som kommer ge bäst avkastning på 10-15år.
Produktiva tillgångar i all ära men det är så otroligt svårt att bo i en indexfond jämfört med att bo i ett hus eller brf.
Det är få förunnat att boendet står för en liten del av tillgångarna.
Det är egentligen bara de senaste 30 åren som fastighetspriserna varit en bra investering. Historiskt har prisökningen varit mer modest, och vi vet inte vad framtiden erbjuder.
Är ekonomisk frihet ert övergripande livsmål så blir beslutet möjligt att ta med stöd av Excel. Men, vad är värdet av en grillkväll på altanen följt av kubb på gräsmattan eller att barnen växer upp i denna miljö?
Hmmm…
Ni bor rimligen i en större stad inte så långt ifrån centrum för att huset skall hamna i den prisregionen.
Jag/vi lämnade hyreslägenhetsmarknaden för ca 40 år sedan. Ser verkligen inte fram emot den eller BRF marknaden när vi blir för skröpliga för att bo i hus men det dröjer nog till 80+ hoppas jag.
Många fördelar med egen fastighet om man väljer rätt.
- Med åren sjunkande kostnader. Lite ökande underhåll med åren men lån etc blir billigare med åren. I vårt fall aldrig över ca 2000 Sek per månad i snitt för att underhålla vårt äldre hus och hittills klart mindre än den summan.
- Plats för massor av prylar och gratis parkering för 2 bilar+ elbilsladdning och plats för husvagnen/husbilen 10 meter från ytterdörren.
- Valfri temperatur inne vinter som sommar. Mest värdefullt är AC som kyler alla sovrum till valfri temperatur oberoende av yttertemperaturen.
- Två fulla badrum.
- Uteplats och balkong.
- Inte lyhört . Har du bullriga barn eller vi du spela musik högt så är det inga problem.
Ett alternativ med en hel del fördelar men inte alla ovan kan vara att istället köpa ett radhus lagom långt ut längs bra kommunikationer. Ex ca 20 km ut från Stockholm.
Numera kan man får ett vettigt mindre radhus för ca 4 MSek. Då skulle era boendekostnader minska drastiskt.
Tror lite folkbildning kan vara på sin plats här och vädjar (som gratislyssnare) till @janbolmeson om att raskt sätta ihop ett uppdaterat podavsnitt på ämnet :).
Hur väljer man rätt då?
Nackdelarna överväger om man ser dom ekonomiska riskerna med så hög skuldsättning så man inte kan spara och lägga undan till annat än boendekostnaderna.
Vi gjorde så 1995 och gav 1,05 milj och räntor på 10%.
Huset såldes för drygt det dubbla 7 år senare, det var tur med en realvinst på 110% och avkastning årligen på 12% då hade vi en inflation som var under 2%.
Vi hade då inte råd med mera då, var mera en slump att det vart den utvecklingen.
Är oerhört tveksam att vi kommer se denna progress igen.
Särskilt inte om man jämför enskilda hus med enskilda aktier.
Det jag tänkte på var att företag inte kan betala högre lön än vad de omsätter. Värdeökning på bolag kommer generellt vara högre än löneökningar. För att kunna öka löner måste företag först öka sina inkomster minst lika mycket. Givet ungefär samma vinstmariginal kommer börsvärdet då ha ökat mer än vad lönerna (och därmed bostadspriserna) ökat.
I vilket scenario skulle bostadsmarknaden (inte enskilda bostäder) gå om aktiemarknaden? Riksbanken sänker räntan, men den globala aktiemarknaden är bakbunden av något slags pristak så enda effekten av låg ränta blir höjda bostadspriser? Det låter inte sannolikt.
Jag tror börsen har bättre odds. Dessutom kan man diversifiera och hantera risk på ett helt annat sätt än vid bostadsköp. Att köpa ett hus är ju som att köpa en enda aktie. På i stort sett ren spekulation dessutom. Ett hus har ju inget framtida kassaflöde. Inte ett positivt iaf.
Alltså det man bettar på är ju att folk kommer att vilja bo i området i framtiden också och det är inte helt godtyckligt. Köper man ett attraktivt hus i ett attraktivt område där många är intresserade av att bo så är sannolikheten stor att det ser ut så i framtiden också. Visst kan det ske stora samhällskiften (tex ändrade skatteregler) som gör att vissa boenden blir mindre attraktiva, men trenderna verkar vara relativt stabila.
Det är värre att köpa i ett oattraktivt område/glesbygd. Då kan man åka på någon stor energiinvestering som man aldrig kan få igen pengarna för. Plus att priserna är sårbara för om tex skolan eller mataffären lägger ner.
Ja, jag har utgått från det också - men det gäller väl egentligen mer om man har en “vanlig” ekonomi? Har man en liten förmögenhet kan man ju ignorera den lägre värdeökningen på landet. Börsen kompenserar snabbt genom sin mycket högre avkastning.
TS skulle kunna
-
Behålla huset och få en värdeökning på 3,4% de närmsta 20 åren, men inget sparande.
-
Sälja huset och köpa ett för 2,5 msek med samma värdeökning, investera resterande 600k och spara 20 000 i månaden till 7% avkastning.
Resultatet i en sparkalkylator är 12,1 respektive 17,3 Msek.
(Jag har dragit bort 2% för inflation och 1% för ISK-skatt, men inget för amortering eller underhåll)
Min poäng är att huspriser inte alls är så volatila som aktievärden är så att säga att köpa ett hus är som att satsa på en enskild aktie är inte en rimlig jämförelse.
Visst kan det hända saker som påverkar villavärdet, men priserna är relativt stabila även om man självklart aldrig kan vara helt säker.
Hur kan ni både ha kakan och äta den?
Det MÅSTE finnas ett mellanting mellan villa för hissnande 9,5miljoner och en hyresrätt. Ni bor väl i hus antar jag för att ni vill bo i just hus. Att sätta det livet på paus i 10 år för att spara låter märkligt.
När frågan nu är att gå från 150kvm hus till 80kvm hyres - vad finns där emellan på skalan? Radhus på 120kvm med en trevlig trädgård? Hus med lite längre pendling? Hus med något lägre standard än nybyggt (men fortfarande bättre än hyres)?
Helt enig.
Men det är svårt att bo i en aktie eller i en fond under tiden man väntar på uppgången.
Du kan inte generalisera bostadsmarknaden, det finns områden i Sverige där priset per kvadratmeter stigit mer än värdet på börsen. Det finns också områden där priserna står stilla.
Läget på bostaden är helt avgörande.
Som en av väldigt få engagerade medlemmar i min förening så svider ditt inlägg ganska mycket.
Du tror inte att den energi du inte lägger måste läggas av någon annan?
Jag kan inte ens räkna kvällarna då jag övervägt att sälja lägenheten för halva värdet bara för att bli av med skiten, ansvaret, energin som läggs…
Om inte jag, vem? Inte du i alla fall.
Jag gick runt hela huset förra året och informerade folk om vad det hade lagt miljoner på och att dom som medlemmar borde vara väldigt intresserade av vad som händer och var pengarna försvinner.
Hälften hade inte ens fattat konceptet.
Jag hade inte varit överraskad om 50% av befolkningen i Sverige inte visste vad en bostadsrätt är.
Hälften kör bara på och förväntar sig att jobbet ska göras av andra.
Det har du helt rätt i.
Men om man vill se det från det hållet så kan man varje år sälja en viss del av vinsten som indexfonden/aktierna givit och betala hela eller stor del utav ens hyreskostnad med vinsten på så sätt hjölper indexfonden en att bo även om man ej just bor i den ![]()
Ska jag tala för mig så har jag alltid kännt mig tryggare med mina pengar i aktier än i min bostadsrätt mina aktier betalar mig oavsett vart jag än är, förlorar jag jobbet så kan kan byta stad och mina aktier “supportar” mig medans jag hittar ett nytt jobb medans min bostadsrätt är något som kostar mig och i värsta fall kan bli jobbig att bli av med.