Byta ned sig i "bostads-karriären"? Tips och råd önskas!

Har själv bott ensam i villa i ett antal år, dock utan barn, de kom senare.

Den uppenbara nackdelen är (utan att veta hur gamla barnen är) att du får sköta allt själv. Men vad är det egentligen som tar tid? Golvet låter man med enkelhet en robot ta hand om, fönstren putsas en gång om året, disken tar diskmaskinen, matlagningen, tvätt och annat tråk måste man göra oavsett vart man bor. Gräsmattans skötsel kan även den delegeras till en robot. Skapa så lättskött trädgård som möjligt, och engagera barnen i att hjälpa till att plocka leksaker och hålla ordning.

Vill du bo kvar så gör det, jag ser inget alarmerande med din boendesituation. Barnen kommer att behöva mer och mer utrymme när de blir större, har du tur med planlösningen kan du dela av huset så det får en helt egen del av huset, kanske med ett litet pentry, allrum, dusch etc. Då kan de ha kompisar där medans du i lugn och ro kan läsa en bok, eller se på fotboll. Sån lyx kan man bara drömma om som trångbodd.

Risken som finns är såklart om räntan sticker iväg, och dina boendekostnader ökar. Men om du kan tänka dig att bränna upp 13000 kr i månaden på en hyreslägenhet, ja då finns det nog utrymme till ganska saftiga räntehöjningar.

Ett tips kan ju även vara att se över dina totala kostnader, kanske går det att skära ner på något onödigt och minska de fasta kostnaderna med några tusenlappar = minskad risk.

Finns såklart många fler parametrar i detta, som husets läge, grannar osv… kommer det att funka på 5, 10 års sikt…

/H

Du kan inte hitta nåt sätt att tjäna pengar på din bostad så att det inte känns så tungt ekonomiskt?

Jag har funderar på om man ska skärma av en del och hyra ut, men vet inte om det lockar så mycket och framförallt var barnen inte sugna på det.

Ytterligare en nackdel för alternativ 3: all risk i en hink (börsen).

Så är det, skulle jag sälja huset och tex flytta till hyresrätt skulle nog sannolikt inte allt in på börsen.
Då blir man ju lika utsatt, man har bara flyttat från en hink till en annan :slight_smile:

Känslomässigt är svårt med, älskar huset. Men det är ju samtidigt planerat för en familjekonstellation som inte längre finns, samt att exet och jag inte har någon kommunikation eller samarbete alls vilket tar bort fördelen med att bo nära. (Området i sig har jag ingen förälskelse i direkt, även om det ligger 800m från en stor sjö, vilket dock är trevligt)

1 gillning

Vi får nog fråga @dhanjel vad hans drivkrafter är som lett honom att tänka i dessa banor!

Drivkraften generellt är nog primärt rädslan för en övervärderad marknad och osäkerhet gällande framtida räntenivåer.

Även om jag tjänar hyfsat så är det stor risk med så pass stora lån själv. Dels ur den aspekten att det kan bli en väldigt dyr levnadskostnad om räntorna sticker iväg, men även att det i fallet med höga räntor antagligen gör att huset säljs för betydligt lägre då en värdering på ~6mkr är runt 30-40% högre än medelpriset på en villa i stan. Så antalet potentiella spekulanter gissar jag minskar då.

Men även att man känner sig låst ekonomiskt, om än relativt tillfälligt. Jag kan om jag är lite strukturerad spara kanske 5k-10k i månaden om jag bor kvar. Men kan tex inte förlora jobbet eller “byta ner mig till ett roligare jobb med lägre lön / ansvar”, om man nu skulle vilja det.
Precis innan separationen funderade jag på att starta eget som konsult, något som idag är otänkbart pga risken.

1 gillning

Lite utanför själva frågeställningen, men du skriver att din o exets bristande samarbete tar bort fördelen med att bo nära. Har du inget hopp om att det kan förändras? Och för barnen är det ju, oavsett ert samarbete, en stor fördel att ha sina båda hem nära. Glöm inte den viktiga aspekten!

1 är svårt, jag trivs onekligen bäst i hus om man helt bortset från arbetet det innebär.

1. jag kan inte bo billigare i hus än det här (sjukt nog) om man ser till månadskostnad enbart tror jag.
    visst, lånen kan gå att få ner lite för att få en trygghet där. Men samtidigt ligger lånen strax över 3700kr/mån i ränta idag, innan ränteavdrag. Och iom nybyggt och fjärrvärme så är driften betydligt lägre än ett äldre hus man kanske kan köpa billigare.

Sen få du väga in barn och ev ny partner och deras vilja/behov i det hela också.

Ny partner finns inte på kartan, jag behandlades fruktansvärt illa när hon bara stack och tog lång tid hos psykolog för att ens börja kunna sova på nätterna. Risken att hamna där igen är inte värt det, så familjen ser ut som den gör :slight_smile:

2 gillningar

Nej, snarare så att en av oss kommer tilldelas vårdnaden av tingsrätten.
Hon är en fruktansvärt självisk människa som utan att blinka kör över andra för att få som hon vill.

Kommer inte gå in på detaljer, men sättet hon betett sig på, och fortsätter göre när det gäller mig och barnen gör att det inte finns på kartan.

Allt handlar om din/era egna behov och ekonomi. Jag bor med halvtidsbarn på 200 kvadrat som jag tog över efter separation. Jag är ingen trädgårdskille och det är stort, men jag njuter mycket av mina ytor, att kunna gasa stereon när jag vill, ha hemmabio osv.

Det är inte orimligt att du träffar någon igen väl? Jag skulle tycka det var jobbigt att tänka om en gång till då och flytta till gemensamt och kanske hus i “ditt” gamla område etc.

Att rent ekonomiskt räkna med 8% utveckling på börsen de närmaste åren är ju ett sjysst snitt, men samtidigt ingen garanti efter flera bra år. Men, tillbaka till starten: Du får helt enkelt väga dina behov mot dina utgifter.

Jag håller dock med Alec. :smiley:

1 gillning

Hej,
En ide’ är att:
Skaffa trevlig Brf som passar dina önskemål.
Skaffa ett torp/sommarhus som blir ditt och barnens. Som du kan snickra på.

Ekonomiskt sett har du investerat och kan vid kris hyra ut ena delen (brf eller torpet).

Ekonomiskt sett-det får du räkna på🏦

3 gillningar

Alt., hyr ut huset och skaffa en hyresrätt.

God kväll.

1 gillning

Ett fjärde alternativ kan vara att köpa ett BRF-radhus. Då får du lite det bästa av både 1 och 2, med huskänsla fast utan allt underhållsansvar. För att det ska vara vettigt ekonomiskt krävs att det är en vettig bostadsrättsförening med låg belåning och bra styrelse som sköter renoveringar och det ekonomiska på ett bra sätt.

2 gillningar

Det är faktiskt något jag funderat på, då blir sommarhuset en extra hink för att sprida riskerna.
Dels som en långsiktig investering, och dels kortsiktig i form av uthyrning.

1 gillning

Ja, det är lite där primärt jag kollar på bostadsrättsmarknaden, nackdelen är att då får man inte så centrum-nära (som jag vill ha), men nära skola/kompisar för barnen (som dom vill ha).
Mesta är dock nybyggen så kan misstänka att risken är högre om räntan stiger iom att de sitter ppå stora lån. Då kommer det tas in på avgiften.

Fick min värdering idag, och de uppskattade att den skulle gå för runt 5 850 000 vid en försäljning idag.
Så det är lite som jag trodde då.

Man får krypa in i den mentala källaren med ett glas vin och klura.

3 gillningar

Har följt tråden med intresse och du har fått många goda råd. Men det viktiga är vad du vill ha för liv. Livet kan förändras imorgon, men det viktiga är vad du vill göra med dina dagar. Hus är underbart, men det kommer med jobb och ansvar.

Lycka till i ditt reflekterande.

1 gillning

Räknade lite grovt på de olika alternativen och kom fram till lite intressanta resultat.
PDF: https://1drv.ms/b/s!AuDzHThvNOKeidxg6DmOsIUXfy982w?e=YnHFl3
(Gjorde sammanställningen i Word, men tror PDF-versionen ska fungera via den länken)

Men kortfattat:

Bor man kvar i huset i 10 år (tills det att barnen är myndiga och man antagligen vill ha något mindre när man är själv), och räknar med att priserna går upp i snitt 2% per år ger det följande:

Månadskostnad (ränta + drift): ca 7500kr
Men räknar man värdeökningen så är den över tidsperioden 1 150 000kr, och utslaget på 10 år så är det ca 9500kr/mån. Räknar man in det i månadskostnaden (lite märkligt, men ändå), så gör det att jag faktiskt tjänar 2000kr/mån på att bo här. Om än med 0 som startkapital i sparandet.

Skulle man gå till en bostadsrätt som kostar ca 2.2mkr och 5k i månaden så ger det en månadskostnad på 8800kr inkl drift. Här får jag så jag har en avkastning på 6500kr av resterande likvida medel. Dvs ca 2300kr/mån med det inräknat. Och ser man värdeökning med (räknar 1% här), även om det där är mindre troligt att man bor 10 år, så är det ca 2000kr/mån. Dvs en månadskostnad på ca 300kr med det inräknat.

Ser man istället på en hyresrätt, en 4:a på 12kkr så blir månadskostnaden ca 13kkr inkl drift.
Investerar man alla likvida medel så blir avkastningen 9 100kr/mån, vilket ger en månadskostnad på 3 900kr.
Ser man på alterantivet att man investerar 1mkr och köper en stuga för uthyrning (för riskspridning och sommarnöje) så blir det 4100kr/mån i avkastning + 2900kr i uthyrning (10 veckor á 500kr/dag), och en månadskostnad på 6 000kr

Inte för att jag kanske blev så mycket mer klokare mer än att det är betydligt mer gynnsamt att bo kvar än att flytta, befogat/rimligt kanske med tanke på högre risk.

1 gillning

Är du väldigt kräsen med i vilket område du vill bo? Jag tycker att 12500 i hyra för en 4:a i en medelstor stad låter mycket men jag förstår att varje stad har sina förutsättningar för hur priserna sätts.

Vi bor en en medelstor stad och betalar ungefär 7000 kr för en fyra i ett “radhusliknande” område. Det är hyreshus med två våningar där lägenheterna i bottenplan har en trädgård. En kvart med cykel till stadens centrum.

Är inte det extremt lågt räknat på drift för huset? Kan väl inte vara mycket mer än löpande räkningar? Tänker att på 10år kommer du behöva göra lite underhåll också?

Men du sätter ju fingret på din risk. Sker inget dramatiskt på bostadsmarknaden kan du nog ekonomiskt sett lika gärna bo kvar. Men om priserna står stilla eller tom går ner realt så ser kalkylen inte lika rolig ut.

1 gillning

Finns inte en 4:a någonstans i stan, förutom i “problemområdet”, om du inte råkar ha ställt det i bostadskö för 15 år sen (vilket jag inte har gjort)

Det är vad jag har haft senaste åren, fjärrvärme, välisolerat och solceller gör sitt.
Sen tillkommer ju andra saker man inte tar in där, alla kostnader med trädgården (gödsling osv) tex.
Och kommer behöva målas en gång under den perioden som borde slås ut på tiden.