Byta ned sig i "bostads-karriären"? Tips och råd önskas!

Precis som många andra skrivit så är det svårt att ta rationella bostadsbeslut baserat på ekonomiska modeller med framtida förväntan på värdeförändring.

Det som är fakta är att huset har en driftkostnad och kommande renoveringsbehov. Bostadsrätten har ett liknande behov men lägre renoveringskostnader. Hyresrätten är i princip bara en hyreskostnad.

Du kan göra antaganden om värdeökningar eller värdesänkningar och det blir lite som att försöka spå börsen.

Mitt tips är därför som alla andras, bestäm dig för om du vill bo i hus eller lägenhet för att därefter ev bestämma dig för vart du vill bo (vilka områden). Finns hyresrätter och bostadsrätter tillgängliga i ditt föredragna område så kan du då fundera på att köpa eller hyra.

Du hade ändå med att hyra bland alternativen. Om det inte finns tillgängliga lägenheter att hyra så går förstås det alternativet bort.

Via andra företag som inte är del av den kommunala bostadskön så finns det lägenheter, men då är det i den prisklassen som jag angav.

Nu när det gått ett halvår är jag väldigt nyfiken på hur dina funderingar går och var du landat?

Jag med! Ping @dhanjel

Är inte uthyrning i någon form en möjlighet som vore värd att tänka på? Jag menar typ att hyra ut något rum eller så. Jag förstår att planlösningen är en nyckel till att det ska fungera men annars är det en bra väg framåt.

Jag har inte riktigt landat i något än. :confused:

Har pratat med mäklare, och har en värdering på 5 850 000 sedan i somras och lån på 3 075 000, och vi landade i att runt 6 000 000 vore lämplig utgångspunkt.

Men längre än så har jag inte kommit. Är lite för fäst vid huset.

Samtidigt har utbudet av bostadsrätter i rätt storlek och områden mer eller mindre stått still, och att få en hyresrätt kan man bara glömma.

Dock har lönen justerats upp något under den här perioden med, vilket gör det något tryggare. Men man är fortfarande väldigt oskyddad för högre räntor när väl mina bindningstider går ut. Varje 0.1% höjning ger 256kr högre kostnad per månad.

1 gillning

Jag var i liknade läge som dig ungefär samma 6 milj men hade lägre lån, var ett nybyggt hus, dvs mitt drömhus , var mycket lik huset från Dast.se och huset Helsingör, bara jag hade 236 kvm, huset gilla jag mycket, samma golv o så vidare som deras bilder, grym planlösning.

Men ansåg jag lagt alldeles för mycket pengar på boendet, var allt kapital, samt jag byggde den i en stad som knappt hade marknad för såna hus, samt mindre med jobb, var tvungen och flytta dit av olika anledningar.
Sålde sedan, var lite om och men, flytta tillbaka, köpte bostadsrätt, den steg ca700k på bara året jag bott i den, men fick lös kapital och det är en enorm trygghet, att gå ner på nästan noll i kapital skapa oro över framtid, räntor, jobb osv.
Men trivs inte riktigt som lägenhets människa, har alltid haft hus.

Fördelar är då kapital är lösa, samt man kan följa börsen o utvecklig, skapar trygghet.
Nackdel är livsstil och känslan i hus, friheten, bastu, utrymmet, lyxen, en tomt, grilla, vara själv på den.
Men anser att jag tog rätt beslut, nu kan jag i lugn o ro söka en ny tomt, bygga ett hus som inte är så stort, ca 110kvm och som enbart är anpassat för ett liv för mig, samt man får ett kapital över. då bägge delarna känns viktigt och ger en frihet att leva lite som man vill.

3 gillningar

Du får gärna återkomma hur det gick sedan? :slightly_smiling_face:

2 gillningar