Kommunala bostadsbolag har inte samma vinstkrav som privata och kan inte gå med hur mycket som helst med vinst.
En 4a på 90kvm med 700m till stadens centrum.
Avgift: 4000kr/mån.
Ränta vid 85% belåningsgrad: 4400kr/mån.
El: 300kr/mån
Hemförsäkring: 100kr/mån
Totalt: 8800kr/mån
Nä, de kan till och med gå back och låta kommunen gå in med pengar. I kommunen jag bor sköt de till motsvarande tre månadshyror på en etta per invånare som bor i kommunen för att betala bostadsbolagets skulder.
En tvåa på 65 kvadratmeter för 4300 inklusive garage, p plats, bastu, hobbyrum, solarium. Nära till havet och 5 minuter promenad till skola och 2 dagis. Coop affär. Gym. Apotek. Tandläkare, vårdcentral, frisör, pizzeria och 10 minuter promenad till bowling och curling plus restaurang.
Bara en sån sak! Trodde i min enfald att solarium var ett 90-tals fenomen.
Vet ärligt inte om vi fortfarande har det. Har ej fått besked att det försvunnit.
Bor i hyresradhus utanför storstadsområde. 80 kvm, hörnlägenhet med trädgård på tre sidor. Drygt 9k per månad inklusive värme och parkering.
Umeå, mycket centralt. Nyproducerad hyresrätt med hög standard. Ca 70kvm. Stor balkong. Varmhyra med bilplats ca 10kkr.
Precis exakt detta gör det svårt att svara på. Men…
villa i kranskommun till rikets tredje stad
nästan 200 m2
fastighetsavgift, sophämtning, VA och löpande underhåll…
4000 i månaden på en höft?
(De andra 20000 går till FIRE-kassan.
)
Kostadsmässigt går de inte komma billigare undan än med skuldfri bostad med låga driftkostnader… De är nästan som att bo gratis om man jämför mot högt belånde med höga avgifter… Närmast dumt att jämföra…
10800kr inklusive garageplars efter årets höjning i mellanstorstad, typ 500m till stationen och 300m till stora torget, bra område även om det är lite rörelse på gatan utanför på kvällar/nätter. Betalar el+internet separat, 99.9kvm, 3rok, förråd, (liten)balkong mot innergård, nyrenoverad innergård med grillplats, nya ytskikt, nytt badrum, diskmaskin och tvättmaskin.
Ganska nöjd med boendet, men sneglar på att köpa hus snartish.
Oj! Chockerad över hur billigt man fortfarande kan hyra i Sverige!
Hyr friliggande 1800-talshus i lite finare närförort i europeisk metropol. Totalt 7 rum, varav 5 sovrum pga tre barn och hemmajobbande hustru. Facila priset för detta är 77500kr/mån, vilket innebär att sparkvoten numera vissa månader är negativ… Inser när jag skriver detta att vi har haft en närmast episk lifestyle inflation sedan vi flyttade från Sverige…
Hursomhelst, sätter TS hyresångest med hög sparkvot i perspektiv.
Med vänlig hälsning,
F
Ett exempel från utanför Sverige.
Vi bor i förort till Toronto, betalar c:a 40 000 kr i månaden för 400 kvm. Fint och tryggt område med bra skolor.
Huspriserna har skenat i Torontoområdet. Snittpriset för villa i Toronto är nu uppe i 8MSEK och 12MSEK i förorten där vi bor.
Kanske ska tillägga att hag även har bott i en trevlig förort till chicago och kom tillbaka till sverige för ca 1 år sedan, hade där en 1.5rok med gemensam pool, gym och lite annat. Hyran motsvarande nästan 30 000sek när kronan va som svagast. Den va typ 55kvm stor. Så jämför jag med hur jag bor idag i sverige är det som natt och dag.
Fast per kvadratmeter är den där hyran i linje med vad en villa kostar att hyra i många delar av Sverige, inte minst sett till storstadsområdena, som väl är rimliga jämförelser med Toronto.
Efter 4.5% höjning förra året samt 5.5% höjning av hyran nu i april (0% löneökning under perioden, men studerar även på heltid och vi fick i för sig några extra hundralappar upp-indexerat i januari på studiebidrag/lån).
Landar nu på 6397 kronor for 2 RoK på 50 kvadrat. Fint område i mindre stad på Skånes västkust med bra tågförbindelser till de större städerna.
Har en polare i samma stad som sitter i en etta på 30 kvadrat för 2800kr/mån där även internet och el ingår, men det är förvisso i (relativt) sämre område och med (relativt) sämre standard.
Hyror på 20.000+ kr har jag inte hört talas om utanför Malmö, Köpenhamn, Göteborg och Stockholm, tror det finns gott om trevliga ställen att bo till rimligt pris utanför dessa.
5 rok, villa, förort till Stockholm
Beror på hur man räknar. Alternativkostnad för kapital i bostaden plus ränta: 24000 (räknat på faktisk ränta och 5% alternativkostnad för bundet kapital över lån, kostnaden ökar med värderingen)
Samfällighet 1200
Försäkring 600
El inkl elnät 2500
Sopor 600
Underhåll 4000 ( inkl avsättning för t ex tak, badrum, m.m., störst osäkerhet i den här posten)
Summa: 33/mån
Etagelägenhet 5 rok, 130 kvadrat med balkong och trädgård, Stockholmsförort.
Avgift 7081 ink. inomhusgarage
Ränta 7700 efter avdrag
El ca 500
Försäkring 322
Allt som allt 15603, ungefär. Nog är det en hacka, men det känns helt klart värt just nu! Det är ett mycket tryggt område, skulle jag säga.
Småhus 110 kvm förort Stockholm.
Ränta 2000kr/mån
Drift (inkl el) 6500kr/mån
Området börjar bli allt otryggare och noterar s.k “white flight”.
Nyrenoverad 4a 2-300m från centrum, Norrköping, ca 105m2.
13 400:- inkl. Bredband, TV, värme & vatten ![]()